اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی می‌کند

طب سنتی و بی‌مهری مسئولان/ دست‌های پنهانی گیاه‌درمانی را مختل می‌کند

خبرگزاری فارس: 25 سال است که مشغول به طبابت بیماران با گیاه‌درمانی و انجام کارهای تحقیقاتی روی این گیاهان هستم و تاکنون 70 نوع داروی گیاهی را در گوشه‌ای از منزل خود به خاطر شرایط سختی که مسئولان وزات بهداشت برای ساخت این داروها فراهم‌کرده‌اند، ساخته‌ام .

طب سنتی و بی‌مهری مسئولان/ دست‌های پنهانی گیاه‌درمانی را مختل می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در ارتباط با جایگاه متخصصان گیاهان‌ درمانی در ایران و نحوه برخورد مسئولان وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی با این گروه از پزشکان با صدیقه روان‌شاد عضو جامعه  گیاه درمانی ایران به گفت‌وگو نشستیم که به شرح ذیل آمده است.

*نگاه مردم به گیاهان درمانی چیست و دلیل استقبال آنها از این داروها چیست؟

بسیاری از مردم جامعه، طب سنتی را و به ویژه طب گیاهی را قبول کرده‌اند و من که یک پزشک متخصص گیاهان دارویی هستم بسیاری از گیاهان و خواص آن بر بیماری‌ها را از همین پدر و مادر بزرگ‌ها فرا گرفتم و هنگامی که آزمایش‌های کلینیکی و بالینی روی آن انجام می‌گرفت، درست بودن گفته آنها اثبات می‌شد و اینکه استقبال مردم از گیاهان دارویی به دلیل مضرات داروهایی شیمیایی بوده است.

*چرا پزشکان هنوز حاضر به استفاده از داروهای گیاهی در نسخ خود نشدند؟

اگر پزشکان به گیاهان دارویی هنوز اعتماد ندارند به دلیل این است که عده‌ای از عطاری‌های تنها بازاری برای خود درست کرده‌اند و زمانی که پزشکی می‌شنود یک عطاری بی‌سواد به بیمار وی گفته که می‌تواند با یک گیاه تومور سرطانی‌اش را در عرض دو ماه درمان کند، به طور قطع نسبت به پذیرش آن واکنش نشان می‌دهند.

پزشکان معتقدند که عطاری‌ها نباید ادعایی بر طبابت داشته باشند هر چند سخن آنها درست است اما در یک جاهایی عطاری‌های اطلاعاتی دارند که پزشکان نسبت به آن واقف نیستند و تنها ملاک عمل خود را علم و درس خواندن خود می‌دانند در صورتی که باید یک تعامل سازگارانه‌ای مابین آنها شکل بگیرد.

*با توجه به احیای طب سنتی در ایران، به نظر شما چقدر داروهای گیاهی در نسخ پزشکان جای گرفته است؟

فکر کنم در حال حاضر نزدیک به 30 پزشک در اصفهان با گیاهان درمانی در حال طبابت هستند و این در حالی است که هنوز بسیاری از پزشکان نسبت به این نوع گیاهان آشنایی ندارند که دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم راستا با رویکرد کشوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کلاس‌های باز آموزی برای پزشکان گذاشته است.

*‌داروهای گیاهی چقدر در سطح داروخانه‌ها وجود دارد؟

نصف داروهایی که در قفسه‌های داروخانه‌ها چیده شده است، داروهای کانادایی، آمریکایی و سوئدی است، به طور مثال یک کپسول فرانسویی که 7 هزار تومان به بیمار می‌فروشند در حالی که به راحتی می‌توان مواد تهیه این کپسول را با یک هزار تومان درست و به دست بیماران رساند.

*‌نگاه پزشکان به بحث گیاه درمانی چیست؟

دست‌هایی در جامعه پزشکی است که به دنبال ریشه‌کنی گیاه درمانی هستند و یکسری از افراد پزشک با طب سنتی مخالفند.

سال‌ها است که با مسئولان وزارت بهداشت در ارتباط با ساخت داروهایی گیاهی و طبابت بیماران با گیاهان دارویی درگیر هستیم به گونه‌ای که شهریورماه سال پیش 7 نفر از کارشناسان و ناظران حوزه بهداشت و درمان به مطبم ریختند و داروهای گیاهی را از دست بیماران کشیدند و معدوم ساختند و میلیون‌ها تومان به من ضرر رساندند.

این در حالی است که صانعی که هم‌اکنون کتاب‌های گیاه ‌درمانی آن در بازار موجود است و پیشکسوت طب گیاه درمانی است نیز به دلیل مشکلات فراوانی که مسئولان بهداشت و درمان برای وی ایجاد کرده بودند، هر روز دست و پنجه نرم می‌کرد و حتی بیمه وی را قطع کرده بودند.

پزشکانی مانند صفوی و معتمدی هم نسبت به مانع‌تراشی‌های این پزشکان واقف هستند.

*‌دلیل این موانع تراشی مسئولان سلامت را چه می‌دانید و حرف اصلی آنها چیست؟

در 25 سال کار طبابتم تاکنون یک نفر از نحوه درمان یا داروهای ساختگی‌ام شکایتی به سازمان نظام پزشکی اصفهان نبرده است که به راحتی می‌تواند از این نظام پیگیر شد، اما این در حالی است که خون به جگرم کرده‌اند.

مسئولان بهداشت و درمان اعتقاد دارند در صورتی اجازه ساخت داروهای گیاهی را دارید که ابتدا یک فرم 17 صفحه‌ای را پر کرده و پس از گذراندن یک دوره آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با چند نفر از فارماکولوژیست‌های مورد تأیید این دانشگاه یک گروه را تشکیل و آزمایشگاهی را تاسیس و سپس اقدام به ساخت دارو کنید، اگر هزینه‌ای برای تاسیس دارو داشتیم در وهله اول به جای اجاره کردن مطب، محلی برای طبابت خود ایجاد می‌کردیم.

هم‌چنین زمانی که یک پزشک از سازمان نظام پزشکی ایران مجوز طبابت دارد نیازی به آموزش مجدد برای دریافت مجوز طبابت و ساخت دارو نیست، پس این بخش از گفته‌هایشان جای تامل دارد.

*فکر نمی‌کنید اینکه اجازه ساخت دارو به متخصصان گیاه درمانی داده نمی‌شود، صحیح است؟

متخصصان گیاه درمانی در حالی اجازه ساخت دارو را ندارند که به راحتی شاهد یک برنامه تلویزیونی در شبکه اصفهان هستیم که در آن داروسازان که تنها حق ساخت دارو دارند نه طبابت، به راحتی بیننده‌ها را ویزیت درمانی و داروهای گیاهی برای آنها تجویز می‌کنند و از این طریق تمام داروهایی که در سراسر داروخانه‌ها مدت‌ها مانده بود را به فروش رساندند.

اگر با متخصصان گیاهان درمانی به جدیت برخورد می‌شود تا داروی گیاهی نسازند لازم است که همین برخورد هم با فارماکولوژیست‌ها شود.

*‌چرا شما تاکنون سعی نکرده‌اید در مسیری که مسئولان وزارتخانه برای متخصصان گیاهان دارویی برای ساخت دارو پیش روی شما گذاشته‌اند، وارد شوید؟

البته برای ساخت داروهای گیاهی در حالی با چند تن از فارماکولوژیست‌هایی که عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند و آزمایشگاهی برای خود داشتند وارد مذاکره شدیم اما با برخورد سرد آنها مواجه شدیم و در بین فارماکولوژیست‌های اصفهانی تنها تعداد انگشت‌شماری آزمایشگاه دارند و توانایی ساخت دارو را دارند.

البته در این ارتباط چندین بار به دنبال مذاکره با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ارتباط با نحوه برخورد کارشناسان و ناظران بهداشت و درمان با این متخصصان شدیم که چون عضو هیئت علمی دانشگاه نبودیم این ارتباط برای یک پزشک خارج از دانشگاهی به سختی فراهم می‌شود و در حال حاضر تمام راه‌ها را به روی ما بسته‌اند.

*‌داروهایی گیاهی که در داروخانه‌های عرضه و به فروش می‌رسد تا چه اندازه فراگیری دارد؟

بسیاری از داروهای گیاهی که هم‌اکنون در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد اصلاً ماده موثره ندارد و مثل همان فناوری روی داروهای شیمیایی است یعنی اگر قرار است این ماده موثره روی مرز 100 باشد در واقع برای داروی لاغری 20 قطره لیموترش چکانده شده است.

*مشکل شما با پزشکان است یا وزارت بهداشت؟

مشکلی با پزشکان نداریم بلکه وزارت بهداشت با ما مشکل دارد این در حالی است که هم‌اکنون دعوت‌نامه‌هایی از کانادا، آلمان برایم آمده است و تنها منتظر من هستند تا تمام اطلاعات داروهای گیاهی خود را در اختیار آنها بگذارم، اما نه من وطن فروشم نه به دنبال سودهای کلان هستم.

*‌حرف ‌آخر؟

ویزیت درمانی‌ام هم‌اکنون 5 تا 7 هزار تومان است و در حال حاضر با همکاری دانشگاه آزاد خوراسگان و خیریه امام محمدباقر اصفهان و چند تن از متخصصان گیاهان درمانی به دنبال تاسیس پژوهشکده برای احیای طب سنتی در اصفهان شدیم که با گذشت یک سال از راه‌اندازی آن، مسئولان آن را تهدید کردند که "اگر تصمیم به احیای طب سنتی دارید باید فکر عاقبت آن هم باشید"

البته عده‌ای از پزشکان به تمسخر گفتند که گیاه درمانی یا یونجه درمانی و این در حالی است که از همان یونجه هم‌اکنون شربتی برای باز شدن رگ‌های قلب ساخته شده است که پزشکان ایرانی در آن مانده‌اند.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول