اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد

ثبت‌نام 530 پزشک در طرح پزشک خانواده شیراز

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در طرح پزشک خانواده این شهر تاکنون 530 پزشک ثبت‌نام کرده‌اند.

ثبت‌نام 530 پزشک در طرح پزشک خانواده شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدهادی ایمانیه بعدازظهر امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت: تاکنون 300 هزار نفر از شهروندان شیراز در طرح پزشک خانواده نام‌نویسی کرده‌اند.

به گفته وی، از بهمن‌ماه سال گذشته دولت عزم خود را برای اجرای طرح پزشک خانواده جزم کرد تا حدی که وزیر بهداشت و درمان در جلسه با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور گفت که من از این به بعد وزیر اجرای طرح پزشک خانواده هستم.

ایمانیه تصریح کرد: در کشورهایی که نظام ارجاع براساس پزشک خانواده اجرا شده شاخص‌های سلامت و درمان بسیار بالاتر است و اگر بخواهیم وضعیت سلامت کشور سامان یابد راهی جز اجرای این طرح نداریم.

وی تصریح کرد: افراد باید با انتخاب یک پزشک عمومی در شعاع 1.5 کیلومتری محل زندگی خود با ارائه شناسنامه و کارت ملی نزد پزشک عمومی ثبت‌نام کنند و پزشک مربوطه با تهیه لیستی که سقف آن 2 هزار و 500 نفر است موظف می‌شود پاسخگوی تمام مراجعات این لیست باشد.

ایمانیه گفت: در مناطقی که کمبود پزشک در شعاع 1.5 کیلومتری وجود دارد این شعاع قابل افزایش بوده و از آنجا که انتخاب پزشک با مردم است پزشکی که خوش‌خلق‌تر و با دانش بیشتر باشد از اقبال عمومی بیشتری برخوردار می‌شود.

وی تاکید کرد: این طرح بیش از آن‌که درمان‌نگر باشد سلامت‌نگر است چرا که برای افراد از کودکی پرونده سلامت تشکیل می‌شود و تمام مسائل جسمی فرد را پزشک به خوبی می‌داند.

به گفته ایمانیه، در این طرح افراد پس از مراجعه به پزشک عمومی می‌توانند از وی بخواهند که آن‌ها را به پزشک متخصص یا فوق تخصص مورد نظر خودشان ارجاع دهد اما در صورتی که خارج از نظام ارجاع به متخصص یا فوق تخصص مراجعه کنند باید ویزیت آزاد و نسخه داروخانه را نیز با نرخ آزاد تهیه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در طرح پزشک خانواده خدمات سطح یک رایگان است به این معنی که ویزیت پزشک خانواده رایگان و داروی تجویزی نیز در سطح یک رایگان تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: پس از ارجاع به سطح دو 10 درصد ویزیت توسط بیمار و مابقی توسط دولت پرداخت می‌شود و همین‌طور در صورت نسخه‌نویسی پزشک متخصص و فوق تخصص سطح دو 30 درصد هزینه توسط بیمار و مابقی توسط بیمه پرداخت خواهد شد و تمام این موارد در مراجعه خارج از طرح به تعرفه آزاد محاسبه می‌شود.

ایمانیه گفت: برای پزشکان متخصص و فوق تخصص به صرفه است که به این طرح بپیوندند چرا که نرخ بالای خدمات آزاد باعث کاهش مراجعات مردم به آنان می‌شود.

وی همین موارد را در مورد مراکز آزمایشگاهی و خدمات جانبی عکس‌برداری و ... نیز صادق دانست که در نبود قرارداد با بیمه به دلیل کاهش مراجعات مردم ادامه حیات آن‌ها با خطر مواجه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: پزشکان پس از ثبت‌نام در طرح ارجاع نمی‌توانند دو‌گانه رفتار کنند به این معنی که بیماران را به دو دسته ارجاعی از پزشک خانواده و آزاد تقسیم کنند بلکه یا باید بیماران طرح پزشک خانواده با تعرفه‌های دولتی و تشویق‌های مصوب را بپذیرند یا با نرخ و تعرفه‌های آزاد از تعداد بیماران اندک خارج از طرح بهره‌مند شوند.

وی افزود: این طرح اجباری نیست اما با استقبال مردم از آن به دلیل رایگان‌شدن بسیاری از خدمات به مرور تمام پزشکان به آن می‌پیوندند.

ایمانیه اضافه کرد: مراجعات اورژانس به بیمارستان‌ها و سایر مراکز مانند گذشته صورت می‌پذیرد و در این طرح تاکنون دندانپزشکان لحاظ نشده‌اند.

وی تصریح کرد: افرادی که بیمه نیستند برای استفاده از طرح پزشک خانواده می‌توانند از خدمات بیمه ایرانیان بهره‌مند شوند که به ازای هر فرد سالی 58 هزار تومان هزینه دارد.

به گزارش فارس، در جلسه امروز شورای اسلامی شهر شیراز، تفویض اختیار واگذاری قسمتی از زمین مجاور بزرگراه حسینی‌الهاشمی برای احداث تاسیسات جانبی در جنب ورزشگاه 6 هزار نفری به شهرداری توسط اعضا تصویب شد.

همچنین ریاست شورا اعلام کرد که طرح کمک مالی به کانون انس با فطرت با وجود ترک جلسه توسط یکی از اعضا و خارج شدن شورا از حد نصاب در زمان حضور کوتاه مدت وی برای استماع دلایل و خروج طرح از دستور کار به تصویب اعضا رسید.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول