اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی:

منابع آب زیرزمینی آذربایجان‌شرقی نیازمند مراقبت بیشتر است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: متأسفانه به‌دلیل بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و کسری مخازن، این منابع خدادادی نیازمند مراقبت بیشتری است.

منابع آب زیرزمینی آذربایجان‌شرقی نیازمند مراقبت بیشتر است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، ارسلان هاشمی در جمع منتخبان جدید مجلس شورای اسلامی از حوزه‌های مختلف انتخابیه استان با برشمردن چالش‌ها و مشکلات بخش آب یادآور شد: علاوه بر بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی و کسری مخازن، کیفیت منابع آب زیرزمینی در برخی دشت‌های استان سیر نزولی دارد.

وی همچنین از عدم توجه به ارزش اقتصادی آب، فقدان تبیین جایگاه آمایش سرزمین در برنامه‌های توسعه استان و عدم استقرار مدیریت پروژه در مطالعه و اجرای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به‌عنوان مهم‌ترین چالش‌ها ‌مشکلات پیش‌ روی بخش آب استان یاد کرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، از عدم تأمین و تخصیص به‌موقع اعتبارات مورد نیاز طرح‌ها و عدم تناسب اعتبارات عمرانی با نیازهای توسعه به‌عنوان یک چالش جدی نام برد و از نمایندگان جدید مجلس شورای اسلامی درخواست یاری کرد.

هاشمی، لزوم اجرای همزمان سدها و شبکه‌های آبیاری و زهکشی را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: متأسفانه در حال حاضر به‌دلیل محدودیت‌های منابع مالی امکان اجرای همزمان سدها و شبکه‌های آبیاری و زهکشی وجود ندارد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنانش، همکاری مسئولان سیاسی و قضایی استان در خصوص حفاظت از منابع آب را مطلوب ارزیابی کرد و تاکید کرد: ایجاد ساختارهای قانونی و حمایتی لازم برای ترویج عملی مصرف بهینه آب کشاورزی یک الزام است.

هاشمی، لزوم استفاده از فناوری‌های نوین در پیش‌بینی و تحلیل سامانه‌های جوی را مورد اشاره قرار داد و با اشاره به عملکرد و برنامه‌های مؤثر آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد: تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، بارورسازی ابرها، احیای تالاب‌ها، ارتقای راندمان آبیاری، بازگشایی مسیر رودخانه‌های منتهی به دریاچه و انتقال آب ارس به شرق و شمال شرق دریاچه ارومیه از جمله این راهکارها است که در صورت تأمین به‌موقع و کافی می‌تواند مثمرثمر واقع شود .

هاشمی همچنین در این جلسه اطلاعاتی در خصوص محدوده عملکرد شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، معرفی حوضه‌های آبریز رودخانه ارس، دریاچه ارومیه، قزل‌اوزن، ظرفیت منابع آب سطحی و زیرزمینی، سرانه آب قابل دسترس، میزان مصارف منابع آب در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی، وضعیت بارندگی و وضعیت سدها، پمپاژ، شبکه‌های آبیاری در دست اجرا، در دست مطالعه و در حال بهره‌برداری ارائه داد.

به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، در حال حاضر به‌واسطه اجرای طرح‌های آبرسانی بیش از 90 درصد جمعیت شهری و روستایی استان آذربایجان‌شرقی از آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند هستند. 

انتهای پیام/ش30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول