اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت مؤسسه شیعه‌شناسی

فصلنامه شیعه‌شناسی منتشر شد

خبرگزاری فارس: سی و ششمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی شیعه‌شناسی متشکل از الهیات و جامعه‌شناسی شیعیان جهان منتشر شد.

فصلنامه شیعه‌شناسی منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سی و ششمین فصلنامه علمی پژوهشی شیعه‌شناسی به همت مؤسسه شیعه‌شناسی منتشر شد.

شیعه‌شناسی فصلنامه‌ای علمی پژوهشی است که به منظور ارائه متمرکز تحقیقات انجام شده در عرصه‌های گوناگون شیعه‌پژوهی(الهیات، تاریخ و جامعه‌شناسی شیعیان جهان) و ارتقای آگاهی‌های علمی جوامع و گروه‌های شیعی توسط مؤسسه شیعه‌شناسی منتشر می‌شود.

این شماره فصلنامه شامل موضوعاتی مانند «پژوهش در زمینه هویت مسلمانان بریتانیایی در بریتانیا»، «انقلاب اسلامی ایران و تحول در حرکت شیعی عربستان سعودی»، «مقایسه تطبیقی اشتراکات و افتراقات اندیشه سیاسی جنبش اسلامی سنی اخوان المسلمین در مصر و جنبش اسلامی شیعی در ایران»، «بررسی رابطه سلطان مراد چهارم و شاه صفی پیرامون شکل‌گیری صلح زهاب»، «شیعیان عراق؛ انگیزه‌ها و پیامدها»، «سادات در عصر تیمور»، «تحلیلی بر مذهب تشیع کارکیاخان احمد دوم گیلانی» و «بررسی روش ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج‌البلاغه» است.

در بخش انقلاب اسلامی ایران و تحول در حرکت شیعی عربستان سعودی این فصلنامه آمده است: پیروزی انقلاب اسلامی در واپسین دهه‌های قرن بیستم میلادی منشأ تحولات شگرفی در جهان شد، این انقلاب در عین حالی که به دوره بی‌باوری‌های دینی در جهان معاصر، پایان داد بر ملت‌های مسلمان هم تاثیر عمیقی بر جای گذاشت.

نویسنده این مقاله یادآور شد: پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال آن سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، نقطه عطفی در تحرک شیعیان عربستان برای دست یافتن به فضای حیاتی مناسب و یا محدود کردن قدرت سیاسی حاکم در راستای استیفای حقوق خود بوده است.

در بخشی دیگر از این مقاله تصریح شده است: انقلاب اسلامی معادله جدیدی را در صحنه خاورمیانه و جهان اسلام بر اساس دین رقم زد که در طول قرن‌ها چنین تحولی به وجود نیامده بود که آن هم، وجه دینی بودن آن بود.

در این مقاله آمده است: شیعیان عربستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند، این دسته از شیعیان اقلیت قابل توجهی از جمعیت عربستان سعودی را تشکیل می‌دهند. اهمیت این گروه شیعی به واسطه نوع رابطه ایران انقلابی و عربستان سعودی و نیز مقابله تاریخی و اعتقادی آیین وهابیت با شیعه امامیه قابل تأمل است.

متن مقالات ارسالی به این فصلنامه باید به زبان فارسی باشد و فایل متن تایپ شده در نرم‌افزار ورد از طریق پست الکترونیک shiitestudies@shistu.org برای ارزیابی و چاپ ارسال شود.

این فصلنامه حق رد یا قبول و ویراستاری مقالات را برای خود محفوظ می‌دارد و حداکثر تا یک ماه پس از دریافت مقاله، نتیجه اولیه را به نویسنده اطلاع می‌دهد.

انتهای پیام/و20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول