اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کنگره ادبی وصف گل

هنوز نتوانسته‌ایم شیرینی ولایت‌فقیه را در قلوب بنشانیم

خبرگزاری فارس: رئیس کنگره ادبی وصف گل گفت: برای پذیرش ولایت‌فقیه هر دو رکن استدلال و محبت لازم است، اما هنوز نتوانسته‌ایم به درستی شیرینی ولایت‌فقیه را در قلب‌های تمام اقشار جامعه بنشانیم.

هنوز نتوانسته‌ایم شیرینی ولایت‌فقیه را در قلوب بنشانیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از پرتال آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی درباره برگزاری کنگره ادبی وصف گل با موضوع ولایت‌فقیه و رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: امیدوارم کنگره‌ای که قرار است برپا بشود بتواند از نظر استدلالی، بزرگان و عقلای عالم را به وجوب تبعیت از ولایت‌فقیه قانع کند و هم کمالاتی از ولی‌فقیه را معرفی بکند که باعث بشود مردم دنیا عاشق رهبر معظم انقلاب شوند، چرا که این محبت و عشق خودش تولید اطاعت می‌کند.

وی با بیان اینکه صحبت از ولایت‌فقیه در واقع از منشأ آن که ولایت پروردگار بر انسان‌هاست ناشی می‌شود، تصریح کرد: خداوند متعال ولی همه انسان‌هاست و ولایت او نیز مربوط به ذات خودش است و منشأ دیگری ندارد.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه عقل انسان به اطاعت از خالق هستی فرمان می‌دهد، تصریح کرد: خدای تبارک و تعالی با حق پروردگاری خود اشخاصی را ولی ما قرار داده است و ما نمی‌توانیم این حق را محدود کرده و بگوییم خداوند فقط خودش ولی ماست و اجازه ندارد فرد دیگری را ولی ما قرار دهد.

وی با اشاره به آیاتی در قرآن درباره ولی‌فقیه تاکید کرد: اگر انسان بحث ولایت را بدون تعصب و با استدلال بررسی کند، عقل صاحبان خرد به طور کامل خاضع و به آن معترف می‌شود و بدین گونه بحث از تعبد صرف خارج شده و عقلی می‌شود.

مهدوی با بیان اینکه اگر علاوه استدلال عقلی، شیرینی ولایت را خوب درک کنیم تبعیت از ولایت مضاعف می‌شود، گفت: میان کسی که تنها با دلیل عقلی ولایت را پذیرفته و کسی که علاوه بر استدلال، عاشق خداست تفاوت فاحشی وجود دارد.

*‌ در راه پذیرش ولایت‌فقیه عشق و محبت باید ضمیمه استدلال باشد

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه علاوه بر استدلال عقلی محبت نیز انسان را وادار به تبعیت می‌کند، اظهار کرد: در بحث ولایت اگر عشق و محبت به استدلال ضمیمه شود دیگر انسان سر از پا نشناخته و حاضر است جان خود را فدای ولی خویش کند.

وی با اشاره به اینکه اگر کسی خواست شوق پیدا بکند باید دو علت وجود داشته باشد، گفت: شوق یک امر قلبی است و به همین دلیل افراد خیال می‌کنند خارج از اختیار انسان است، اما اگر امر دل غیر اختیاری باشد منجر به سببی اختیاری می‌شود.

مهدوی ادامه داد: این موضوع به این معناست که اگر محبوب کمال نداشته باشد انسان به وی محبت پیدا نمی‌کند و یا زمانی که متوجه شود این کمالات تخیل بوده است، محبتش زایل می‌شود.

وی تصریح کرد: در بحث خداشناسی، امام، پیامبر و بحث ولایت قضیه به همین شکل است، بنابراین لازم است تلاش کنیم عاشق خدا باشیم و در حالی که خدا را ولی خود می‌دانیم عاشق پیامبر وی، در حالی که پیامبر را ولی خود دانسته و اطاعتش را واجب می‌دانیم عاشق امامان(ع) و هم‌چنین عاشق ولی‌فقیه باشیم چرا که عشق و محبت به ولایت‌فقیه استدلالی را که برای وجوب تبعیت ولی‌فقیه ذکر می‌شود، تقویت می‌کند.

دبیر کنگره وصف گل با بیان اینکه در راه ولایت‌فقیه شایسته است کنگره‌ها، کتاب‌ها، سخنرانی‌های متعدد برگزار شود، درباره کنگره وصف گل گفت: امیدوارم کنگره‌ای که قرار است برپا بشود سهم خوبی در این دو جهت داشته بتواند به این معنا که هم از نظر استدلالی بزرگان و عقلای عالم را به وجوب تبعیت از ولایت‌فقیه قانع کند و هم کمالاتی از ولی‌فقیه را معرفی بکند که باعث شود مردم دنیا عاشق رهبر معظم انقلاب شوند چرا که این محبت و عشق خودش تولید اطاعت می‌کند.

وی اضافه کرد: البته در زمان معصومین(ع) نیز چنین بود که افرادی که استدلال و عشق را به هم آمیخته بودند از ایشان تبعیت بی چون و چرا می‌کردند.

مهدوی تصریح کرد: ممکن است همه ما کمالات ولی‌فقیه را ندانیم، اما این کمالات کم نیست که محتاج به افراط یا مبالغه‌گویی باشد، بنابراین شایسته است در بیان کمالات از افراط و تفریط خودداری شود و تنها آنچه که هست را خوب بیان بکنیم.

وی افزود: گر چه امروزه انسان‌های زیادی هستند که استدلال را با محبت، عشق و ارادتی که به ولی‌فقیه دارند به هم آمیخته‌اند، اما اگر در گذشته این کار را کرده بودیم آثارش را اکنون شاهد بودیم.

*‌ هنر شعر یکی از بهترین راه‌های جلب محبت است

دبیر کنگره وصف گل با اشاره به اینکه یکی از راه‌های جلب محبت استفاده از هنر شعر است، تاکید کرد: در کنگره وصف گل، اصلِ ولایت پروردگار و ولایت معصومین(ع) مطرح و به تبع آن بِعد ولایت ولی‌فقیه و زندگی رهبر معظم انقلاب بیان می‌شود که در قالب هر دو جاذبه استدلال و ذوق هنری شعر می‌تواند جاذبه مضاعفی را ایجاد کند.

وی ادامه داد: شایسته است دقت لازم انجام شود که افراطی در این موضوع صورت نگیرد چرا که رهبر معظم انقلاب نیز به این امر رضایت ندارند و هم‌چنین از تفریط خودداری شود به این سبب که منشأ تفریط جهل ماست و ممکن است به دلیلی عدم شناخت صحیح ولایت‌فقیه به جای بالا بردن، مقام وی را پایین بیاوریم.

انتهای پیام/س30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول