اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مصباح‌یزدی:

الگوپذیری از امام حسین(ع) محدودیت زمانی و مکانی ندارد

خبرگزاری فارس: رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: امام حسین(ع) کامل‌ترین الگوی فداکاری در راه خدا است که الگوپذیری از ایشان به زمان و مکان خاصی محدود نمی‌شود.

الگوپذیری از امام حسین(ع) محدودیت زمانی و مکانی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی ظهر امروز در مراسم تجلیل از پاسداران نمونه سپاه علی بن ابی‌طالب(ع) در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: انسان‌ها به طور معمول مطالبی را درک می‌کنند و حتی می‌توانند برای درستی آن قسم بخورند که در زندگی شخصی خود به آن عمل نمی‌کنند.

وی ادامه داد: برای همه ما پیش آمده است که بسیاری از حقایق را می‌دانیم اما در مرحله عمل و رفتار به آن اعتنا نمی‌کنیم.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: شاید یکی از بهترین راه‌ها برای حل این مشکل تأسی به الگوهای عملی این حقایق در زندگی است.

وی خاطر نشان کرد: دیدن نمونه‌های عینی برای رفتارهای مناسب بسیار بیشتر از هزاران کتاب، مقاله و سخنرانی می‌تواند در ساختن شخصیت افراد مفید باشد.

آیت‌الله مصباح‌یزدی اظهار داشت: در عصر ما امام خمینی(ره) یکی از اشخاصی بود که توجه به سیره و روش او سبب اثرات تربیتی بسیاری در جامعه می‌شد و سخنان بسیار ساده‌ای که ابراز می‌کرد، در دل و جان‌ها تاثیر فوق‌العاده می‌گذاشت.

وی با اشاره به اینکه انبیا و اولیای الهی این نقش را به خوبی برای جامعه ایفا می‌کردند ادامه داد: برکات وجودی انبیا و اولیا تنها به وحی، کتاب، شریعت و امثال اینها محدود نمی‌شد بلکه صرف وجود چنین کسانی در جامعه سبب می‌شد مردم با نگاه به زندگی آنها و الگو گرفتن از رفتارشان به تربیت الهی آراسته شوند.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه امام حسین(ع) یکی از بهترین الگوهایی است که می‌توان برای بشریت نام برد ابراز داشت: شاید بتوان گفت از زمان آدم تاکنون بشر چنین الگویی نداشته است.

زندگی سیدالشهدا(ع) منحصر به 10 روز محرم نیست

وی افزود: زندگی سیدالشهدا(ع) منحصر به 10 روز محرم نیست ولی این مدت به قدری برجسته شده که گاهی در سایه آن بقیه سال‌های زندگی و موارد پیش آمده در زمان حیات ایشان مورد غفلت واقع می‌شود.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به فعالیت‌های سالار شهیدان در مدت 20 سال زندگی در مدینه خاطر نشان کرد: امام حسین(ع) بهترین الگو برای انسان‌سازی است و تا قیام قیامت هر روز به مانند حادثه‌ای جدید آثاری به همراه دارد.

وی ادامه داد: اگر نگاهی به دامنه تاثیر سیدالشهدا(ع) بیندازیم متوجه می‌شویم که نقش‌آفرینی وی به زمان و مکان خاصی محدود نشده و حتی مؤمنان و کافران را نیز در بر می‌گیرد.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: حتی گاندی خود را پیرو سالار شهیدان(ع) می‌دانست و در کشوری مانند هند برای امام حسین(ع) یک روز تعطیل اعلام می‌شود.

 

ملت ایران پاسدار خون امام حسین(ع) هستند

وی با اشاره به اینکه یکی از برکات الگوبرداری از شخصی مانند امام حسین(ع)، پیروزی انقلاب اسلامی است خاطر نشان کرد: مردم ما با تأسی از امام حسین(ع) این انقلاب را به پیروزی رساندند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی وجود الگوهای ارزشمندی مانند اهل‌بیت(ع) را برای جهانیان یک نعمت بسیار بزرگ توصیف کرد و افزود: راه شکرگزاری از این نعمت، بهره‌برداری از این الگو و خود الگو شدن برای دیگر مردم است.

وی با اشاره به اینکه سیدالشهدا(ع) الگوی مطلق فداکاری است ابراز داشت: ملت ما با الگوگیری از این امام همام در هشت سال دفاع مقدس صحنه‌های بی‌بدیلی آفریدند و نشان دادند که پاسدار امام حسین(ع) هستند.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بر ضرورت زنده نگه داشتن الگوهای دفاع مقدس برای تربیت نسل‌های آینده بر اساس این الگوها تاکید کرد.

وی با اشاره به ضرورت آشنا ساختن نسل جوان با رشادت‌های رزمندگان گفت: در جامعه امروز هم زمینه و هم استعداد برای تربیت انسان‌هایی مؤمن با تاثیرپذیری از الگوهای موجود فراهم است و ما باید این الگوها را ملموس‌تر ارائه دهیم تا زمینه برای رشد این جوانان نیز فراهم شود.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول