اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان:

گیلان رکورد حلقه‌گذاری پرندگان کشور را شکست

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان حلقه‌گذاری یک‌هزار قطعه پرنده را از برنامه‌های مهم این اداره کل در سال جاری عنوان کرد و گفت: سال گذشته گیلان رکورددار حلقه‌گذاری پرندگان کشور شد.

گیلان رکورد حلقه‌گذاری پرندگان کشور را شکست

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت امیر عبدوس صبح امروز در جلسه اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان درباره وضعیت حلقه‌گذاری پرندگان در استان اظهار کرد: سال گذشته کارشناسان محیط زیست گیلان با همکاری محیط‌بانان، شکارچیان و علاقه‌مندان به پرندگان بالغ بر 500 قطعه پرنده با تنوع بیش از 65 گونه را حلقه‌گذاری کردند.

وی، ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد که گیلان از نظر تعداد و به لحاظ تنوع گونه پرندگان رکورددار حلقه‌گذاری در بین اداره‌های کل محیط زیست کشور بوده است.

این مسئول، با اشاره به حلقه‌گذاری نوع پرندگان بیان کرد: پرستو، پرستوی دریایی تیره، جغد سفید، ماهی‌خورک، سسک‌نیزار، سسک بزرگ نیزار، سسک ابرو سفید، سهره جنگلی، چرخ ریسک بزرگ، سینه سرخ، جغد، پاشلک معمولی، خوتکا، کوکو، عقاب ماهیگیر، بلدرچین و گیلار از جمله پرندگان حلقه‌گذاری شده محیط زیست گیلان هستند.

وی، چکاوک آسمانی، یلوه خالدار، آبچلیک پا سرخ، سنگ چشم، پشت سرخ، جغد تالابی، اردک ارده‌ای، چیفچاف، غار خاکستری، قوی گنگ، فلامینگو و طاووسک را از دیگر پرندگان حلقه‌گذاری شده در گیلان عنوان کرد.

عبدوس، درباره چگونگی حلقه‌گذاری پرندگان افزود: برای حلقه‌گذاری پرنده ابتدا باید آن را زنده‌گیری کرد که برای این کار در گیلان از شیوه‌های سنتی استفاده شده است.

وی، اضافه کرد: شیوه‌هایی مانند دام شکار، را دام، هکش‌نما، سو «تور نامرئی برای زنده‌گیری پرندگان» در زنده‌گیری و حلقه‌گذاری پرندگان استفاده می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، مشارکت شکارچیان و صیادان پرندگان در برنامه حلقه‌گذاری به منظور افزایش سطح علاقه و دانش آنها نسبت به پرندگان و آموزش مستقیم آنان را مهم دانست و یادآور شد: مشارکت این افراد در تحویل پرندگان حلقه‌دار به محیط زیست در صورت مشاهده و تلاش برای حفاظت و حمایت از پرندگان و زیستگاه‌های آنها تاثیرگذار است.

وی، تحویل دو پرنده حلقه‌گذاری شده که در شالیزارهای اطراف لنگرود و سواحل رضوانشهر شکار شده بودند به محیط زیست گیلان را از جمله اثرات مشارکت شکارچیان و صیادان به هنگام حلقه‌گذاری پرندگان عنوان کرد.

عبدوس، افزایش حساسیت مردم نسبت به امور پرندگان را از اقدام‌های مثبت و مهم اداره کل حفاظت محیط زیست استان برشمرد و خاطرنشان کرد: ادامه این روند موجب می‌شود تا تمام گیلانی‌ها حامی پرندگان و زیستگاه‌های آنها شوند.

وی، با اشاره به برنامه‌های حلقه‌گذاری پرندگان در سال جاری ابراز کرد: امسال هدف‌گذاری بخش محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان حلقه‌گذاری یک‌هزار پرنده در گیلان است.

این مسئول، افزود: حلقه‌گذاری حدود 200 قطعه جوجه انواع حواصیل و پرستو در تالاب انزلی آغاز شده و تا رسیدن به یک‌هزار قطعه پرنده این حلقه‌گذاری در سال جاری ادامه دارد.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول