اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت صنایع سیمان سیستان خبر داد

کسب رتبه برتر صادرات سیمان سیستان به افغانستان

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت صنایع سیمان سیستان گفت: برای دومین بار و با تلاش شبانه‌روزی سرمایه‌گذاران داخلی استان، شرکت سیمان سیستان بالاترین رتبه را در صادرات سیمان به کشور افغانستان کسب کرد.

کسب رتبه برتر صادرات سیمان سیستان به افغانستان

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، محمدرضا احسان‌فر در نشست مطبوعاتی در دفتر مرکزی شرکت صنایع سیمان سیستان در زاهدان اظهار داشت: 45 درصد از کل صادرات سیمان ایران به افغانستان را، سیمان سیستان پوشش می‌دهد که ارزش ریالی آن بیش از 27 میلیون دلار است.

وی کل صادرات سیمان کشور را به افغانستان، 765 هزار تن اعلام کرد و افزود: طبق آمار اعلام شده از گمرکات استان، 348 هزار تن از رقم فوق از استان سیستان‌وبلوچستان صادر می‌شود که 332 هزار تن آن توسط کارخانه سیمان سیستان پوشش داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع سیمان سیستان ادامه داد: کارخانه سیمان سیستان با هدف‌گذاری 50 درصد از کل تولید در بخش صادرات آغاز به فعالیت کرد که در حال حاضر، 70 درصد از ظرفیت تولید آن صادر می‌شود.

احسان‌فر بیان کرد: امکان 90 درصد ظرفیت اسمی تولید کلینکر اکنون در کارخانه وجود دارد و از آنجایی که سیمان قابلیت نگهداری طولانی مدت را ندارد لذا متناسب با نیاز بازار، کلینکر به سیمان تبدیل و سپس به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

وی کل صادرات سیمان کشور را در سال گذشته، 10 میلیون تن عنوان کرد و گفت: در راستای اهداف برنامه سوم و با توجه به نامگذاری سال‌جاری توسط مقام معظم رهبری، سیاست حمایت از تولید و توسعه کارخانجات سیمان، بخش خصوصی با اخذ اعتبار و تسهیلات از صندوق توسعه ملی (ذخیره ارزی) صنعت سیمان رشد یافته و ظرفیت تولید از 30 میلیون تن به 75 میلیون تن رسیده و با هدف‌گذاری‌های صورت پذیرفته، مقرر شده است تا پایان برنامه سوم، تولید سیمان به یک‌میلیون و 200 هزار تن برسد.

مدیرعامل شرکت صنایع سیمان سیستان در ادامه میزان مصرف سیمان در کشور را بیش از 55 میلیون تن در سال عنوان کرد و بیان داشت: چنانچه زیرساخت‌های لازم برای رشد صنعت سیمان طبق برنامه هدف‌گذاری شده پیش رود، صادرات 40 میلیون تنی برای سال آینده خواهیم داشت.

احسان‌فر ساز و کارهای صادراتی در مرزها و بنادر را نامناسب دانست و گفت: مصرف سالانه کشور افغانستان بیش از 4 میلیون تن سیمان است و پتانسیل مطلوبی در بازارهای این کشور برای صادرات سیمان استان وجود دارد که مستلزم توسعه پایانه‌های صادراتی، تسهیل تردد در مرزها، تسهیل صدور ویزا برای رانندگان، افزایش ناوگان‌های حمل و نقل، رفع موانع دیگر از جمله مابه‌تفاوت مصرف گاز و مازوت برای تولیدکنندگانی که مصرف مازوت دارند و... است.

وی تصریح کرد: ایجاد پل بر روی رودخانه هیرمند در مرز میلک برای تسهیل در حمل و تخلیه بار و کوتاه شدن فاصله زمانی برای تجار این صنعت، یک ضرورت بسیار مهم است.

مدیرعامل شرکت صنایع سیمان سیستان بیان کرد: استان سیستان‌وبلوچستان ظرفیت فراهم‌کردن فرصت ارزی و اقتصادی خوبی در این زمینه را دارد که باید آن را غنیمت شمرد تا بازارهای افغانستان را از دست ندهیم.

* نیاز سیمان سیستان به 100 دستگاه بنکر برای حمل سیمان فله

احسان‌فر گفت: به منظور تسریع در دسترسی به اهداف تعریف شده آتی 600 هزار تن صادرات سیمان این کارخانه به کشور افغانستان، مدیران اجرایی را بر آن داشت تا با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی در افغانستان، کارخانه بسته‌بندی پاکتی سیمان را احداث کنند تا 200 هزار تن از 600 هزار تن سیمان صادراتی به صورت فله توسط بنکر از استان حمل و در خود کشور افغانستان بسته‌بندی شود.

وی افزود: همچنین 400 هزار تن دیگر توسط امکانات خود کارخانه سیمان سیستان، بسته‌بندی و توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع سیمان سیستان با بیان اینکه تولید سیمان پوزولانی استان از مرغوب‌ترین سیمان‌ها در سطح کشور است، عنوان کرد: بعد از تولید سیمان تیپ دو که از مقاومت بالا و زمان بتن‌ریزی کوتاه برخوردار است، سیمان پوزولانی مورد استقبال بازارهای داخلی و خارجی قرار گرفته و نسبت 80 به 20 سیمان تیپ دو پوزولانی از صادرات سیمان را در برگرفته و نسبت 40 به 60 تیپ دو سیمان پوزولانی در مصرف بازارهای داخلی را به خود اختصاص داده است.

احسان‌فر از کشف و استخراج مواد اولیه پوزولان از ضلع شمالی کوه تفتان در بالای لادیز خبر داد و اظهار داشت: به طور متوسط بین 700 تا 800 تن مواد پوزولان مواد اولیه سیمان پوزولانی از این منطقه استخراج می‌شود که در این ارتباط 80 شغل ثابت و پایدار نیز ایجاد شده است.

 

* نبود انرژی گاز مشکلات زیادی در صنعت سیمان استان به وجود آورده است

معاون بازرگانی شرکت صنایع سیمان سیستان نیز در این جلسه گفت: عدم دسترسی استان از امکان انرژی گازسوز، مشکلات و معضلات فراونی را برای تولیدکنندگان صنعت سیمان در استان ایجاد کرده است که سالانه مبلغ 15 میلیارد تومان هزینه‌های مازاد سوخت را برای تولیدکنندگان جدید‌التاسیس کارخانجات سیمان در بر دارد.

محمدرضا تاجیک افزود: نرخ‌گذاری عرضه سیمان در مقایسه با کارخانه‌هایی که در سابق تاسیس شده برای سرمایه‌گذارانی که به تازگی وارد این عرصه از تولید شده‌اند مقرون به صرفه نیست.

وی بیان داشت: باید ساز و کاری اتخاذ شود تا بازار عرضه و تقاضا در سراسر کشور متعادل و با شرایط و موقعیت زمانی و مکانی تثبیت شود و ضابطه منطقی و عقلایی در این زمینه ارائه تا موجب تضعیف صنعت سیمان نشود و ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران را به همراه داشته باشد.

معاون بازرگانی شرکت صنایع سیمان سیستان، تجهیزات بکار رفته در کارخانه سیمان سیستان را از مدرن‌ترین و مجهزترین امکانات روز دنیا عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، تولیدات کارخانه سیمان سیستان به 10 استان از کشور افغانستان صادر می‌شود و امکان به دست آوردن 100 درصد بازارهای کشور فوق برای این شرکت وجود دارد.

تاجیک فرآیند توسعه صادرات و رشد صنعت تولید را مستلزم همکاری و هماهنگی یک زنجیره دانست و افزود: مسئولان استانی، ادارات، سازمان‌های عمرانی، گمرکات، پایانه‌ها و حمل و نقل و... در این فرآیند دخیل هستند که برای رفع موانع موجود بر سر راه صادرات سیمان تلاش می‌کنند.

وی تصریح کرد: صنعت تجارت، بازرگانی و صادرات از محورهای توسعه استان سیستان‌وبلوچستان بوده که از اهمیت و اولویت بسیار برخوردار است.

انتهای پیام/صا10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول