اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌ و بلوچستان خبر داد

صادرات 29 میلیون دلاری سیمان از سیستان ‌و بلوچستان

خبرگزاری فارس: سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌ و بلوچستان گفت: از کارخانه‌های سیمان سیستان ‌و بلوچستان 29 میلیون دلار سیمان صادر می‌شود که در این زمینه رتبه برتر صادرات به افغانستان را در کشور داراست.

صادرات 29 میلیون دلاری سیمان از سیستان ‌و بلوچستان

ایرج حسن‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: با صادرات 350 هزار تنی سیمان سیستان ‌و بلوچستان، رتبه برتر کشور در صادرات سیمان به کشور افغانستان را داراست.

وی افزود: تمام صادرات سیمان به کشور افغانستان، 765 هزار تن است و بر اساس آمار رسمی گمرکات استان، 348 هزار تن سیمان از کارخانجات سیمان سیستان‌وبلوچستان به این کشور صادر می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون کارخانه‌های سیمان استان سالانه، بیش از 2 میلیون و 300 هزار تن سیمان تولید می‌کنند که به دلیل مصارف داخل و صادرات از آنها استفاده می‌شود.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان بیان داشت: تامین ارز مورد نیاز کارخانجات سیمان در دست اجرای استان یکی از مصوبات دور نخست سفر هیئت دولت به استان بود که تا سقف 35 میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی پرداخت و مصوبه هیئت دولت به صورت صددرصد در این زمینه اجرایی شد.

حسن‌پور گفت: با تلاش مجدانه بخش خصوصی و حمایت از صنایع تولیدی استان در طی دولت نهم و دهم، کارخانه سیمان سیستان با توجه به نزدیکی به بازار مصرف کشور افغانستان و با نگاه صادراتی در منطقه سیستان ایجاد و با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد تومان با حضور ریاست جمهور افتتاح و به عنوان بزرگ‌ترین پروژه صنعتی سیستان‌وبلوچستان نام گرفت.

وی تصریح کرد: تمام سیمان صادراتی استان به افغانستان 348 هزار تن است که بر همین اساس سیستان‌وبلوچستان با این میزان صادرات، 45 درصد کل صادرات سیمان کشور به افغانستان را به خود اختصاص داده و رتبه برتر را در این زمینه داراست.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: کل صادرات سیستان‌وبلوچستان در سال 90، بیش از 318 میلیون دلار بوده که حدود 29 میلیون دلار مربوط به صادرات سیمان سیستان‌وبلوچستان است.

حسن‌پور افزود: با ایجاد کارخانه سیمان تیس، ظرفیت سیمان استان افزایش پیدا می‌کند و بر همین اساس و با نگاه صادراتی به این محصول و استفاده از پتانسیل‌های صادراتی استان از جمله وجود مرزهای طولانی و دسترسی به آب‌های آزاد، میزان صادرات غیرنفتی استان نیز افزایش خواهد یافت.

گفتنی است کارخانه سیمان تیس در شهرستان سرباز واقع شده و عملیات اجرایی آن آغاز و در صورت تامین ارز مورد نیاز تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام/صا10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول