اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

بررسی رؤیت پذیری هلال رمضان 1433 هجری قمری

خبرگزاری فارس: رؤیت هلال و مسایل مربوط به آن چه در زمینه‌های فقهی و چه در زمینه‌های علمی همواره مورد توجه دانشمندان و فقهای اسلامی و حتی دیگر دانشمندان جهان بوده است.

بررسی رؤیت پذیری هلال رمضان 1433 هجری قمری

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، در کشور ما استهلال از اهمیت به سزایی برخوردار است، به سبب نقشی که هلال ماه در تعیین آغاز و پایان ماه‌های هجری قمری دارد، از طرف دیگر برخی از اعمال شرعی به تعیین صحیح روزهای ماه‌های قمری وابسته است، عمل رؤیت هلال ماه گاه بسیار حساس و گزارش‌های واصله از رصدگران هلال ماه اهمیت دو چندان پیدا می‌کند.

به همین منظور امروزه جهت رویت هلال معیارهای ویژه‌ای توسط بسیاری از دانشمندان و منجمان در سراسر دنیا جهت بررسی رویت پذیری هلال ماه‌های قمری معرفی شده است که هر یک پارامترهای خاصی را جهت بررسی‌های اولیه مدنظر قرار می‌دهند، در این بین معیارهای عوده و یالوپ مرسوم‌ترین آنها در بین منجمان هستند که جهت استخراج پارامترهای رویت هلال (جدول) و بررسی‌های اولیه از طریق نرم افزارهای ویژه رویت، نظیر Moon Calculator 6.0 مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 نکته‌ بسیار حایز اهمیت این است که علاوه بر پارامترهای عمده‌ای نظیر جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید ( هرچه قدر که بیشتر باشد، رویت هلال در روز محتمل‌تر است)، مکث ماه ( هر چه قدر که بیشتر باشد، زاویه زوال خورشید یا به عبارتی تضاد نوری ماه با آسمان بیشتر و رویت محتمل‌تر است، فاز ماه و ضخامت بخش میانی هلال (هرچه ضخامت هلال بیشتر فاز ماه (نسبت روشنایی هلال به روشنایی ماه بدر) بیشتر و رویت محتمل‌تر)، سن ماه (هرچه سن هلال بیشتر رویت محتمل‌تر، سن هلال از لحظه مقارنه تا لحظه غروب خورشید محاسبه می‌شود) و... ، ویژگی‌هایی نظیر موقعیت جغرافیایی ناظر، قدرت تفکیک چشم ناظر، عوامل محیطی (آلودگی جوی و نوری، رطوبت، دما و ..)، قدرت و نوع ابزار اپنیک (دوربین و تلسکوب) از دیگر عوامل مهم در رصد هلال محسوب می‌شوند.

با توجه به پارامترهای منحصر به فرد هلال رمضان 1433 احتمال رویت‌پذیری آن در شامگاه پنج شنبه 29 تیرماه امسال بسیار ضعیف و برای اکثر مناطق ایران غیر ممکن است.

اما پارامترهای هلال شامگاهی رمضان 1433 برای روز جمعه 30 تیرماه یعنی فردا به دلیل مکث و ارتفاع عالی و سن و فاز بسیار مطلوب خود خبر از رویت هلال با چشم غیر مسلح و حتی در روز برای رصد گران با تجربه دارد. 

پیشاپیش حلول ماه رمضان، ماه بندگی و عبادت بر عموم شیعیان جهان به ویژه مردم شریف ایران اسلامی و بالاخص مردمان پاک سرشت و با اصالت و ولایتمدار لرستان عزیز تبریک و تهنیت باد. 

یادداشت از امین دالوند و ساناز نسایی

گروه تخصصی روئیت هلال رصدخانه کاسین لرستان

انتهای پیام/ب۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول