اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه شهید بهشتی:

شاهنامه فردوسی سند هویتی از ایران است

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: فردوسی با تلاش و مشقت زبان فارسی را زنده نگهداشت و امروز ما به این سند هویتی می‌بالیم.

شاهنامه فردوسی سند هویتی از ایران است

به گزارش خبرگزاری فارس از شبانکاره دکتر سید جعفر حمیدی ظهر امروز در همایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در جمع مسئولان محلی و پژوهشگران ادبیات و دوستداران شعر و ادب فارسی در شبانکاره اظهار داشت: شناخت خصوصیات و ویژگی‌های ادبیات فارسی از مسائلی است که در شناخت تاریخ کهن این مرز و بوم بسیار اثرگذار است.

وی با اشاره به قدمت ادبیات فارسی اظهار داشت: ادبیات فارسی از اسناد هویتی مردم ایران عزیز است و وجود کتب و دیوان‌های قدیمی اشعار از ویژگی‌های اثبات‌کننده این مهم است.

حمیدی ادامه داد: اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی اشعاری غنی و سرشار از مفاهیم و معناهاست و باید برای شناخت دقیق ویژگی‌های این متون ارزشمند فارسی تلاش کنیم.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران بیان داشت: علم و معرفت، دانش و اندیشه‌ورزی، پهلوانی، دلیری و نامداری از خصوصیات فردوسی است و همگی این خصایص در اشعار و سروده‌های فردوسی متبلور است.

حمیدی شاهنامه فردوسی را مهم‌ترین عامل حفظ زبان فارسی دانست و گفت: فردوسی با تلاش و مشقت زبان فارسی را زنده نگهداشت و امروز ما به این سند هویتی می‌بالیم.

این استاد دانشگاه مطرح کرد: اینکه در بسیاری از کشورهای جهان دانشجویانی در رشته زبان و ادبیات فارسی به تحصیل می‌پردازند نشان از بلاغت و زیبایی زبان فارسی و ارزش‌های والای ادبی این زبان دارد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران در بخش دیگری از سخنان خود به تفاوت خرافات و افسانه و قصص پرداخت و تاکید کرد: خرافات از جهل انسان و ترس سرچشمه می‌گیرد ولی آنچه از دانش و هنر سرچشمه می‌گیرد اسطوره است و اسطوره واژه‌ای فارسی و به معنی داستان رمز و راز است که در قصه‌ها بیان شده است.‏

در این همایش همچنین تعدادی از شاعران به ارائه اشعار و سروده‌های خود و نقد و بررسی آنها پرداختند.

انتهای پیام/ع10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول