اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت مادر تخصصی توانیر کشور:

یک‌هزار دلار برای ایجاد هر کیلووات برق جدید نیاز است

خبرگزاری فارس: مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت مادر تخصصی توانیر کشور گفت: برای تولید یک کیلووات ظرفیت جدید یک‌هزار دلار نیاز است.

یک‌هزار دلار برای ایجاد هر کیلووات برق جدید نیاز است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علیرضا احمدی‌ یزدی بعدازظهر امروز در جمع صنعتگران تبریز در تالار پتروشیمی تبریز اظهار کرد: حدود 85 درصد نیروگاه‌های کشور از سوخت فسیلی برای تامین انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند.

 وی تصریح کرد: کمتر از 15 درصد نیروگاه‌های کشور برق آبی هستند که در شش سال آینده میزان تولید انرژی در داخل کشور و مصرف با هم برابر می‌شود.

یزدی گفت: اگر همین روند مصرف انرژی ادامه یابد تا سال 1395 همه انرژی استخراجی را مصرف می‌کنیم و در این شرایط اهمیت اصلاح الگوی مصرف و هدفمندی کردن یارانه‌ها مشخص می‌شود.

25 درصد از انرژی تولید شده در کشور سهم تامین روشنایی می‌شود

وی تصریح کرد: 25 درصد از انرژی تولید شده در کشور سهم تامین روشنایی می‌شود، این آمار در دنیا در حدود 10 درصد است که متوسط مصرف کشور 15 درصد متوسط مصرف دنیا است.

یزدی همچنین به ضرورت بهینه‌سازی مصرف انرژی اشاره کرد و اهداف این امر را دستیابی به اهداف چشم‌انداز 20 ساله کشور، محدودیت منابع مالی برای احداث ظرفیت‌های جدید، محدودیت سوخت برای تامین انرژی الکتریکی، کاهش آثار زیان‌بار سوخت‌های فسیلی بر محیط زیست، تامین برق مطمئن و پایدار، افزایش تقاضای انرژی الکتریکی و افزایش بهره‌وری اعلام کرد.

وی همچنین بر ضرورت اصلاح الگوی مصرف و هزینه بالای تامین انرژی برق اشاره کرد و گفت: برای تولید یک کیلووات ظرفیت جدید یک‌هزار دلار نیاز است.

سالانه به 4 هزار مگاوات برق جدید نیاز داریم

یزدی افزایش نیاز مصرف سالانه کشور به برق را حداقل 4 هزار مگاوات اعلام کرد و گفت: برای تولید این مقدار انرژی سالانه باید 5 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

وی ادامه داد: پیک بار شبکه سراسری در مردادماه سال گذشته به میزان 42 هزار و 248 مگاوات بوده و اوج مصرف در روز مشابه سال 89 معادل 41 هزار و 102 مگاوات ثبت شده که به این ترتیب پیک بار سال 90 در مقایسه با سال پیش از آن 3.04 درصد افزایش یافته است.

می‌توان نگاوات را به جای مگاوات جایگزین کرد

وی با اشاره به واژه "نگاوات" اذعان کرد: با بهینه‌سازی مصرف برق، صرفه‌جویی بهینه و مدیریت و جابه‌جایی بار می‌توان به اندازه تولید یک نیروگاه صرفه‌جویی کرده و "نگاوات" را جایگزین "مگاوات" (در حال تولید برق) کنیم.

صرفه‌جویی 2500 مگاواتی

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت مادر تخصصی توانیر کشور با اشاره به اینکه با مشارکت مشترکان برق سال گذشته 2 هزار و 500 مگاوات صرفه‌جویی حاصل شده، افزود: در حال حاضر بحث مدیریت مصرف جایگاهی هم‌طراز با نیروگاه‌های برق پیدا کرده است.

یزدی تصریح کرد: وجود مدیر انرژی، انتخاب تجهیزاتی با بیشترین بازدهی، آموزش در زمینه انرژی در زمینه شناسایی راهکارهای مورد نیاز و ایجاد و پایدار کردن فرهنگ صرفه‌جویی به طوریکه همیشه سرلوحه فعالیت‌ها باشد به‌عنوان اداره امور انرژی با بازدهی بالا به‌شمار می‌رود.

وی همکاری در اجرای برنامه تعطیلات و تعمیرات سالیانه صنایع، مدیریت بار و استفاده از تعرفه مخفف ساعات پیک، بهره‌گیری از تخفیف ساعات کم باری، انتخاب گزینه مناسب در تعرفه‌ها، بهره‌مندی از تعرفه جمعه، کاهش موقت دیماند قراردادی، توجه به ضریب فصل و ممیزی تقلیل شدت انرژی کارخانه را از مهم‌ترین عوامل مدیریت انرژی برشمرد.

یزدی، تعداد صنایع همکار با برنامه تعطیلات و تعمیرات سال قبل را یک‌هزار و 828 مشترک عنوان کرد و یادآور شد: تخفیف پرداخت شده به صنایع همکار 213 میلیارد و 285 میلیون ریال است. 

انتهای پیام/ب10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول