اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر کمیته سلول‌های بنیادی دانشگاه اصفهان خبر داد

ایجاد دوره کارشناسی‌ارشد سلول‌های بنیادی برای نخستین بار در اصفهان

خبرگزاری فارس: دبیر کمیته سلول‌های بنیادی دانشگاه اصفهان از برگزاری دوره کارشناسی‌ارشد سلول‌های بنیادی برای نخستین بار در اصفهان خبر داد.

ایجاد دوره کارشناسی‌ارشد سلول‌های بنیادی برای نخستین بار در اصفهان

کامران قائدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان درباره کمیته سلول‌های بنیادی دانشگاه اصفهان اظهار داشت: این کمیته در سال 1389 به دنبال تاسیس کمیته‌های راهبردی دانشگاه اصفهان تاسیس شد که از برنامه‌های این کمیته مطالعه بیماری‌های عصبی نورو دی ژنرتیپ، کاربرد سلول‌های بنیادی در سل‌تراپی و درمان این بیماری‌ها و استفاده از ترکیبات نو ترکیب به منظور جلوگیری از پیشرفت روند بیماری‌های نورو دی ژنرتیپ است.

وی افزود: بیماری‌های نورو دی ژنرتیپ به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون و ام‌اس گفته می‌شود که در جوامع صنعتی و در حال رشد شایع است و در اصفهان نیز افراد مبتلا به بیماری ام‌اس در حال افزایش هستند.

عضو هیئت علمی گروه زیست‌شناسی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه لازم است راه‌هایی برای کنترل کردن سرعت رشد این بیماری‌ها پیدا کنیم، تصریح کرد: استفاده از سل‌تراپی از جمله راه‌هایی است که می‌تواند در کنترل این بیماری‌ها به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: با مطالعه مکانیسم‌های مولکولی درگیر در نوروژنز (تبدیل سلول‌های بنیادی به عصب) می‌توانیم پی ببریم چه مواد ترکیبی و مولکول‌هایی در این روند موثر هستند تا با استفاده از آنها بتوانیم پیشرفت این بیماری‌ها را کنترل کنیم.

*برگزاری دوره دکترای مشترک با پژوهشکده رویان

قائدی با بیان اینکه این کمیته ارتباطات خوبی با پژوهشکده رویان دارد، گفت: با امضای قراردادهایی میان دانشگاه اصفهان و پژوهشکده رویان از این پس میان این دو نهاد همکاری‌های آموزشی و پژوهشی برقرار شده است و قصد داریم دوره دکترای مشترک سلول‌های بنیادی را با پژوهشکده رویان راه‌اندازی کنیم.

وی اضافه کرد: هم‌چنین قرار است دوره کارشناسی‌ارشد سلول‌های بنیادی را برای نخستین بار در دانشگاه اصفهان راه‌اندازی کنیم که در حال آماده‌سازی برنامه‌های درسی این دوره هستیم و قصد داریم دانشجویان و محققانی در این زمینه پرورش دهیم.

عضو هیئت علمی گروه زیست‌شناسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه تاکنون از ستاد سلول‌های بنیادی معاونت فناوری ریاست جمهوری هزینه‌ای برای این کمیته تخصیص داده نشده، تأکید کرد: این تقاضا را از این ستاد داریم که بودجه‌ای را برای هزینه‌های جاری این کمیته اختصاص دهد تا زیرساخت‌های لازم را در این دانشگاه فراهم کنیم و بتوانیم مستقل عمل کنیم.

وی درباره طرح‌های تجاری‌ این مرکز گفت: طرح‌های تجاری ما بیشتر درباره سل‌تراپی است و در حال بررسی این موضوع هستیم که چگونه به طور مستقیم فیبروبلاست‌ها (سلول‌های بنیادی عصبی) را می‌توان به سلول‌های عصبی تبدیل کرد.

قائدی ادامه داد: یکی از این طرح‌ها که جزو ایده‌پردازی‌های دانشجویی بوده است از جمله 10 طرح برتر ستاد سلول‌های بنیادی شناخته شده است اما هنوز بودجه‌ای به آن اختصاص نیافته است.

*‌کنترل میزان چربی‌های بدن به کمک پروتئین peb

وی با بیان اینکه طرح پروتئین peb جزو طرح‌های مشترک این کمیته با پژوهشکده رویان است، گفت: این پروتئین جزو پروتئین‌های لازم برای تبدیل سلول‌های چربی به سلول‌های چربی قهوه‌ای است که در کنترل میزان چربی‌های بدن موثر است.

عضو هیئت علمی گروه زیست‌شناسی دانشگاه اصفهان افزود: در حال بررسی این موضوع هستیم که این مولکول چه نقشی در فرایند عصب‌زایی دارد که اگر بتوانیم در آینده این پروتئین را تهیه کنیم به عنوان دارویی برای کنترل چربی‌های بدن استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: طرح دیگر مشترک با پژوهشکده رویان انتقال برخی مولکول‌ها به کمک DNA حلقوی کوچک‌ است که در  درمان بیماری‌ها با استفاده از ژن‌ها کاربرد دارد.

قائدی ادامه داد: تولید داروهایی به نام (gcmsf) به صورت نوترکیب برای درمان بیماری‌های عروقی از دیگر طرح‌های مشترک این کمیته با پژوهشکده رویان است که قصد داریم آن را تجاری‌سازی کنیم.

وی با بیان اینکه استفاده از مولکول‌هایی به نام اینترلوکین و اینترفرون در درمان سرطان و بیماری‌های دیگر نقش موثری دارد، تاکید کرد: در حال آماده‌سازی طرح‌هایی برای تولید این داروها نیز هستیم تا به ستاد سلول‌های بنیادی فرستاده شود و در صورت تایید آزمایش‌های لازم در راستای تولید این موارد جزو طرح‌های آینده است.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول