اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تب کریمه کنگو بیماری خطرناک مشترک انسان و دام/

تب کریمه کنگو ‌نشانی واضحی ندارد

خبرگزاری فارس: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یا "CCHF" یکی از بیماری‌های خطرناک مشترک انسان و دام به شمار می‌رود که مرگ و میر ناشی از این بیماری حدود 9 تا 50 درصد است.

تب کریمه کنگو ‌نشانی واضحی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، تعداد زیادی از حیوانات اهلی و وحشی از جمله گاو، گوسفند، بز، شترمرغ و خرگوش میزبان تکثیر کننده ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یا "CCHF" هستند.

کنه‌های سخت به ویژه جنس هیالوما هم مخزن و هم ناقل ویروس هستند و می‌توانند، ویروس را به نوزادان خود منتقل کنند.

عدم رعایت بهداشت فردی در کشتارگاه و کشتار غیربهداشتی و قاچاق دام یکی از مخاطرات جدی انتقال بیماری به انسان به ویژه سلاخان و کارکنان کشتارگاه‌های دام است.

انتقال انسان به انسان از طریق تماس با خون و ترشحات بیمار و نیز وسایل آلوده بیمار امکان‌پذیر است در کشور ما شایع‌ترین راه انتقال ذبح دام‌های آلوده و تماس با لاشه دام، خون و احشاء پس از ذبح بوده است.

*علائم بیماری در انسان

شروع ناگهانی همراه با سردرد، تب بالا، کمردرد، درد مفاصل، دل درد، قرمزی صورت و چشم، خونریزی نقطه‌ای کام و لثه و با پیشرفت بیماری خونریزی‌های گسترده زیر جلدی، دستگاه گوارش، خون دماغ شدید و خونریزی‌های غیر قابل کنترل در محل تزریق از روز چهارم شروع و تا حدود دو هفته طول می‌کشد و مرگ ومیر ناشی از این بیماری حدود 9 تا 50 درصد است.

*علائم بیماری در دام

بیماری در دام علامت واضحی نداشته و معمولا با یک تب نامشخص همراه است.

راهنمایی پیشگیری و کنترل بیماری

جلوگیری از نقل و انتقال و کشتار دام‌های قاچاق با اقدامات قرنطینه‌ای و نظارتی دامپزشکی، مبارزه با انگل‌های خارجی دام از طریق سمپاشی، حمام ضد کنه، بهسازی اماکن دامی، رعایت نکات ایمنی هنگام حمل و نقل و کشتار دام از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری و کنترل این بیماری است.

مراقبت از انتقال کنه‌های دام به انسان، عدم تماس با خون و ترشحات دام هنگام کشتار و زایمان دام، پرهیز از انجام رفتارهای پر خطر مثل قرار دادن کارد قصابی در دهان، خودداری از جداکردن کنه از بدن دام و له کردن آن با دست از دیگر راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

تهیه گوشت دارای تاییدیه و مهر سلامت دامپزشکی از مراکز مجاز عرضه، مجهز بودن سلاخان و قصابان به دستکش، چکمه، روپوش و  ماسک در هنگام ذبح دام در کشتارگاه نیز از دیگر راه‌های پیشگیری و کنترل این بیماری است.

-----------------------------------------------------------------

یادداشت از مجید اسدی رئیس دامپزشکی شهربابک

-----------------------------------------------------------------

انتهای پیام/ش30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول