اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دامپزشکی شهربابک خبر داد

واکسیناسیون 200 هزار دام سبک در شهربابک

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت‌: 200 هزار رأس گوسفند و بز علیه بیماری تب مالت در شهرستان شهربابک واکسینه می‌شوند.

واکسیناسیون 200 هزار دام سبک در شهربابک

مجید اسدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهربابک اظهار داشت: 200 هزار رأس گوسفند و بز علیه بیماری تب مالت در شهرستان شهربابک واکسینه می‌شوند.

‌وی افزود‌: بیماری تب مالت یا بروسلوز به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود و باکتری بروسلا طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌سازد.

اسدی گفت: این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام‌، کاهش تو‌لید شیر‌، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به تب مالت‌ همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد. 

وی عنوان کرد: بروسلا از طریق دستگاه گوارش‌، دستگاه تنفس‌، مخاط و پوست ناسالم وارد بدن انسان می‌شود و شایع‌ترین و مهم‌ترین راه انتقال تب مالت در ایران خوردن شیر آلوده به میکروب است. 

اسدی خاطر‌ نشان کرد: تب مالت که از آن به عنوان بیماری هزار چهره یاد می‌کنند، علائم بسیار متنوعی داشته و اندام‌های مختلفی را درگیر می‌کند، اما به طور کلی مهم‌ترین علائم این بیماری تب‌، سر درد‌، خستگی و استخوان درد است.

وی گفت: شیرهای غیر پاستوریزه به دلیل چربی بالا و طعم خاص خود مورد توجه عامه مردم هستند، می‌تواند موجب بروز تب مالت شود، البته مصرف نکردن اینگونه شیرها توصیه نمی‌شود و می‌توان در صورت تمایل به مصرف شیر‌های غیر ‌پاستوریزه‌ و به منظور اطمینان از عدم بروز این بیماری‌ شیر را به مدت 10 تا 20 دقیقه و به صورت کامل جوشاند.

اسدی اذعان داشت: باکتری بیماری تب مالت تا دمای 67 درجه سانتیگراد مقاومت می‌کند و تنها با جوشاندن کامل شیر در این مدت زمان ‌می‌توان آن را از بین برد.

وی ابراز داشت: همچنین معدوم کردن حیوانات آلوده و جفت این حیوانات و ضد عفونی کردن محل نگهداری حیوانات نیز در جلوگیری از بروز این بیماری یک اقدام ضروری است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت‌: صنعتی کردن دامپروری‌ها و استفاده از استاندارد‌های بهداشتی در پرورش دام‌، واکسیناسیون و نیز شناسایی و کشتار سریع دام آلوده به منظور جلوگیری از ابتلای سایر دام‌‌ها‌، از راه‌های پیشگیری بیماری تب مالت است.

 رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک اذعان داشت: در این راستا و به منظور ریشه‌کنی این بیماری عملیات واکسیناسیون توسط بخش دولتی و خصوصی به تعداد 200 هزار رأس گوسفند و بز انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول