اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد رشت:

نهضت جنگل تاثیر گرفته از انقلاب مشروطیت است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت گفت: نهضت میرزا کوچک جنگلی تاثیر گرفته از انقلاب مشروطیت است.

نهضت جنگل تاثیر گرفته از انقلاب مشروطیت است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عمران علیزاده عصر امروز در نشست قابلیت‌ها و ظرفیت‌های کاربردی جغرافیای سیاسی اظهار کرد: رخدادهای سیاسی که از مراکز سیاسی کشور آغاز می‌شود تاثیر مهمی بر واحدهای فروملی کشورها می‌گذارد.

وی نهضت میرزا کوچک جنگلی در گیلان را یکی از رخدادهای سیاسی دوران معاصر عنوان کرد و افزود: جغرافیای سیاسی استان گیلان پس از نهضت جنگل دچار تحول کمی و کیفی شده است.

علیزاده با اشاره به مقایسه تطبیقی جغرافیای سیاسی گیلان در عصر مشروطیت، تصریح کرد: نهضت میرزا کوچک جنگلی از انقلاب مشروطیت تاثیر گرفته و بر روی فضای جغرافیایی ایران تاثیر گذاشته است.

استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران نیز در جلسه مذکور به بررسی تاثیرگذاری فضایی پایتخت‌ها بر شهرهای همجوار اشاره کرد و گفت: پایتخت‌ها بر مسائل شهرهای نزدیک و همجوار خود تاثیر می‌گذارند.

سید عباس احمدی افزود: امکانات و جاذبه‌های موجود در تهران و مشکلات برای زندگی در آن موجب شده تا شهرهای همجوار پایتخت مقاصد جایگزین برای مهاجران باشند و جمعیت بسیاری را بپذیرند.

وی ادامه داد: شهر کرج به دلیل موقعیت مناسب‌تر جغرافیایی، نزدیکی به تهران و ارتباط با بسیاری از استان‌های غربی، شمالی و مرکزی کشور جذابیت ویژه‌ای داشته و در دهه‌های اخیر انبوهی از جمعیت را در خود جا داده است.

احمدی با اشاره به اینکه شرایط مذکور لزوم گسترش حمل و نقل و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی را توجیه کرده است، بیان کرد: فضاهای کالبدی تهران و اطراف آن به شدت دچار دگرگونی شده است.

استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران، تشکیل استان جدید البرز را به دلیل دگرگونی‌های فضای سریع موقعیت جغرافیایی و همجواری با تهران دانست و اذعان کرد: افزایش بی‌رویه جمعیت، گسترش محورهای ارتباطی و ارتقای سطح تقسیمات کشوری تاثیر بسیاری در مناطق همجوار تهران داشته است.

انتهای پیام/ش20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول