اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت:

اقتصاد تشکل‌محور بهترین جایگزین اقتصاد دولتی است

خبرگزاری فارس: قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اقتصاد خصوصی جایگزین مناسبی برای اقتصاد دولتی نیست و باید اقتصاد تشکل‌محور را جایگزین اقتصاد دولتی کنیم.

اقتصاد تشکل‌محور بهترین جایگزین اقتصاد دولتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد محمدصادق مفتح ظهر امروز در مراسم تجلیل از اصناف نمونه که به مناسبت روز ملی اصناف در تالار اجتماعات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اصناف در طول تاریخ ایران قبل از اسلام و پس از اسلام دارای نقش بسیار تعیین‌ کننده‌ای بوده و سهم ویژه‌ای در نشر و گسترش مبانی دین اسلام داشته است.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اصناف در طول تاریخ تشیع بزرگ‌ترین حامی حوزه‌های علمیه بوده‌اند و همیشه سه عنصر بازار، مساجد و حوزه‌های علمیه را به موازات یکدیگر در طول تاریخ می‌بینیم.

مفتح گفت: در مراحل قبل از پیروزی انقلاب نیز اصناف به عنوان بازوهایی توانمند انقلابیون را یاری می‌کردند و بعد از انقلاب نیز با وجود همه فراز و نشیب‌ها با قدرت به کار خود ادامه دادند.

وی با اشاره به عملکرد اصناف در دوران جنگ تحمیلی تصریح کرد: در دوران هشت ساله نبرد حق علیه باطل اصناف خدمات شایان توجهی به رزمندگان ارائه کردند و خود نیز دوشادوش سایر مردم در جبهه‌ها حضور یافتند و اگر بگوییم در حال حاضر اصناف معتمد‌ترین اقشار در نظام جمهوری اسلامی ایران هستند سخنی به گزاف نگفته‌ایم.

مفتح‌ در ادامه با اشاره به مباحث اخیر در زمینه خصوصی‌سازی اقتصاد اشاره و گفت: بعد از جنگ تحمیلی ضرورت انتقال از اقتصاد دولتی به یک اقتصاد غیر دولتی ضرورت یافت و فرمایشات امام خمینی(ره) و هم‌چنین رهبر معظم انقلاب نیز ضرورت این امر را بیشتر کرد.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: اقتصاد دولتی در طول 80 سال آسیب‌های جبران‌ ناپذیری را به کشور وارد نموده و اصل 44 قانون اساسی نیز تشکیل اقتصاد خصوصی را مورد تاکید قرار داده است.

مفتح افزود: اما آنچه که تحلیل‌گران اقتصادی به آن رسیده‌اند این است که اقتصاد آزاد و خصوصی به دلیل اقتصاد دولتی نیست و در این زمینه اقتصاد مبتنی بر تشکل‌ها و اصناف بهترین جایگزین اقتصاد دولتی است.

وی اظهار کرد: واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی باعث می‌شود که پس از مدتی اقتصاد تخصیصی شکل بگیرد و عده‌ای سرمایه‌دار که هیچ پیش‌زمینه فعالیتی در عرصه اقتصاد ندارند کارخانه‌های کشور را تصرف کنند و به مشکلاتی مانند ورشکستگی مبتلا شوند.

مفتح گفت: بسیاری از این کارخانه‌ها در حال حاضر توان پرداخت حقوق کارگران خود را ندارند.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: دولت نهم و دهم به اصناف بسیار اعتماد کرده و بخش عمده‌ای از کار را به خود آنها واگذار کرده است.

وی در پایان گفت: تنظیم بازار و نظارت و بازرسی در حال حاضر از سوی خود اصناف انجام می‌شود و این یکی از اصول اقتصاد تشکل‌محور است.

انتهای پیام/صا10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول