اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور برگزار می‌شود

اجرای نقالی توسط بانوان در تالار شیخ‌بهایی شاهین‌شهر

خبرگزاری فارس: مسئول گروه‌ تئاتری پژوهش‌مهر از اجرای نقالی «داستان سیاوش» همراه با اجرای موسیقی سنتی مخصوص بانوان در تالار شیخ‌بهایی شهرستان شاهین‌شهر در اصفهان خبر داد.

اجرای نقالی توسط بانوان در تالار شیخ‌بهایی شاهین‌شهر

رادمهر کشانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه اجرای نقالی به همراه ضرب نوازی زورخانه‌ای توسط بانوان برای نخستین بار در کشور است که در استان اصفهان برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این نقالی به داستان سیاوش پرداخته می‌شود که اجرای آن را بهاره مهدوی بر عهده دارد و خاطره بخشی یکی از اعضای گروه موسیقی بانوان پژوهش‌مهر با نواختن موسیقی سنتی وی را در این راه همراهی می‌کند.

وی با بیان اینکه این نقالی مخصوص بانوان است، افزود: این اجرا ثمره نخستین دوره آموزشی نقالان زن توسط مرکز آموزشی و گروه تئاتری پژوهش‌مهر است که این مکان نخستین آموزشگاه هنرهای نمایشی در اصفهان بوده است که سه سال به عنوان آموزشگاه برتر کشور شناخته شده است.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه به زودی این برنامه در اصفهان نیز برگزار می‌شود، گفت: پس از پیگیری‌های مکرر توانستیم اداره ارشاد را برای اجرای این برنامه متقاعد کنیم و امیدواریم این برنامه به خوبی برگزار شود و نقالی بانوان از شاهنامه و دیگر متون ادبی به صورت یک بار در هر ماه تداوم پیدا کرده و به زودی شاهد اجرای آن در سطح اصفهان باشیم.

وی اضافه کرد: برای اجرای این کار طراحی صحنه نیز انجام شده و با استفاده از فضاهای هنری و نمایشی که تا کنون کمتر در نقالی استفاده شده سعی کرده‌ام در جذب مخاطب بکوشیم.

‌استفاده از فضاهای نمایشی در نقالی 

کشانی با بیان اینکه به زودی نقالی به شیوه مدرن نیز توسط نقال آقا برای عموم به اجرا درمی‌آید، تصریح کرد: هم‌اکنون در حال تحقیق و تمرین هستیم تا از تئاتر در نقالی استفاده کرده و فضاهای امروزی را به آن وارد کنیم چرا که کودکان امروزی در گذر زمان دچار تغییر و تحول شده‌اند و تنها با فضاهای سنتی نمی‌توان آنها را جذب کرد.

وی تاکید کرد: در کارهای آینده تلاش داریم حالت روایی نقالی را به واسطه فضاهای تصویری و نمایشی دوچندان کنیم و فضاهای تئاتری روز دنیا را به فضای نقالی اضافه کنیم.

گزارش فارس حاکی است با  توجه به کم رونق شدن نقالی در ایران در طی سال‌های اخیر مدتی است که ارگان‌ها و گروه‌های مختلفی سعی در ترویج این هنر به عنوان یکی از میراث‌های فرهنگی کشور ایران دارند که در این میان اجرای نقالی بانوان به صورت صحنه‌ای و پرورش نقال زن که برای نخستین بار در کشور توسط اصفهانی‌ها انجام می‌شود شیوه نوینی است که به طور یقین در راستای تقویت این هنر بی‌بدیل ایرانی موثر است.

به گزارش فارس نقالی «داستان سیاوش» به روایت رضا کشانی و با اجرای بهاره مهدوی و خاطره بخشی در روز 27 تیرماه در تالار شیخ‌بهایی شاهین‌شهر به اجرا در می‌آید و مدت اجرای آن یک ساعت و 15 دقیقه است.

انتهای پیام/و20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول