اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آب‌انبارها سال‌هاست که به وظایف خود عمل می‌کنند

زمانی که آبفار روستایی خود تشنه می‌شود

خبرگزاری فارس: گویا خودکفایی در تامین آب‌ شرب و تکیه مردم روستاهای بستک به ذخیره آب‌انبارها، به کلی وظایف شرکت‌های آب‌رسان را از یاد مدیرانش برده است، چرا که به جای حل مشکلات موجود شاهد ایراد سخنانی شنیدنی از طرف شرکت آبفار هستیم.

زمانی که آبفار روستایی خود تشنه می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، استان هرمزگان یکی از استان‌های کم‌آب کشور به شمار می‌رود.

هر چند که این استان در جوار دریا واقع و بیش از یک‌ هزار کیلومتر ساحل دارد، اما با این وجود کماکان مشکلات آب شرب روستاها و برخی از شهرها در این استان به قوت خود باقی است.

کمبود بارش‌ها و گرمای این استان در کنار وجود گنبدهای نمکی این استان را در مبحث منابع آب شرب در شرایط ویژه‌ای قرار داده است.

برخلاف تصورات این استان یکی از استان‌های تولید محصولات کشاورزی به شمار می‌رود.

برداشت نامناسب و پرحجم از منابع آبی در سال‌های اخیر بخش کشاورزی را نیز با کمبود آب رو به ‌رو کرده است.

خبرگزاری فارس طی روزهای گذشته اقدام به انتشار اخباری پیرامون کم‌آبی و بی‌آبی در روستاهای بستک کرد که گویا در پی این گزارش، تلاش دیگر رسانه‌ها، پی‌گیری‌های استاندار هرمزگان و نماینده ولی‌فقیه در این استان، دستگاه‌های مسئول را پس از مدت‌ها نسبت به موضوع حساس کرده و به واکنش واداشته است.

شرایط موجود روستاهای منطقه هنگویه و روستاهایی همانند کوخرد بستک که آب شرب آنها در طول تاریخ از سازه‌های آب‌انبار تامین می‌شود، با تمام شدن آب این آب‌انبارها شرایطی مناسب در حوزه تامین آب شرب ندارد.

نعیم‌آبادی که طی سال‌های اخیر همواره توسعه تکنولوژی آب ‌شیرین‌کن در طول ساحل و شهرهای بندری را یکی از راهکارهای مهم حل مشکلات در بخش شرب می‌داند،‌ همواره به احداث مجتمع‌های آب‌ شیرین‌کن در هرمزگان تاکید کرده است.

وی در زمان زمامداری "فتاح" وزیر نیرو بر این وزارتخانه خطاب به وی گفت: آقای وزیر من نمی‌توانم در استانی که در حاشیه دریا قرار دارد نماز باران بخوانم "خودت برو نماز باران بخوان"، هر چند که این جمله نعیم‌‌آبادی بیشتر حالت طنز به خود گرفت ولی وی در همان نشست با تشریح شرایط آبی استان هدف از بیان این جمله خود را این‌گونه تفسیر کرد "خداوند به ما دریا و آب داده و در کنار آن نیز عقل و دانش داده است از همین‌رو باید از امکانات موجود در این راستا استفاده و به جای خواندن نماز باران به فکر توسعه آب‌ شیرین‌کن باشیم تا خدا هم خوشش بیاید".

نعیم‌آبادی که همواره در استان هرمزگان به عنوان طراح و پیشنهاد دهنده "استفاده از آب شور برای کشاورزی" نیز شناخته می‌شود، در نماز جمعه اخیر به عنوان خطیب جمعه بندرعباس، با اشاره به کلنگ‌زنی عملیات ساخت آب ‌شیرین‌کنی بزرگ در بندرعباس افزود: در گذشته بارها و بارها بر ساخت و توسعه آب ‌شیرین‌کن‌ها در هرمزگان تاکید کرده‌ایم که در آن زمان برخی از مدیران می‌گفتند که ساخت آب‌ شیرین‌کن به صرفه نیست اما الان می‌بینیم که این تکنولوژی در حال وارد شدن و توسعه‌یابی در استان است.

این مباحث در حالی مطرح می‌شود که انتقادات از وضعیت آب‌ شرب روستاهای بستک سرانجام به تریبون نماز جمعه بندرعباس و نمایندگی ولی‌فقیه رسید.

* هر 45 روز یک بار فرصت آب‌گیری برای مردم منطقه هنگویه

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان در همین راستا تاکید کرد: لزومی ندارد مردمی که در کنار دریا زندگی‌ می‌کنند نماز باران بخوانند و این را به مسئولانی که پیشنهاد نماز باران را به بنده داده‌اند نیز گفته‌ایم.

نعیم‌‌آبادی هم‌چنین به وجود مشکلات آب شرب روستاهای بخش جناح شهرستان بستک اشاره کرد و افزود: در سفر به بستک جوانی به بنده گفت که 10 روستا با جمعیتی بالغ بر 14 هزار نفر در منطقه هنگویه بخش جناح بستک با مشکل شدید کم‌آبی مواجه هستند.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری در همین راستا افزود: از قرار معلوم هر 45 روز یک ‌بار هر خانواده 24 ساعت فرصت دارد تا از آب استفاده کند.

نعیم‌آبادی با اشاره به طرح آب‌رسانی محرم و بیان اینکه از طرح این خط لوله در استان بیش از یک دهه می‌گذرد، افزود: مشخص نیست چرا مسئولان به تحقق اجرای این طرح مبادرت نمی‌ورزند و تنها پیرامون آن به تبلیغات بسنده کرده‌اند.

وی از مسئولان مربوطه خواست خود نزدیک بازدیدی از منطقه هنگویه بستک در غرب مرکز استان هرمزگان داشته‌ باشند.

با تمام تفاسیر طرح شده اما گویا در بستک و برخی از شهرستان‌های هرمزگان، موضوع و مبحث آب‌رسانی روستایی تاکنون به هیچ کدام از دو دستگاه آب‌رسان شهری و روستایی واگذار نشده و یا بهتر اینکه بگوییم این دو دستگاه حاضر به تحویل‌گیری مدیریت آب برخی از روستاها و حتی مراکز دهستانی نیز نشده‌اند.

* ایده جالب توجه آبفار بستک: آب‌رسانی سیار به کوخرد منوط به درخواست مسئولان محلی است!!!

مدیر آب و فاضلاب روستایی بستک که گویا وظایف دستگاه تحت مدیریت خود را فراموش کرده است، طی روزهای گذشته سرانجام، آمادگی خود را برای آب‌رسانی سیار به مردم روستای کوخرد که بیش از 4 هزار نفر جمعیت دارد را اعلام کرده است!!!

علی دهقانی گفته است: با توجه به وجود مشکل نبود آب شرب در منطقه کوخرد و به خطر افتادن سلامت مردم، آب و فاضلاب روستایی بستک آمادگی خود را جهت آب‌رسانی سیار به مردم این روستا اعلام می‌کند.

مدیر آب و فاضلاب روستایی بستک در ادامه می‌افزاید: به دلیل اتمام آب ذخیره مردم این منطقه آب و فاضلاب روستایی در صورت درخواست مسئولان محلی این روستا می‌تواند با در اختیار قرار دادن تانکر سیار آب شرب را به اهالی برساند.

دهقانی ادامه می‌دهد: در خصوص فرسوده بودن شبکه داخلی آب این روستا نیز سعی خواهیم کرد از طریق مکاتبه با استان و در صورت تامین اعتبار کار تعمیر شبکه داخلی آن را در دستور کار برنامه‌های آینده مدیریت قرار دهیم.

وی هم‌چنین گفته است: در صورت تکمیل پرونده‌ها توسط مسئولان محلی این روستا کار زیر پوشش قرار دادن آب شبکه داخلی روستای کوخرد را با همان شرایط زمان آب‌دهی به مردم انجام خواهیم داد.

* آبفار پرونده‌های مشترکان را تحویل نمی‌گیرد

داود یوسفی دهیار کوخرد نیز گفت: پرونده‌های مشترکان آب در کوخرد آماده است و تنها باید از سوی آب و فاضلاب تحویل گرفته شوند که چند بار مراجعه کرده‌ایم اما هنوز پرونده‌های مشترکان را تحویل نگرفته‌اند.

دهیار کوخرد در ادامه گفت: مردم کوخرد با مشکل اساسی نبود آب مواجه هستند و مردم در مشکل بسیار سنگینی قرار دارند، نبود آب و استفاده از آب چاه‌های غیر بهداشتی ممکن است سلامت مردم را به خطر اندازد.

مسئولان آب و فاضلاب روستایی پیرامون آب روستای کوخرد این‌گونه صحبت می‌کنند که مردم در این روستا طی ماه‌های گذشته با توجه به اتمام ذخیره آب‌انبارها، شور شدن و غیر بهداشتی شدن آب چاه‌ها و محدود بودن و نبود منابع آبی متعارف با مشکلاتی عدیده‌ای رو به ‌رو شده‌اند.

هر چند این مسئولان طی سال‌های گذشته مدام طبل تبلیغاتی انتقال آب طرح محرم و آب‌ شیرین‌کن‌ها به روستاهای بستک کوبیده و وعده داده‌اند، اما باید گفت که به جای وعده‌هایی که اکنون بلندپروازانه شده است، بهتر است نسبت به مدیریت آب روستاهای دارای مشکل در اسرع وقت وارد عمل شوند.

البته نباید از یاد برد که مشخص نیست چرا مدیریت آب و فاضلاب روستایی بستک در گفته‌های خود نسبت به انجام وظیفه این شرکت چنین جبهه‌ای گرفته است. 

------------

امیر توانگر

------------

انتهای پیام/آ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول