اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بوی نامطبوع لجن‌ها داغی بر جگر سوخته زاینده‌رود

خبرگزاری فارس: به دنبال گرم شدن هوا و بسته شدن آب بر روی رودخانه زاینده‌رود بوی نامطبوع لجن‌های کف این رودخانه و آزار شهروندان، داغ دیگری بر جگر سوخته آن است.

بوی نامطبوع لجن‌ها داغی بر جگر سوخته زاینده‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در حالی که اصفهان و رودخانه زاینده‌رود با هم عجین شده‌اند، اما با از دست رفتن 75 درصد از ذخیره آب زاینده‌رود این رودخانه برای پنجمین سال پیاپی در فصل تابستان خشک شد چرا که به گفته مسئولان آب منطقه‌ای میزان ذخایر آب اصفهان به پایین‌ترین مقدار خود در چهل سال اخیر رسیده و خروجی آب از دریچه‌های سد زاینده‌رود کاهش یافته و تمامی این عوامل دست به دست یکدیگر داده تا دوباره شاهد خشک شدن کامل این رودخانه باشیم.

لازم به ذکر است آب رودخانه زاینده‌رود از 23 اسفندماه سال گذشته برای کشت بهاره کشاورزان تا روز 14 خردادماه 91 جاری بود، اما از آن جایی که حجم آب سد زاینده‌رود به دلیل خشک‌سالی پنج سال اخیر از میزان استاندارد 1.5 میلیارد مترمکعب به 290 میلیون مترمکعب رسیده‌ و در سال گذشته بارندگی در سرشاخه‌های زاینده‌رود به نسبت متوسط سالانه بارندگی 35 درصد کاهش داشته که نتیجه آن کاهش 40 تا 45 درصدی آب‌های جاری به سوی ذخایر رودخانه‌ بوده است، بنابراین دوباره اصفهانی‌ها نظاره‌گر مرگ زاینده‌رود هستند و از همه بدتر اینکه داغ دیدن ترک‌های زاینده‌رود از بی‌آبی برای شهروندان اصفهانی کم نبود که به دلیل گرم شدن هوا و فعالیت باکتری‌های بودار و لجن‌های کف رودخانه بوی تعفن و نامطبوع ناشی از آنها داغ دیگری بر جگر تفتیده زاینده‌رود و اصفهانی‌ها زده شد.

این روزها به اندازه‌ای بوی نامطبوع در فضای اطراف زاینده‌رود بسیار است که کم‌تر کسی می‌تواند برای ساعتی در کنار این رودخانه تاریخی بنشیند و بیشتر رهگذرانی که از روی پل‌های تاریخی که بر روی این رودخانه زده شده با سرعت و با دستمال به بینی از روی آن رد می‌شوند و تعدادی از آنها برای اینکه چشمشان بر نتیجه بی‌رویه برداشت‌ها در استان‌های بالادست نیفتد سر را به پایین انداخته و به سرعت رد می‌شوند.

در همین ارتباط رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان به خبرنگار فارس در اصفهان گفت: بوی نامطبوع در بستر رودخانه زاینده‌رود سبب نارضایتی و اعتراض شهروندان شده بنابراین باید به سرعت نسبت به رفع بوی تعفن از سوی شهرداری و لایروبی کف رودخانه اقدام شود.

عباس حاج‌رسولیها ادامه داد: اصفهان چند سالی است که با معضل خشکی زاینده‌رود دست و پنجه نرم می‌کند و این بحران علاوه بر قطع منابع آبی مباحث روحی و روانی، مدنیت، بهداشت و سلامتی شهروندان را تهدید می‌کند.

وی اذعان داشت: هر گونه تغییری در رودخانه زاینده‌رود ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اصفهان را مورد تأثیر قرار می‌دهد.

در همین مورد سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه کسی نمی‌تواند مردم اصفهان را از حق‌آبه خود محروم کند، اظهار کرد: بوی نامطبوع در حاشیه رودخانه زاینده‌رود سبب نارضایتی شهروندان شده است و اگر خشکی زاینده‌رود به همین روال ادامه یابد، وضعیت اصفهان در سال آینده بدتر می‌شود.

ابوالفضل قربانی تصریح کرد: جاری شدن آب در این گرمای طاقت‌فرسا علاوه بر سیراب شدن درختان، در تلطیف هوا نیز بسیار مهم و موثر است.

وی نسبت به ایجاد مشکلات شهری، بهداشت و سلامتی برای شهروندان هشدار داد و افزود: خشک شدن رودخانه زاینده‌رود علاوه بر قطع منابع آبی سلامتی و بهداشت اصفهانی‌ها را تهدید می‌کند.

*زاینده‌رود رگ حیاتی شهر اصفهان به شمار می‌رود

نماینده کشاورزان شهرستان اصفهان نیز با بیان اینکه زاینده‌رود از رودخانه‌های بزرگ ایران به شمار می‌آمد، اظهار کرد: زاینده‌رود رگ حیاتی شهر اصفهان به شمار می‌رود و خشک‌سالی‌های چند سال اخیر آن در تابستان علاوه بر اثرهای مقطعی برای شهروندان به کشاورزی استان اصفهان نیز آسیب‌زده است.

کاظم محمدی ادامه داد: خشکی زاینده‌رود سبب شده 40 درصد محصول گندم شرق اصفهان خشک شود.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان استان دلیل کم آبی برای کشاورزی در شرق اصفهان را خشک‌سالی‌های چند سال اخیر عنوان می‌کنند، گفت: کشاورزان معتقدند برداشت‌های غیر مجاز در مناطق بالادست رودخانه زاینده‌رود و در استان چهارمحال و بختیاری، توسعه صنعت در استان‌های اصفهان و یزد و توسعه فضای سبز، دست به دست هم داده تا کشاورزی در شرق اصفهان رو به نابودی برود.

در ارتباط با رفع بوی نامطبوع لجن‌های کف رودخانه زاینده‌رود با مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان تماس برقرار کردیم و از وی در این مورد توضیح خواستیم که در پاسخ گفت: نظافت مسیر رودخانه زاینده‌رود در سه موقعیت پر آبی، قطع آب و زمان خشکی زاینده‌رود صورت می‌گیرد، اما باید توجه داشت که نظافت بستر زاینده‌رود در زمان خشکی سخت‌تر از مراحل یاد شده است.

حمیدرضا صبور در مورد دلیل این بوی نامطبوع اظهار کرد: اجساد ماهی‌های تلف شده در مسیر رودخانه، سازه‌ها، جلبک‌ها و لجن‌های موجود در این سطح و آب موجود در برکه‌های به وجود آمده از مهم‌ترین دلایل استشمام این بوی نامطبوع و آزار شهروندان است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ماشین‌آلات و تجهیزات ویژه‌ای برای پمپاژ و تخلیه آب برکه‌های موجود و جمع‌آوری سازه‌ها و جلبک‌ها در سطح رودخانه به کار گرفته شده است، افزود: از زمان کاهش جریان آب، تیم‌های 100 تا 120 نفره این سازمان در دو شیفت برای پاک‌سازی اقدامات لازم را انجام داده‌اند.

مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان تصریح کرد: با توجه به اجرای اقدامات مورد نیاز و فعالیت فشرده نیروهای این سازمان در دو شیفت کاری تا پایان هفته مسیر زاینده‌رود به صورت کامل پاک‌سازی می‌شود.

وی یادآور شد: از آن جایی که نظافت زاینده‌رود و بستر آن در سلامت شهروندان موثر است بنابراین همه روزه از ساعت 4 صبح تا 2 بعد از ظهر تیم 12 تا 20 نفره‌ای برای پاک‌سازی این بستر از زباله‌ها و پسماندهای وارد شده به آن اقدام می‌کنند.

به گزارش فارس، البته با اقداماتی که مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان انجام می‌دهد شاید این معضل در روزهای آتی برطرف شود، اما فکر و روح و روان خسته مردمی که با نگاه حسرت بر کف این رودخانه نگاه می‌کنند و باید برای آرامش یافتن خود از نسیم زاینده‌رود و تلألؤ موج‌های آن ناامید شوند و به دنبال آرامشگاه و تفرجگاه دیگری باشند، التیام نمی‌یابد و اینها در حالی است که مصوبه‌های سفر ریاست جمهوری به استان چهارمحال و بختیاری و اجرایی شدن آن سبب پمپاژ آب رودخانه توسط 350 پمپ فشار قوی هشت اینچی در بالادست شده و مردم پایین‌دست رودخانه از داشتن آب محروم کرده است و با همه این اوضاع سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری نیز برای احداث چیزی نزدیک به 10 هزار هکتار باغ مجوز صادر کرده است، در حالی که بنا به نظر کارشناسان به هیچ وجه احداث باغ در ارتفاعات جنبه اقتصادی ندارد.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول