اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیرکل نهاد کتابخانه‎های عمومی کشور:

ایران در بین کشورهای منطقه رتبه نخست سرانه مطالعه را دارد

خبرگزاری فارس: دبیرکل نهاد کتابخانه‎های عمومی و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: ایران در بین کشورهای منطقه رتبه نخست سرانه مطالعه را دارد.

ایران در بین کشورهای منطقه رتبه نخست سرانه مطالعه را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، منصور واعظی بعد از ظهر امروز در جمع همایش مدیران کتابخانه‎های کشور در گرگان اظهار داشت: سرانه مطالعه کتاب در ایران یک آمار شبهه‎انگیزی را نشان می‎دهد و برخی آمار سرانه مطالعه در ایران را عقب مانده می‎داند که این مسئله اشتباه است.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما مخصوصا در سال‎های اخیر سرانه مطالعه رشد بسیار خوبی داشته است افزود: در سال 1353 با اولین سنجش، سرانه مطالعه در شهرها تنها دو دقیقه بوده است و در دومین سنجش که در سال 1378 انجام شد این میزان به هفت دقیقه افزایش پیدا کرد.

واعظی با بیان اینکه نخستین سنجش ملی در کشور در سال 1388 انجام شد اذعان کرد:  در این سنجش میزان مطالعه هم در شهرها و هم در روستاها مورد بررسی قرار گرفت که این میزان به 18 دقیقه افزایش داشته است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: از آنجایی که سنجش فرهنگی را در سال‎های اخیر یکی از اولویت‎های برنامه‎های خود قرار داده‎ایم، هر سال در زمینه سرانه مطالعه کتاب سنجش انجام می‎شود که در سال 1389 میزان سرانه به 47/18 دقیقه رسید و میزان سرانه مطالعه 1390 نیز در اول تیرماه 1391 اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: علاوه بر سنجش سرانه مطالعه کتاب سنجشی نیز در خصوص سرانه خواندن در سطح کشور انجام می‎شود که در آن میزان مطالعه کتاب، روزنامه، نشریات، قرآن، ادعیه و ... به جز خواندن تکلیفی مورد بررسی قرار می‎گیرد.

واعظی اظهار داشت: در سال 1389 میزان سنجش سرانه خواندن در ایران 79 دقیقه بوده است که 47/18 درصد آن مربوط به مطالعه کتاب، 20 دقیقه مطالعه قرآن و ادعیه و مابقی خواندن نشریات روزنامه‎ها و مطالعه در فضای مجازی بوده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه ایران در سرانه مطالعه در بین کشورهای منطقه رتبه برتر را دارد خاطر نشان کرد: ما باید تلاش کنیم با توجه به سابقه فرهنگی که داریم در این عرصه پیشگام باشیم و در این مسئله در سطح کشورهای منطقه اول هستیم و تنها از ترکیه و مصر عقب بودیم که سال گذشته توانستیم در سرانه مطالعه از این کشورها نیز عبور کنیم.

انتهای پیام/صا20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول