اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی سال جاری صورت می‌گیرد

بیمه 1000 صنعتگر صنایع‌دستی در زنجان

خبرگزاری فارس: معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در سال جاری یک هزار نفر از هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی استان زنجان زیر پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

بیمه 1000 صنعتگر صنایع‌دستی در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، سعید حسنی ظهر امروز در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه با اشاره به فرارسیدن روز جهانی صنایع‌دستی، اظهار داشت: بر اساس بیانات مقام معظم رهبری باید صنایع دستی جدی گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه منویات مقام معظم رهبری نقشه راه را برای رشد صنایع‌دستی کشور و به تبع آن استان زنجان نشان می‏دهد، خاطرنشان کرد: این بیانات باید سرلوحه اقدامات ما در حفظ، احیا و ترویج صنایع‌دستی قرار گیرد.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی استان زنجان از جنبه‏‌های مختلفی چون قدمت و اصالت، جنبه اقتصادی و فرهنگی مورد توجه است، اضافه کرد: برخی از صنایع‌دستی استان زنجان همچون چاقو از قدمت شش هزار ساله برخوردار هستند و این امر بیانگر اصالت صنایع‌دستی است.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان یکی از مراکز اصلی تولید و عرضه صنایع دستی کشور و مهد صنایع فلزات است، تصریح کرد: بیش از صدها نوع طرح و نقشه در صنایع‌دستی توسط هنرمندان و صنعتگران استان آفریده شده است.

حسنی با بیان اینکه محصولات چاقو در 34 نوع و ظروف مسی در 50 نوع تولید و عرضه می‏شود، ادامه داد: هر محصول صنایع دستی ذوق هنری و فکری سازنده خود را نشان می‏‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه صنایع‌دستی می‏‌تواند به عنوان پیام‏‌رسان فرهنگ و تمدن ایرانی عمل کند، افزود: سرمایه‏‌گذاری در زمینه صنایع دستی از دیگر ارزش‏‌های بالقوه این محصولات سنتی است که اگر ساماندهی شود می‏تواند جایگزین صادرات نفتی باشد.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه می‏‌توان با حمایت‏‌های جدی از مشاغل خانگی، کارگاه‏‌ها و فروشگاه‏‌های صنایع دستی به توسعه و رشد استان زنجان کمک کرد، خاطرنشان کرد: مسئله بیکاری، ایجاد اشتغال مولد همراه با افزایش تولید داخلی، صادرات غیرنفتی و جلب مشارکت بخش خصوصی در حال حاضر از مهم‏ترین دغدغه‏‌های مسئولان محسوب می‏‌شود.

وی با تاکید بر اینکه توجه به هنرهای سنتی و صنایع دستی می‏‌تواند راه‌گشای بسیاری از مشکلات موجود باشد، اضافه کرد: استان زنجان در همه گروه‌‏های چهارده‌گانه صنایع‌دستی که شامل 67 رشته در استان می‏‌شود، مزیت اقتصادی دارد.

حسنی با اشاره به وجود 40 رشته فعال صنایع‌دستی در استان زنجان یادآور شد: این رشته‏‌ها نیازمند توجه ویژه هستند.

وی با بیان اینکه معاونت صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان بر اساس رهنمودهای رهبری و سیاست‏‌گذاری دولت و مصوبات هیئت دولت برنامه‏‌ریزی می‏‌کند، ادامه داد: عمده برنامه‏‌ها در سال جاری ماهیت حمایتی و پشتیبانی دارند.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه در سال جاری ارتقا آموزش‏‌های عمومی، کاربردی و اشتغال محوری را در دستور کار قرار داده‏‌ایم، اظهار داشت: در سال گذشته به یک هزار و 600 هنرجو آموزش ارائه دادیم.

وی با اشاره به احداث و راه‏‌اندازی کارگاه‏‌های آموزشی در شهرستان‏های استان زنجان اضافه کرد: شهرک تخصصی صنایع دستی و گردشگری نور نیز در قالب پروژه‏‌های مهر ماندگار پیشنهاد شده است و تا پایان خرداد ماه سال آینده به پایان می‏‌رسد.

حسنی با اشاره به اعطای تسهیلات کم‌بهره به متقاضیان خاطرنشان کرد: معافیت از مالیات بر تولید و درآمد همه کارگاه‏‌های تولید و عرضه صنایع دستی از دیگر برنامه‏‌های سال جاری محسوب می‏‌شود.

انتهای پیام/ی10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول