اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ریشه‌کنی بی‌سوادی به ناشنوایان و نابینایان رسید

80 درصد ناشنوایان و نابینایان هرمزگانی سواد خواندن و نوشتن ندارند

خبرگزاری فارس: معاون امور توان‌بخشی بهزیستی هرمزگان با بیان اینکه تنها 20 درصد ناشنوایان و نابینایان شناسایی شده در این استان سواد خواندن و نوشتن دارند از اجرای "طرح ریشه‌کنی بی‌سوادی برای این قشر" در هرمزگان خبر داد.

80 درصد ناشنوایان و نابینایان هرمزگانی سواد خواندن و نوشتن ندارند

مژگان صابری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همین راستا با بیان اینکه طرح مذکور با همکاری معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان هرمزگان اجرایی شده، اظهار داشت: از مجموع 26 هزار معلول شناسایی شده توسط اداره‌کل بهزیستی هرمزگان، 19 درصد را افراد دارای معلولیت بینایی و 18 درصد را افراد دارای معلولیت شنوایی تشکیل می‌دهند.

این مسئول ادامه داد: 80 درصد ناشنوایان و نابینایان شناسایی شده در هرمزگان در بین رده سنی 10 تا 49 سال بی‌سواد (فاقد توانایی خواندن و نوشتن حروف الفبا) هستند.

به گفته معاون امور توان‌بخشی بهزیستی هرمزگان، ناکافی بودن کلاس‌های آموزشی موجود برای دانش‌‌آموزان استثنایی، پراکندگی جغرافیایی روستاها و به حد نصاب نرسیدن تعداد فراگیران با معلولیت بینایی و شنوایی برای تشکیل کلاس در روستاها از جمله عوامل مهم بی‌سواد ماندن 80 درصد این قشر از معلولان در استان است.

وی عنوان کرد: نگرش منفی خانواده و جامعه محلی در رابطه با صرف هزینه و آموزش، ویژه بودن سبک آموزشی و نیازمندی به ابزار و مواد آموزشی مخصوص و کمبود نیروی انسانی متخصص در امر آموزش به معلولان از دیگر عوامل دخیل و دست‌اندرکار در امر بی‌سواد ماندن نابینایان و ناشنوایان در استان شده است.

صابری یادآور شد: البته نباید فراموش کرد که عدم دریافت خدمات توان‌بخشی به موقع و زودهنگام به تبع کمبود نیروی انسانی متخصص و تاخیر رشدی کودکان با معلولیت‌های یاد شده نیز از دیگر دلایل مهم پدیده مذکور است.

وی افزود: با عنایت به ضرورت و اهمیت ارائه آموزش‌های لازم به منظور بهبود شرایط زیستی، روانی، فرهنگی و اجتماعی معلولان بی‌سواد و کم سواد در رده سنی سوادآموزی 10 تا 49 سال و استفاده از قابلیت‌ها و توانمندی‌های متقابل سازمانی برای نیل به اهداف عالیه انسانی با تأکید بر محورهای مبارزه با بی‌سوادی و پیش‌گیری از معلولیت‌ها تفاهم‌نامه استانی بین اداره‌کل بهزیستی هرمزگان و اداره‌کل آموزش و پرورش در سال 1391 به مدت سه سال منعقد شده است.

صابری گفت: هم‌چنین در این راستا تیم کارشناسی حوزه معاونت امور توان‌بخشی با ارائه فراخوان به معلولان توانمند و خانواده‌هایشان و افراد عادی دارای مدرک دیپلم، توانسته است 200 نفر داوطلب آموزش فنون آموزشی و سوادآموزی معلولان بینایی و شنوایی را در شهرستان‌های استان شناسایی کند.

وی متذکر شد: بر این اساس نخستین دوره پرورش مربی سوادآموزی معلولان بینایی و شنوایی توسط حوزه معاونت توان‌بخشی اداره‌کل بهزیستی هرمزگان در شهرستان میناب برای 60 نفر از افراد داوطلب شهرستان‌های سیریک، جاسک و میناب برگزار شده است.

معاون امور توان‌بخشی بهزیستی هرمزگان اذعان داشت: در تابستان سال جاری نیز طی چند مرحله دوره‌های آموزشی توسط کارشناسان و مربیان با سابقه بهزیستی برای تمامی 200 نفر داوطلب برگزار خواهد شد.

به گفته صابری، مربیان آموزش دیده پس از اخذ گواهی پایان دوره صادره از معاونت توان‌بخشی و نهضت سوادآموزی می‌توانند به آموزش و سوادآموزی معلولان بینایی و شنوایی بی‌سواد نزدیک محل سکونت خویش بپردازند.

انتهای پیام/ن20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول