اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن مرتعداری ایران:

مشکل منابع طبیعی کشور ناشناخته بودن ارزش مراتع است

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن مرتع‎داری ایران مشکل منابع طبیعی کشور را ناشناخته بودن ارزش و اهمیت منابع، اکوسیستم و مراتع کشور دانست.

مشکل منابع طبیعی کشور ناشناخته بودن ارزش مراتع است

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، مهدی بصیری عصر امروز در پنجمین همایش ملی مرتع و مرتعداری ایران در بروجرد طی سخنانی مشکل منابع طبیعی کشور را ناشناخته بودن ارزش و اهمیت منابع، اکوسیستم و مراتع کشور، سود بردن عوامل تخریب منابع طبیعی حتی به صورت کوتاه‌مدت، عدم اعمال قانون به صورت جدی، غیر اقتصادی بودن بهره‎برداری از مراتع کشور و فرسایش خاک دانست.

وی افزود: بسیاری از آوارگان جهان کسانی هستند، که در حفظ محیط زیست‎شان تلاش لازم را مبذول نداشته‎اند و به جهت تخریب منابع طبیعی‎شان آواره دیگر کشورها شده‎اند.

در ادامه دبیر اجرایی پنجمین همایش ملی مرتع و مرتعداری ایران در حاشیه این همایش گفت: بزرگ‌ترین رویداد علمی منابع طبیعی کشور تحت عنوان پنجمین همایش ملی مرتع و مرتعداری ایران به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد در حال برگزاری است.

حمیدرضا محرابی افزود: مراتع اکوسیستم‎های طبیعی هستند که بیش‌ترین سطح کره زمین را شامل می‌شوند.

وی اظهار داشت: مراتع ایران از لحاظ تولید علوفه، محصولات دارویی و صنعتی، زنبورداری، توریستی و تفرجگاهی، حفظ حیات‌وحش، حفاظت خاک و آب، افزایش ذخیره آب‌های زیرزمینی، تلطیف هوا، بهبود محیط زیست، بالا بردن رطوبت نسبی هوا و نهایتاً اشتغال‎زایی از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

محرابی گفت: با افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش نیازهای بشری از سویی و محدودیت منابع طبیعی از سوی دیگر، روز به روز بر اهمیت مراتع افزوده می‌شود و بدیهی است استفاده پایدار از مراتع که توأم با حفاظت و صیانت از آنها باشد، نیازمند کارهای تحقیقاتی و مدیریت صحیح و علمی است.   

دبیر اجرایی این همایش گفت: همایش ملی مرتع و مرتعداری ایران هر سه سال یک بار در تهران و دانشگاه‎های دولتی برگزار می‎شد، این ‌بار این افتخار نصیب استان لرستان و شهر بروجرد شده است تا دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد با پی‌گیری فراوان به نمایندگی از مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در کنار انجمن مرتعداری ایران، سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری کشور، موسسه تحقیقات جنگل‎ها و مراتع کشور، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه یزد، سازمان محیط زیست، استانداری لرستان، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و دانشگاه فردوسی مشهد، میزبان پنجمین همایش ملی مرتع و مرتعداری ایران باشد.

وی افزود: در شرایط فعلی بروز بحران‎هایی مانند خشک‌سالی و کمبود آب، سیل‎های ویرانگر و فرسایش خاک، آلودگی هوا و پدیده ریزگرده‎ها جایگاه و اهمیت این همایش بزرگ را نزد مسئولان محافل علمی و افکار عمومی دوچندان کرده است.

محرابی یادآور شد: استان لرستان که میزبان این همایش می‎باشد، یکی از مناطق مرتع‌خیز و خوش آب و هوای کشور است که ظرفیت بالایی در زمینه خدمات اکوسیستم‎های مرتعی دارد.

محرابی اضافه کرد: از مجموع 650 مقاله رسیده به دبیرخانه همایش حدود 425 مقاله پذیرفته شده که 75 مقاله به صورت سخنرانی و مابقی در قالب پوستر ارائه می‎شود.

وی افزود: علاوه بر ارائه مقالات علمی، در این همایش سخنرانی‎های کلیدی، میزگردهای علمی و پرسش و پاسخ با مسئولان، نمایشگاه‎ها، بازدیدهای علمی از طرح‎های مرتع‎داری و گلگشت توریستی تفریحی دریاچه گَهَر برگزار می‎شود.

این همایش ملی به مدت سه روز از امروز تا 28 اردیبهشت به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد برگزار می‎شود.

انتهای پیام/آ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول