اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان خبر داد

احداث بادشکن بر روی تپه‏های ماسه‏ای سمنان

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان سطح تپه‏های ماسه‏ای در استان سمنان را حدود 270 هزار هکتار اعلام ‏کرد و از احداث بادشکن بر روی این تپه‏ها خبر داد.

احداث بادشکن بر روی تپه‏های ماسه‏ای سمنان

سیدحسن میرعماد امروز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در سمنان به مناسبت روز جهانی بیابان‏زدایی، با اشاره به فعالیت‏های بخش "بیابان و بیابان‏زدایی" در استان سمنان اظهار داشت: تپه‏های ماسه‏ای از اشکال عمومی و مناظر بسیار زیبای مناطق بیابانی به شمار می‏روند که نسبت به سایر لند‌اسکیپ‏ها (مناظر) بیابان دارای شهرت بیشتری هستند.

وی تصریح کرد: تپه‏های ماسه‏ای در اثر وزش باد و انتقال و انباشت میزان زیادی ماسه از مناطق برداشت و رسوب آن ایجاد شده‏اند و در واقع، بارزترین شاخص وجود فرآیند فرسایش بادی در یک منطقه به شمار می‏روند.

عمده تپه‏های ماسه‏ای در جنوب استان سمنان قرار دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: سطح تپه‏های ماسه‏ای در استان سمنان حدود 270 هزار هکتار است که در مناطق مختلف استان از غرب تا شرق پراکنده بوده، ولی عمده این سطح در جنوب استان سمنان قرار دارد.

میرعماد افزود: این مناطق با نام ریگ جن و تپه‏های ماسه‏ای خوارتوران در شرق استان سمنان هستند و علاوه بر موارد فوق، در این زمینه به تپه‏های ماسه‏ای حسن‏آباد دامغان، دوزخی و چاه ‌جم در حاشیه کویر حاج علی‏قلی، ابردژ و شرق پارک کویر در گرمسار و ... نیز می‏توان اشاره کرد.

وی اضافه کرد: تپه‏ها و پهنه‌های ماسه‏ای به دلیل بافت سبک و فقدان ساختمان در آنها، شدیداً به فرسایش بادی حساس بوده و همین مسئله باعث حرکت دائمی آنها در مناطق بادخیز می‏شود.

 

 

استفاده از انواع مالچ برای ایجاد چسبندگی بیشتر ذرات ماسه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: افزایش مداوم ماسه باعث استقرار نیافتن پوشش گیاهی بر روی تپه‏های ماسه‏ای فعال می‏شود که برای حل این مشکل، تمهیدات مختلفی از جمله احداث بادشکن برای کاهش سرعت باد، استفاده از انواع مالچ برای ایجاد چسبندگی بیشتر ذرات ماسه و ... اندیشیده شده است.

میرعماد بیان کرد: کاهش سرعت باد به کم‌تر از آستانه فرسایش برای کنترل و تثبیت ماسه‏های روان و ایجاد بستری مناسب برای اجرای فعالیت‏های بیولوژیکی از اهداف این پروژه احداث بادشکن محسوب می‏شود.

وی تصریح کرد: پروژه مذکور در سال‏های گذشته و بر روی تپه‏های ماسه‏ای حسن‏آباد دامغان و رضاآباد خوارتوران به جهت کنترل آنها با موفقیت اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: در حال حاضر  وجود جنگل‏های دست‌کاشت در این مناطق مبین اجرای طرح است و باید دانست که این پروژه با استفاده از سرشاخه‏های درختان و ... و به صورت موازی و یا شطرنجی انجام می‏شود.

انتهای پیام/ع10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول