اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان‌شرقی:

منطقه ویژه اقتصادی سهلان گامی در تجارت آزاد است

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه افتتاح منطقه ویژه اقتصادی سهلان گامی در تجارت آزاد است، گفت: ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی آزمایشی برای ورود به اقتصاد شفاف و روشن است.

منطقه ویژه اقتصادی سهلان گامی در تجارت آزاد است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد علیرضابیگی چهارشنبه‌شب در مراسم افتتاح منطقه ویژه سهلان تبریز با تاکید بر نقش منطقه ویژه اقتصادی سهلان در تجارت آزاد اظهار کرد: برای رسیدن به هدف نیازمند استفاده از ظرفیت‌های موجود در این منطقه هستیم تا بتوانیم بر اساس توانمندی‌ها و امکانات، گام‌های محکمی در راه تجارت آزاد برداریم.

وی تصریح کرد: آذربایجان‌شرقی به عنوان قطب اقتصادی، صنعتی و کشاورزی کشور دارای توانمندی‌های خوبی برای بهره‌گیری در امر توسعه اقتصادی است و ویژگی‌هایی نظیر قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، کانال مبادلات کالا با همسایه‌های شمالی ایران، شاهراه‌های ارتباطی با اروپا و سایر مزیت‌ها و ظرفیت‌های خوبی هستند که برای ایجاد منطقه اقتصادی لازم است.

بیگی افزود: ویژگی‌هایی که برای استان شمرده می‌شود، می‌تواند منطقه ویژه اقتصادی سهلان را به یکی از مناطق برجسته اقتصادی در امر توسعه کشور تبدیل کند.

وی خاطرنشان کرد: استان آذربایجان‌شرقی امروزه مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است و برگزاری سه همایش سرمایه‌گذاری در استان نشانه ظرفیت‌های مناسب در این زمینه است.

بیگی افزود: ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی آزمایشی برای ورود به اقتصاد شفاف و روشن است که در آن منافع قشر عظیمی از جامعه تامین می‌شود.

وی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بی‌نظیر این منطقه می‌توانیم در عین بهره‌مندی در داخل کشور در حوزه تجارت جهانی نیز قدم‌های موثری برداریم.

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: منطقه اقتصادی باید تلاش کند با شفافیت و روشنی و بدون داشتن زوایای پنهان به کار خود ادامه دهد.

ایران در شرایطی فعلی به اقتصاد بدون نفت می‌اندیشد

بیگی در ادامه به بحث تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها نه تنها موجب مشکل برای ایران نشده است بلکه زمینه‌های بروز توانمندی‌ در کشور را به کمک جوانان برومند دانشمند خود فراهم کرده است.

وی گفت: ایران در شرایط فعلی به اقتصاد بدون نفت می‌اندیشد و بر این اساس قادر است از ظرفیت‌های موجود در مسیر بهترین و بیشترین بهره را بگیرد.

فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی سهلان با مسئولیت شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران به مساحت 250 هکتار، شامل محدوده فعلی شعبه سهلان این شرکت بوده که زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله راه‌های مواصلاتی مناسب، ریل راه‌آهن، باراندازهای وسیع و بزرگ‌ترین انبارهای مسقف کشور، نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی تبریز و همچنین آب شیرین‌کن برای تأمین آب شرب و شبکه‌های توزیع نیرو و مخابرات در آن موجود است.

مساحت منطقه ویژه اقتصادی سهلان با شرح فعالیت «تجاری، صنعتی و خدماتی» بر اساس مصوبه هیئت دولت 2050 هکتار است که مابقی آن در فازهای بعدی و هماهنگی‌های به عمل آمده با سازمان اوقاف و امور خیریه مبنی بر در اختیار قرار دادن اراضی مربوطه، عملیاتی و اجرایی خواهد شد و همچنین محدوده کوچکی از این اراضی در مالکیت بخش خصوصی است که شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران از فعال‌سازی آنها بنا بر قوانین مناطق ویژه اقتصادی و در چارچوب قراردادهای تجاری و سرمایه‌گذاری استقبال می‌کند.

در حال حاضر ناصر کاویانی‌نیا از چهره‌های متعهد و شناخته‌شده در سطح استان که پیشینه زیادی نیز در سمت‌های مختلف به ویژه در حوزۀ امور گمرکی داشته است، به سرپرستی منطقه ویژه اقتصادی سهلان منصوب شده است.

پیش از این محمود احمدی‌نژاد در تاریخ 24 بهمن ماه 1389 قانون ایجاد منطقه ویژه سهلان را که در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده بود، برای اجرا ابلاغ کرد. بر اساس این قانون هیئت وزیران نیز محدوده جغرافیایی منطقه ویژه سهلان در استان آذربایجان‌شرقی را تعیین و ابلاغ کرد.

با تصویب قانون ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سهلان، مقامات مسئول محلی با شناسایی موقعیت‌های اقتصادی موجود در منطقه، در تعامل با شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران به این نتیجه رسیدند که شعبه این شرکت واقع در سهلان دارای بسترهای مورد نیاز برای تاسیس، راه‌اندازی و مدیریت منطقه ویژه اقتصادی است. بدین‌ترتیب شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، مسئولیت ایجاد و مدیریت منطقه ویژه اقتصادی سهلان واقع در استان آذربایجان‌شرقی را بر عهده گرفت.

ایجاد مناطق ویژه اقتصادی یکی از راهکارهای توسعه کشور به‌ شمار می‌رود که با استفاده از فرصت‌های اقتصادی موجود و کاهش موانع اداری می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در ارتقای وضعیت اقتصادی منطقه داشته باشد چراکه بر اساس قانون مناطق ویژه اقتصادی، کسب ‌و کارهای مستقر در این مناطق از مزایایی قانونی خاصی بهره‌مند خواهند شد.

منطقه سهلان به دلیل مسافت 20 کیلومتری با تبریز، دسترسی مستقیم به شبکه بزرگراهی کشور از جمله کریدور ترانزیتی غرب-شرق و شبکه حمل ‌و نقل ریلی سراسری دارد. همچنین نزدیکی به شهر تبریز و امکان بهره‌گیری از امکانات موجود در آن مانند هتل‌های بین‌المللی، فرودگاه و ... منطقه سهلان را دارای موقعیتی ویژه از نظر جغرافیایی کرده است.

انتهای پیام/آ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول