اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور استاندار فارس در امور عشایر مطرح کرد

وهابی‌گری در مناطق عشایر جرات حضور ندارد / ورود دیش‌های ماهواره به کپرهای عشایری

خبرگزاری فارس: مشاور استاندار فارس در امور عشایر گفت: هر جا عشایر حضور پیدا کنند، وهابی‌گری از ترس عرصه را ترک می‌کند.

وهابی‌گری در مناطق عشایر جرات حضور ندارد / ورود دیش‌های ماهواره به کپرهای عشایری

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، امین‌الله قربانی کشکولی بعداز ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی فعالان فرهنگی عشایر فارس اظهار داشت: از آنجا که بنیانگذاران صفویه از ایل‌های کوچرو بودند، عشایر را می‌توان بنیانگذار تشیع در ایران دانست.

به گفته وی، عشایر صادق‌ترین مردم در دفاع از حریم اهل بیت(ع) هستند و در عرصه‌های انقلاب و دفاع مقدس بدون هیچ چشم‌داشتی همواره مدافع نظام و ارزش‌ها بوده‌اند.

وی افزود: برخی عشایر را مفلوک و نیازمند جلوه می‌دهند در حالی که بسیاری از نخبگان علمی و فرهنگی و حتی از بزرگان کشور به جامعه عشایری تعلق دارند.

قربانی تصریح کرد: به دلیل پاره‌ای کم‌توجهی‌ها جامعه عشایری از نظر اقتصادی ضعف‌هایی دارد و هر چند این مسئله مشکلاتی به وجود آورده اما مانع ادامه برای فعالیت‌های قوی فرهنگی در این جامعه نشده است.

مشاور استاندار فارس با گلایه از نحوه هزینه‌کرد بودجه‌های فرهنگی، خروجی این فعالیت‌های فرهنگی را ضعیف توصیف کرد و ادامه داد: مقام معظم رهبری نظرشان بر این نبود که فقط در لفظ شیراز را سومین حرم اهل بیت(ع) بنامیم، بلکه این نامگذاری باید در شهر شیراز جلوه عیانی داشته باشد.

وی اضافه کرد: سال 60 در نماز جماعت شهید دستغیب، جمعیت در خیابان به نماز می‌ایستاد چنانکه از شاهچراغ تا سه راه احمدی صف نماز بود در حالی که در نتیجه همین فعالیت‌های فرهنگی ضعیف اکنون نماز جماعت آن پرشوری گذشته را ندارد.

به گفته این فعال عشایری به دلیل همین کم‌کاری‌ها دیش‌های ماهواره در برخی از کپرهای عشایری که کمترین امکانات زندگی را ندارند نصب شده و لازم است که هر چه سریع‌تر برای مقابله با توطئه دشمن تمهیداتی اندیشیده شود.

وی بیان کرد: در استان فارس 30 موسسه فرهنگی در بحث جامعه عشایری فعالیت دارند و برخی افراد نیز به صورت شخصی در این امر فعال هستند و لازم است که برای یک کار اثرگذار فرهنگی این فعالان فرهنگی حقیقی و حقوقی در کنار یکدیگر جمع آیند.

قربانی افزود: جامعه عشایری متولی فرهنگی خاصی ندارد و به همین دلیل آسیب‌پذیر‌تر هستند و با ایجاد یک زمینه همکاری و همفکری قوی می‌توان از این حالت فعالیت جزیره‌ای خارج شد.

وی تصریح کرد: با سازماندهی همین افراد و موسسات می‌توان یک نوع هولدینگ فرهنگی ایجاد کرد و کارهای بزرگی را به نمایش گذاشت که به مرور حمایت بیشتر مسئولان را نیز جلب کند.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر  لزوم تشکیل اتاق فکر جامعه عشایری فارس تصریح کرد: جامعه عشایری به دلیل مسائل اجتماعی در برخی مناطق به شهرنشینی رو آورده اما بدنه اصلی فرهنگ آن زنده و پویا است.

وی افزود: اگر عشایر و مسئولان فارس همت کنند، می‌توانند عشایر پنج استان دیگر کشور را نیز زیر چتر خود جمع آورند و در آن شرایط کارهای بزرگ‌تر و راهبردی‌تری را می‌توان آغاز کرد.

به گزارش فارس، در این نشست فعالان حقیقی و حقوقی فرهنگ عشایری به بیان نقطه‌نظرات و مشکلات فعالیت خود پرداختند.

انتهای پیام/ش10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول