اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سخنی با استاندار خراسان جنوبی

رسانه بدون اعتبار برای تولید ملی چه می‌تواند بکند؟

خبرگزاری فارس: رسانه‌های شاخص استان دغدغه معیشت دارند، فضای کاری برخی رسانه‌ها در شانشان نیست و امکانات محدود تنها گوشه‌ای از واقعیت‌های تلخ رسانه‌ای خراسان جنوبی است.

رسانه بدون اعتبار برای تولید ملی چه می‌تواند بکند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، وظیفه رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و تحلیل شرایط اقتصادی برای عبور از ساختارهای نامطلوب و دستیابی به اهداف اقتصادی ملت و دولت از جمله اشتغال‌زایی، کاهش فاصله برخورداری، رشد شاخص‌های سرمایه‌گذاری، تولید، صنعت، کشاورزی، خدمات و صادرات غیرنفتی با توجه به نامگذاری سال جاری به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی بیشتر از گذشته شده اما آنچه نگرانی را هم افزوده عدم حمایت و اختصاص بخشی از اعتبارات فرهنگی به رسانه‌ها و خبرگزاری‌های غیر دولتی در استان است.

دو ماه از سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی می‌گذرد و بارها در جلسات استانی و شهرستانی به نقش رسانه‌ها در این زمینه اشاره شده اما ظاهرا همه این سخنان قرار است در حد شعار باقی بمانند.

قطعا استاندار خراسان جنوبی و مسئولان ارشد استانی قبول دارند که حرکت عظیم اقتصادی در بستر فرهنگی شکل می‌گیرد و این فرهنگ است که به اقتصاد و سیاست، سمت و سو می‌دهد.

تبیین تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و مولفه‌های فرهنگی آن در وهله اول، به عهده رسانه‌هاست چرا که رسانه‌ها قادرند جریان اقتصادی را با شاخص عدالت‌خواهی و همگرایی ملی بسنجند و تحلیل کنند.

تاریخ انقلاب و دفاع مقدس، نمونه‌های فراوانی از وفاق همگانی توام با وحدت‌آفرینی رسانه‌ها سراغ دارد. مسلما حفظ این وحدت، مستلزم پرهیز از سیاست‌زدگی در حوزه اقتصاد، تمرکز بر مشترکات و پرهیز از نقاط افتراق به ویژه در حوزه‌های راهبردی، اجتناب از بخشی‌نگری منطقه‌ای و موضوعی، دوری جستن از ادبیات پرخاش در نقد مجریان و به‌کارگیری ادبیات تفاهمی برای دستیابی به راه حل مشترک است.

آرایش جهادی دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی استان هم در سال تولید ملی مهم است. رسانه‌ها در ایجاد این آرایش، نقش و نفوذ دارند. افزایش سطح تعامل دستگاه‌های اجرایی، قانون‌گذاری، قضایی، مردمی، غیرانتفاعی و خصوصی برای تحقق آرمان امسال در چارچوب یک راهبرد منسجم رسانه‌ای قابل پیگیری است.

تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی به دنبال استقلال است. اگر امسال بتوانیم به یک استقلال اقتصادی در هر رسانه برسیم تا رسانه‌هایمان دغدغه معاش و مسئله مالی نداشته باشند، سهم عمده‌ای در تحقق شعار امسال خواهند داشت.

مطبوعات و رسانه‌ها می‌توانند به مثابه دانشگاهی باشند برای مردم، برای سرمایه‌گذاری بیشتر، شناسایی فرصت‌ها و به اشتغال بیشتر و توسعه و آبادانی استان کمک کنند .

در سال تولید ملی، باید داده‌های درست در اختیار رسانه قرار گیرد تا تحلیل‌های درستی نیز ارایه شود، اما وقتی آمارها غیر واقعی می‌شوند چطور می‌توان انتظار داشت تحلیل‌ها به مخاطب روشنگری دهد و ما را در اهداف سال تولید ملی به پیش ببرد.

اگر قرار است رسانه‌ها به این نقش خود ادامه دهند نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی هستند.

رسانه‌ها و خبرگزاری‌های غیر دولتی خراسان جنوبی از قهرمان رشید استاندار خراسان جنوبی انتظار دارند بازدیدهایی را از رسانه‌ها داشته باشند تا از نزدیک مشکلات بررسی شود.

واقعیت‌های امروز برخی رسانه‌های استانی ما تلخ است. فضای کاری برخی رسانه‌های ما در شان خبرنگاران و کسانی که در این حرفه مشغولند نیست. امکانات آنان بسیار ضعیف است و از همه مهم‌تر برخی مدیران استانی حاضر نیستند توانمندی تعدادی از اهالی رسانه استان را باور کنند و با بدترین برخوردها به دنبال این هستند نفس آنان را قطع کنند و آیا اینکه با این شرایط می‌شود رسانه‌ای باشند که برای تحقق شعار امسال گام بردارند را باید مسئولان پاسخ دهند.

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول