اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

یکی از رهبران جنبش عمل اسلامی بحرین در گفت‌وگو با فارس:

حاکمیت بحرین با اشغالگری عربستان نقض شد/ اتحاد ریاض و منامه برای بحران‌آفرینی در منطقه

خبرگزاری فارس: یکی از رهبران جنبش عمل اسلامی بحرین گفت که عربستان سعودی با مطرح کردن موضوع اتحاد قصد دارد بحرین را ببلعد و خاورمیانه را به عرصه عربده کشی‌های خود تبدیل کند.

حاکمیت بحرین با اشغالگری عربستان نقض شد/ اتحاد ریاض و منامه برای بحران‌آفرینی در منطقه

به گزارش فارس،‌"دکتر راشد الراشد" از رهبران جنبش عمل اسلامی بحرین در مصاحبه با خبرنگار بین الملل فارس به بررسی توطئه رژیم آل خلیفه و آل سعود برای الحاق بحرین به عربستان سعودی پرداخت.

*حاکمیت بحرین با اشغالگری عربستان مورد تعرض قرار گرفته است

وی گفت: ابتدا باید بگویم که حاکمیت بحرین با اشغالگری نیروهای سپر جزیره و به خصوص عربستان سعودی مورد تعرض قرار گرفته است و ثانیا تمامی کشورهای جهان در صورتی که زمینه و شرایط فراهم باشد به سوی اتحاد گام بر می‌دارند اما شرایط متشنجی که امروز در بحرین جاری است که بر اساس آن هزاران نفر در زندان ها به سر می‌برند و ده‌ها نفر با گلوله نظامیان آل خلیفه و آل سعود کشته و صدها نفر نیز مجروح شده‌اند، امکان صحبت کردن درباره اتحاد وجود ندارد.

*عربستان قصد بلعیدن بحرین را دارد

وی افزود: در واقع چیزی که امروز مطرح است الحاق کردن و بلعیدن بحرین توسط عربستان سعودی است. اتحاد دو کشور به شرایط و پیش زمینه‌های متعددی نیازمند است. دو کشور باید برای این چنین اتحادی مهیا باشند که مهمترین شرط، وجود دموکراسی و احترام به حقوق انسان‌ها در کشورهایی است که می‌خواهند با یکدیگر متحد شوند و دموکراسی و حقوق انسان، حلقه مفقوده‌ای است که در هر دو رژیم آل خلیفه و آل سعود وجود ندارد.

*اتحاد بین دو کشور باید بر اساس نظرسنجی از مردم باشد

این فعال سیاسی بحرین در ادامه افزود: دوم آنکه اتحاد بین دو کشور باید بر اساس نظرسنجی از مردم آن کشورها انجام شود. بر اساس عرف بین‌المللی ایجاد و بنای این چنین اتحادهایی بر نظرسنجی از مردم استوار است. البته بحرین پیشتر انتخاباتی را تجربه کرده بود اما عربستان سعودی هرگز انتخابات واقعی را تجربه نکرده است.

وی گفت: آلمان شرقی و غربی تنها پس از برگزاری رفراندوم اقدام به اتحاد کردند و همین تجربه نیز در دیگر مناطق جهان روی داد. ‌اما دو رژیم آل خلیفه و آل سعود بدون توجه به اراده و خواسته دو کشور می‌خواهند که طرح اتحاد را به پیش ببرند. در واقع اگر این اتفاق روی داد، در واقع عربستان اقدام به ملحق و بلعیدن بحرین کرده است.

*نبود دموکراسی مانع از موفقیت طرح اتحاد می‌شود

دکتر راشد الراشد تاکید کرد: از سوی دیگر به چندین علت هیچ پیش زمینه‌ای برای موفقیت طرح اتحاد عربستان و بحرین وجود ندارد که نبود دموکراسی و عدم احترام به حقوق انسان در این دو کشور از بزرگترین موانع برای موفقیت این اتحاد است.

*هیچگونه اشتراکی میان ملت بحرین و عربستان وجود ندارد

وی گفت: همچنین هیچگونه مشترکاتی بین دو ملت بحرین و عربستان وجود ندارد. بنابراین نبود مشترکات بین دو ملت نمی‌تواند به موفقیت این اتحاد منجر شود.

*اتحاد عربستان و بحرین منطقه را وارد بحران می‌کند

الراشد تاکید کرد که این اتحاد امنیت منطقه را تهدید می‌کند و باعث خواهد شد تا رژیم سعودی با تصمیم‌گیری‌های خود به عربده کشی در منطقه بپردازد و منطقه را وارد بحران های سیاسی کند که منطقه نیز تحمل این بحران ها را نخواهد داشت.

*نخبه‌های عرب طرح اتحاد را به سخره گرفته‌اند

این فعال سیاسی بحرین تاکید کرد که تمامی گروه‌های سیاسی بحرین با تمام قوا مخالفت خود با این طرح را ابراز داشته‌اند. از سوی دیگر افراد برجسته دیگری نیز در کشورهای حوزه خلیج فارس بودند که طرح اتحاد را به سخره گرفته و با آن ابراز مخالفت کرده‌اند. "احمد سعدون" رئیس پارلمان کویت مخالفت خود با طرح اتحاد را عنوان کرد و "النفیسی" از اندیشمندان و چهره‌های برجسته کویتی نیز این طرح را به سخره گرفت و دکتر "احمد الخطیب" از اندیشمندان جهان عرب نیز مخالفت خود با این طرح را عنوان کرد. حتی تعدادی از علمای اهل سنت و سلفی‌ها نیز مخالفت خود با این طرح را اعلام کردند و برخی از نخبه‌های داخل نظام عربستان سعودی نیز بر ضرورت اصلاح در ساختار سیاسی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تاکید کرده‌اند.

*شورای همکاری خلیج فارس 33 سال در تحقق اهداف خود باز مانده است

الراشد ادامه داد: واقعیتی که باید بدان اشاره کنم آن است که نظام‌های حوزه خلیج فارس با وجود گذشت 33 سال از تشکیل شورای همکاری خلیج فارس هنوز به هیچکدام از هدف های خود نرسیدند.این شورا تشکیل شد تا نظام پول واحد، نظام هویتی یکسان و بازارهای مشترک را ایجاد کنند اما با وجود گذشته سه دهه هنوز هیچکدام از اهداف محقق نشده است و همچنان عربستان سعودی با تمامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به جز بحرین، مشکلات مرزی دارد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول