اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال جاری

تدوین 50 استاندارد ملی در دست اقدام است

خبرگزاری فارس: رابط تدوین اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی همدان گفت: امسال تدوین 50 استاندارد ملی در دست اقدام است و 28 پیشنهاد تدوین استاندارد از سوی استان در کمیته برنامه‌ریزی سازمان ملی استاندارد مطرح شده است.

تدوین 50 استاندارد ملی در دست اقدام است

احسان ردایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: طی سال گذشته در استان همدان 18 استاندارد ملی تدوین شده است که 14 مورد از آنها در خصوص مواد معدنی و چهار مورد در خصوص صنایع شیمیایی و پلیمر بوده است.

وی گفت: همچنین بالغ بر 100 پیشنهاد تدوین استاندارد در کمیته‌های برنامه‌ریزی مطرح شده است که از بین آنها 90 مورد به تصویب رسیده است.

رابط تدوین اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان همدان ادامه داد: در سال جاری نیز تدوین 50 استاندارد ملی در دست اقدام است و 28 پیشنهاد تدوین استاندارد نیز توسط کارشناسان دارای پروانه استاندارد استان همدان در کمیته برنامه‌ریزی سازمان ملی استاندارد مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه استانداردهای ملی با توجه به ارزش‌های ملی، فرهنگی، اقتصادی، اقلیمی و همچنین با توجه به نیازهای خاص هر کشور تدوین می‌شوند، گفت: تدوین استاندارد یک دانش فنی است که مشخص می‌کند که چه کالاهایی با چه نوعی از ویژگی‌ها، مواد اولیه، روش تولید و روش آزمون باید تولید شود.

ردایی اظهار داشت: تدوین استانداردهای ملی مزایای فراوانی دارد که از آن جمله می‌توان به کارآمدی مؤثرتر بازارهای داخلی و افزایش میزان رقابت در بین تولیدکنندگان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی سازمان استاندارد تدوین و نشر استانداردهای ملی است، افزود: استانداردهای ملی می‌تواند توسط اشخاص حقیقی، حقوقی و همچنین توسط متخصصان و اساتید دانشگاه تهیه و تنظیم شود.

رابط تدوین اداره کل استاندارد همدان ضمن تاکید بر اینکه تمامی این افراد باید دارای پروانه کارشناسی استاندارد در زمینه تدوین باشند، گفت: فرآیند تدوین استاندارد به این صورت است که در ابتدای کار منابع معتبر بین‌المللی توسط متقاضیان تدوین استاندارد به صورت دقیق بررسی شده و پیشنهادات ارائه شده پس از کنترل اولیه برای بررسی دقیق‌تر به کمیته برنامه‌ریزی سازمان ملی استاندارد ارسال می‌شود که در صورت تأیید و تصویب آغاز تدوین استاندارد به دبیر مربوطه ابلاغ می‌شود.

وی اظهار داشت: در ادامه جلسات کمیسیون اولیه، فنی و نهایی با حضور دبیر تدوین، ذی‌نفعان استاندارد مربوطه و... تشکیل شده و پس از جمع‌بندی پیشنهادات مطرح شده، نتیجه کار به صورت پیش‌نویس به کمیته ملی سازمان استاندارد ارائه می‌شود که در صورت تأیید پیشنهاد تصویب شده و برای آن شماره ملی استاندارد و چاپ و انتشار صادر می‌شود.

انتهای پیام/صا20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول