اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور زراعی جهاد کشاورزی کرمان:

کشاورزی سنتی اقتصادی نیست

خبرگزاری فارس: مدیر امور زراعی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: کشاورزی سنتی هزینه‌های زیادی دارد و با توجه به هزینه‌های برق، آب و ... به عنوان مثال تولید گندم کمتر از 3 تن اقتصادی نیست.

کشاورزی سنتی اقتصادی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، احمد آهنگری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در کشت محصولات زراعی ساماندهی بذر و تولید را دنبال می‌کنیم و در بخش زراعت مهم‌ترین عامل و نهاده تولید بذر است که اگر با کیفیت باشد، منجر به تولید می‌شود.

وی بیان کرد: در جهاد کشاورزی شمال استان کرمان عملکرد خوبی در زمینه ساماندهی تولید داشته‌ایم و در تولید بذر گندم در استان خودکفا هستیم و در بذر ذرت که نیاز استان کرمان 450 تن است، برنامه‌ریزی شده که امسال یک هزار تن تولید داشته باشیم.

آهنگری با بیان اینکه اصل اساسی در الگوی کاشت انتفاع کشاورز است، افزود: چرخه تولید پنبه در استان کرمان در سال جاری تکمیل شده و تمام مراحل در خود استان انجام می‌شود.

وی گفت: 50 نوع محصولات مختلف زراعی در استان کرمان تولید می‌شود که حدود 10 محصول اساسی شامل 2 سوم سطح زیرکشت می‌شود که به تفکیک هر شهرستان کشت صورت می‌گیرد.

آهنگری بیان داشت: هر دورانی سیاست‌گذاری‌های خاص خود را می‌طلبد و در حال حاضر شرایط ما دارای ثبات نسبی و دوران اقتدار نظام اسلامی است و باید بازنگری دقیق و اصلاح سیاست‌های کاری انجام شود.

وی افزود: سیاست وزارت جهاد کشاورزی از محصول محوری به موضوع محوری گرایش پیدا کرده و با توجه به هدفمندی یارانه‌ها و تبعات واقعی شدن قیمت‌ها، کشاورزی حفاظتی مطرح شده که یک مدیریت جامع محسوب می شود.

آهنگری تصریح کرد: در این روند بهره‌وری اصل است و ارتقای بهره‌وری مورد توجه ویژه قرار دارد و بر این اساس و با توجه به هزینه‌های برق، آب و ... به عنوان مثال تولید گندم کمتر از سه تن اقتصادی نیست.

وی بیان کرد: کشاورزی سنتی هزینه‌های زیادی دارد که باید به دنبال شیوه‌ای برای کاهش هزینه‌های تولید بوده و راهکارهای مؤثر و کم هزینه را اجرایی کنیم.

آهنگری تصریح کرد: در سال‌های گذشته با توجه به محدودیت آب ثبات تولید داشته‌ایم که اگر منابع آب و سایر مسائل به درستی مدیریت و برنامه‌های مورد نظر پیاده شوند در زمینه تولید محصولات افزایش قابل توجهی را شاهد هستیم.

وی با اشاره به افزایش 20 درصدی تولید گندم در استان کرمان خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک میلیون و 600 هزار تن محصولات زراعی در استان کرمان تولید می‌شود که با ارتقای الگوی کشت و افزایش بهره‌وری 25 درصد رشد در تولید داریم.

مدیر امور زراعی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به کاهش منابع آب شیرین افزود: کاهش منابع آب شیرین در کشور ما شش برابر میانگین جهانی است که باید شیوه مدیریت در این زمینه تغییر کند و در بخش کشاورزی سیستم‌های آبیاری نوین اجرا و شیوه‌های کشت متناسب با آبیاری انجام شود.

وی گفت: مشکل دیگر در بخش کشاورزی استفاده بی‌رویه از سموم و کودهای شیمیایی است که علاوه بر کشاورزی به محیط زیست نیز صدمه وارد می‌کند.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول