اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس‌ارشد بیابان اداره‌کل منابع طبیعی سمنان خبر داد

احداث بادشکن اطراف مزارع در سمنان

خبرگزاری فارس: کارشناس‌ارشد بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: پروژه احداث بادشکن اطراف مزارع در استان سمنان در راستای مقابله با گسترش بیابان‏ها اجرایی شده است.

احداث بادشکن اطراف مزارع در سمنان

علی ترابی امروز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در سمنان به مناسبت روز جهانی بیابان‏زدایی، با اشاره به فعالیت‏های بخش "بیابان و بیابان‏زدایی" در استان سمنان اظهار داشت: در فرآیند فرسایش بادی، اراضی زراعی به عنوان یکی از مهم‏ترین مناطق برداشت محسوب می‏شوند، زیرا این عرصه‏ها، اغلب در فصل خشک سال (تابستان) بدون پوشش گیاهی بوده و هم‌چنین در بعضی از سال‏ها، این اراضی در قالب آیش، بدون کشت و کار رها می‏شوند.

کارشناس‌ارشد بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: مسئله بدون پوشش گیاهی بودن اراضی و هم‌چنین مسطح بودن این عرصه‏ها و به هم خوردگی و سست شدن ذرات خاک در اثر کشت و کار باعث حساس شدن ذرات خاک‏ها به فرسایش بادی می‏شود.

ترابی اضافه کرد: این منشأ بودن اراضی زراعتی، ضمن آنکه باعث خسارت فراوانی در مناطق و حمل رسوب می‏شود، در اراضی محل برداشت نیز با حمل ذرات سطحی خاک که سرشار از مواد آلی و معدنی است، کاهش شدید حاصل‏خیزی خاک را سبب خواهد شد.

کاهش سرعت باد با استفاده از گونه‏های درختی زنده

کارشناس‌ارشد بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: یکی از روش‏های مناسب برای کنترل فرسایش بادی در این‏ گونه اراضی، کاهش سرعت باد با استفاده از گونه‏های درختی زنده (بادشکن زنده) در اطراف مزارع است.

ترابی اضافه کرد: این اقدام باعث می‏شود تا ضمن کنترل فرسایش بادی و جلوگیری از هدر رفت خاک حاصل‏خیز مزارع، از میزان تبخیر و تعرق سالانه و در نتیجه نیاز آبی گیاهی به مقدار قابل توجهی کاسته شده و هم‌چنین کیفیت محصولات نیز افزایش یابد.

وی تصریح کرد: گونه‏های مورد استفاده در این پروژه، با توجه به شرایط منطقه متفاوت است ولی معمولاً از گونه‏های سنجد، اکالیپتوس، سپیدار، گز، زبان‌گنجشک و ... استفاده می‏شود.

کارشناس‌ارشد بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: این پروژه در استان سمنان با توجه به بیابانی بودن اغلب مناطق آن در حال حاضر عمدتاً در کانون‏های بحرانی فرسایش بادی و با استفاده از گونه‏های تاغ، آتریپلکس، قره‌داغ و ... به اجرا درمی‏آید.

ترابی یادآور شد: این طرح از سال 1383 در دستور کار اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان قرار گرفت و با استقبال نسبتاً خوبی به خصوص در شهرستان گرمسار از سوی کشاورزان رو به ‏رو شد.

اجرای پروژه مدیریت هرزآب‏ها

کارشناس‌ارشد بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان هم‌چنین گفت: توسعه پوشش گیاهی به منظور مقابله با فرسایش بادی و بیابان‏زایی یکی از عمده‏ترین اهداف اجرای طرح‏های بیابان‏زدایی محسوب می‏شود.

ترابی بیان کرد: به هر شکلی که بتوان پوشش گیاهی را احیا کرد و درصد تاج پوشش آن را به حد قابل قبولی رساند، نوعی مقابله با بیابان‏زایی محسوب می‏شود.

وی افزود: یکی از روش‏های قابل قبول در توسعه پوشش گیاهی، استفاده بهینه از هرزآب‏های سطحی در مناطق بیابانی است.

کارشناس‌ارشد بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: شرایط حاکم بر این گونه مناطق، اغلب به صورتی است که گاهی اوقات روان‏آب زیادی تولید می‌شود و این امر ناشی از نفوذپذیری کم خاک‏های این مناطق و وجود هاردپن یا سخت‌لایه، کمبود پوشش گیاهی، ریزش نزولات جوی به صورت رگبار که بعضاً بیش از 50 درصد بارش‏های سالانه در یک رگبار یک ساعته نازل می‏شود و ... است.

کارشناس‌ارشد بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: مدیریت و استفاده بهینه از این روان‏آب دارای اثرات مفیدی است که از عمده‏ترین این اثرات می‏توان به جلوگیری از تخریب اراضی، توسعه و افزایش پوشش گیاهی، افزایش آب‏های زیرزمینی و ... اشاره کرد.

 

 

احداث سازه‏های سطحی و کوچک برای کنترل روان‏آب‏های سطحی

کارشناس‌ارشد بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان هم‌چنین بیان کرد: بررسی‏ها در این زمینه نشان داده است که احداث سازه‏های سطحی و کوچک برای کنترل روان‏آب‏های سطحی برای اغلب بیابان‏های کشور مناسب است.

ترابی اظهار کرد: برای اجرای پروژه مذکور، سازه‏های مختلفی مانند فاروهای پیوسته و منقطع، هلالی‏های آبگیر، بندهای خشک‏چین وگابیونی، بندهای خاکی کوتاه، بلند، پیتینگ، شن چاله و ... احداث می‏شود.

کارشناس‌ارشد بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: این پروژه در استان بیشتر در مناطق دشتی و در آبراهه‏های درجه یک و دو به اجرا درمی‏آید و تجربیات استان نشان‏ دهنده آن است که این پروژه به خصوص در مناطقی که دارای لایه هاردپن و نفوذناپذیر بوده، از موفقیت بیشتری برخوردار است.

انتهای پیام/ع10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول