اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دادستان کل کشور در همایش فصلی دادستان‌های سراسر کشور:

مسئولان با تمام قوا برای ریشه‌کنی مواد مخدر پای کار بیایند

خبرگزاری فارس: دادستان کل کشور گفت: به اعتقاد من به میزان اهمیتی که موضوع مواد مخدر دارد نظام پای کار نیامده، درست است که اقدامات وسیعی انجام شده و همه دستگاه‌ها فعالند اما باید کل نظام با همه توانش پای کار بیاید.

مسئولان با تمام قوا برای ریشه‌کنی مواد مخدر پای کار بیایند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای صبح امروز در همایش فصلی دادستان‌های مراکز استان‌ها در مشهد افزود: متاسفانه در همسایگی ما بیشترین مواد مخدر دنیا تولید می‌شود و با اینکه افغانستان در اشغال است و اشغالگران وظیفه دارند که با این جرم سازمان‌ یافته مقابله کنند نه تنها این کار را انجام نمی‌دهند بلکه موجب تشدید تولید مواد مخدر نیز شده‌اند.

وی ادامه داد: بخش زیادی از مواد مخدر تولید شده در همسایگی ما به داخل ایران می‌آید که بخشی از آن برای ترانزیت است و بخشی دیگر برای توزیع در کشور.

دادستان کل کشور تاکید کرد: موضوع مواد مخدر در ایران علاوه بر اینکه جنبه تجاری دارد یک قضیه سیاسی هم در پشت پرده آن است و کشورهایی که با نظام جمهوری اسلامی دشمنی دارند با سرویس‌های اطلاعاتی‌شان پشت قضیه هستند و در کنار آنها مافیای مواد مخدر نیز فعالند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه هزاران جوان ایرانی در معرض اطلاع به مواد مخدر سنتی و صنعتی هستند، تصریح کرد: ده‌ها نفر از مردم ما به خاطر مواد مخدر جانشان را از دست می‌دهند و به طور مشخص نسل ما در معرض خطر جدی مواد مخدر است.

وی افزود: امروز بر اثر مواد مخدر کانون خانواده‌ها لطمه جدی می‌بیند، درصد زیادی از طلاق‌ها بر اثر تاثیرات مواد مخدر است که به خاطر به دام افتادن یک یا چند نفر از اعضا، خانواده دچار آسیب می‌شود یا اینکه در دام قاچاقچیان می‌افتند و دستگیر یا اعدام می‌شوند که این مسئله نیز به خانواده‌ها لطمه می‌زند.

دادستان کل کشور با اشاره به بروز جرایم خشن گفت: مواد مخدر سبب شده که بسیاری از جرایم خشن به وجود بیاید، تعدادی از قتل‌های فجیعی که رخ می‌دهد مرتبط با مواد مخدر است و افرادی که مواد مخدر صنعتی مصرف می‌کنند دست به اقدامات خطرناکی می‌زنند.

وی افزود: جوانی با بی‌رحمی تمام با اره بدن پدرش را قطعه قطعه کرده بود زمانی که از او پرسیدند چرا به خود اجازه چنین کاری را داده است گفته بود که در لحظه انجام جنایت شیشه مصرف کرده بودم و تصور می‌کردم در حال اره کردن درخت هستم.

وی ادامه داد: جوان دیگری به طرزی خشن و زننده و خارج از همه خصایص انسانی و حتی حیوانی به مادر خودش تعرض کرده بود که این مسئله موجب مرگ مادرش شده بود و زمانی که علت کارش را از او پرسیدیم عنوان کرده بود که بر اثر استعمال مواد مخدر نمی‌فهمیدم که چه کاری انجام می‌دهم.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: امروز می‌بینیم که مواد مخدر و به خصوص مواد صنعتی جوان‌های ما را به روزی انداخته است که از تحصیل، کار و زندگی افتاده‌اند و حتی برخی خانواده‌های متدین و خوب جامعه نیز از آلوده شدن فرزند، همسایه و یا دیگر آشنایانشان به مواد مخدر رنج می‌برند و می‌بینیم که مواد مخدر آرامش را از خانواده‌ها گرفته است.

دادستان کل کشور با اشاره به حکم اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر تصریح کرد: ما مجبوریم که برای اصلاح جامعه و جلوگیری از آسیب دیدن آن برخی مجرمین مواد مخدر را طبق قانون اعدام کنیم و چاره‌ای جز این نداریم و لازم است این کار انجام شود، اما همین اعدام هم به ضرر ماست و برای جامعه هزینه دارد و باعث آسیب دیدن خانواده‌ها می‌شود.

وی افزود: وقتی فردی اعدام می‌شود مشکلات زیادی برای خانواده و فرزندانش به وجود می‌آید و ممکن است مسیر زندگی فرزندانش کاملاً عوض شود که این مسئله برای جامعه هزینه‌بر است اما چه کار می‌شود کرد، ما باید برای ریشه‌کن کردن مشکل اقدامات جدی انجام دهیم.

اژه‌ای خطاب به دادستان‌های مراکز استان‌ها گفت: می‌خواهم بپرسم که آیا به میزان اهمیتی که مواد مخدر دارد و تهدیدی که از جانب این مسئله وجود دارد آسیب‌های مواد مخدر در جامعه و میان مسئولین مطرح شده است؟

وی افزود: به اعتقاد من به میزان اهمیتی که موضوع مواد مخدر دارد نظام پای کار نیامده؛،درست است که اقدامات وسیعی انجام شده است و همه دستگاه‌ها فعالند اما باید کل نظام با همه توانش پای کار بیاید.

وی ادامه داد: مجلس، دولت، دستگاه قضایی، رسانه‌ها، هنرمندان، مردم و همه نیروهای امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی باید برای مبارزه و پیش‌گیری از اعتیاد پای کار بیایند زیرا این موضوع دارای اهمیت فراوانی است و معتقدم که به میزان اهمیت مواد مخدر از همه ظرفیت‌ها استفاده نشده است.

وی تاکید کرد: اگر امروز همه پای کار نیایند و همه ظرفیت‌‌ها را استفاده نکنیم در آینده نه چندان دور پشیمان خواهیم شد.

وی افزود: امروز به اندازه‌ای که برای جلوگیری از انجام یک ترور در کشور برنامه‌ریزی و کار می‌کنیم لازم است که این کار هم انجام شود اما آیا برای مبارزه و پیش‌گیری از اعتیاد سرمایه‌گذاری و کار کرده‌ایم؟

وی ادامه داد: آیا وزارت بهداشت به اندازه اهمیت موضوع مواد مخدر برای پیش‌گیری و درمان برنامه‌ریزی کرده و بودجه گذاشته است و آیا دستگاه قضایی تمام ظرفیت‌های لازم را برای مبارزه و پیش‌گیری انجام داده است، آیا قبول نداریم که امروز یکی از بالاترین آمارهای ما در تعداد زندانیان مربوط به مواد مخدر است؟

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه آمار سرقت در میان جرایم دیگر بسیار زیاد است، گفت: بسیاری از سرقت‌ها به خصوص سرقت‌های خرد ناشی از مواد مخدر است و بسیاری دیگر از جرایم نشأت گرفته از این مواد است و سؤال اساسی این است که آیا به میزان اهمیت و حجم مشکل مواد مخدر سرمایه‌گذاری، فکر، برنامه و بودجه اختصاص داده‌ایم؟

دادستان کل کشور تاکید کرد: باید خطر و تهدید مواد مخدر را به اندازه اهمیتش جدی گرفت و اگر خود من در مسئولیت فعلی‌ام نبودم به دلیل اینکه اطلاع نداشتم هیچ وقت به این اندازه احساس مسئولیت نمی‌کردم و ما باید خطر مواد مخدر را مدام به مسئولان و جامعه گوشزد کنیم.

وی افزود: همه دستگاه‌ها و به خصوص ستاد مبارزه با مواد مخدر که دادستان کشور نیز یکی از اعضای آن است خطرات ناشی از مسئله مواد مخدر را برای آحاد جامعه و مدیران ما گوشزد کند تا همه احساس مسئولیت کنند.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه در مبارزه با مواد مخدر نباید ناامید شد، تاکید کرد: موضوعی که می‌خواهم بگویم مربوط به ما دادستان‌ها، دستگاه قضایی، نیروهای انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی است، ما نباید به دلیل اینکه در این چند سال در مقابله با درمان و پیش‌گیری اعتیاد نتیجه مطلوبی نگرفته‌ایم تصور کنیم که مبارزه ما بی‌فایده است و دست از کار بکشیم.

وی افزود: قبول دارم که باید برای مبارزه و پیش‌گیری از مصرف مواد مخدر ابتکار عمل داشته و با ارزیابی گذشته طرحی نو و روشی جدید اتخاذ کنیم اما نباید این طور فکر کرد که مبارزه ما فایده‌‌ای ندارد و قاطعانه می‌گویم که اگر این مبارزه و مجازات نبود وضعیت فعلی بسیار بدتر و خطرناک‌تر می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر نسبت به کار خود اعتقاد و ایمان نداشته باشیم حتماً ناموفق خواهیم بود و این هدف و کار شیطان صفتان و دشمنان ماست که می‌خواهند ما را از رسیدن به هدفمان ناامید کنند و کار ما را بی‌فایده جلوه دهند.

وی ادامه داد: دشمن در همه عرصه‌ها به دنبال این است که ما را در انجام وظیفه خود سست کند اما ما باید به اهداف خود ایمان داشته باشیم و به مبارزه خود ادامه دهیم.

وی خطاب به دادستان‌های مراکز استان‌ها گفت: دادستان می‌تواند نقش بسیار مهمی در مبارزه و پیش‌گیری مواد مخدر داشته باشد و ما می‌توانیم فراتر از آنچه قانون برای ما وظیفه کرده است سایر دستگاه‌ها را پای کار آورده و جهت‌دهی کنیم.

دادستان کل کشور با بیان اینکه بخش زیادی از تجارت مواد مخدر در دنیا سازمان‌ یافته است، تاکید کرد: هنگامی که این جرم سازمان‌ یافته است در دنیا یعنی اینکه دارای برنامه، مدیریت و پشتیبانی است و ما باید برای مقابله با آن سازمان‌ یافته عمل کنیم. 

وی افزود: آیا ما در دادسرا و دادگاه‌ها هم هدف و برنامه‌ریزی‌ شده جلو می‌رویم و آیا سازمان‌های زندان‌های ما در رفتار با مجرمین مواد مخدر با مجموعه قضایی و دادستان هماهنگ هستند؟ که به نظر من به صورت کامل هماهنگی وجود ندارد.

وی افزود: این وظیفه ستاد مبارزه با مواد مخدر است که خطر مواد مخدر را دائماً گوشزد کرده احتمال مبارزین به موفقیت را افزایش دهد و همه سازمان‌ها را هماهنگ کند.

انتهای پیام/غ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول