اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر پایگاه میراث فرهنگی طاق‌بستان خبر داد

کاوش در محوطه تاریخی فرهنگی طاق‌بستان

خبرگزاری فارس: مدیر پایگاه میراث فرهنگی طاق‌بستان گفت: برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی مطالعات باستان‌شناسی و کاوش در محوطه تاریخی فرهنگی طاق‌بستان انجام می‌گیرد.

کاوش در محوطه تاریخی فرهنگی طاق‌بستان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه، علیرضا مرادی بیستونی، در این خصوص اظهار کرد: طرح ساماندهی محوطه تاریخی فرهنگی طاق‌بستان به منظور تکمیل کردن پرونده آن برای ثبت جهانی شدن بر اساس برنامه زمانبندی شده پیش می‌رود.

وی افزود: با توجه به نیازمند بودن این محوطه به پایین رفتن سطح اطراف طاق‌ها به دلیل تلنبار شدن نخاله‌ها و خاک‌های اطراف آن در طی سالیان متمادی و نیز رسیدن به کف اصلی و تاریخی محوطه در دوره ساسانی و همچنین بر اساس تصمیم‌گیری در شورای فنی میراث فرهنگی کشور، لازم به نظر رسید تا گمانه‌زنی به منظور پی بردن به حجم خاک‌های دپو شده در اطراف اثر و در مقابل طاق‌ها صورت پذیرد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی طاق‌بستان ادامه داد: این مهم می‌تواند علاوه بر موضوع فوق، گامی جهت تکمیل مطالعات باستان‌شناسی محوطه تاق‌بستان و پرونده ثبتی آن در آثار جهانی یونسکو باشد.

مرادی بیستونی افزود: این گمانه‌زنی در اواخر اردیبهشت‌ماه جاری توسط هیئتی به سرپرستی احسان احمدی نصر، از کارشناسان ارشد باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: این کاوش و گمانه‌زنی در ابعاد دو در دو متر در مقابل طاق کوچک و محل احیای برکه غربی طاق‌بستان انجام می‌شود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی طاق‌بستان گفت: انتظار می‌رود که این کاوش نتایج قابل توجهی را در برداشته باشد.

انتهای پیام/ل30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول