اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرماندار همدان خبر داد

جذب 217 میلیارد ریال برای اجرای مصوبات کشاورزی همدان

خبرگزاری فارس: معاون فرماندار همدان از جذب بیش از 217 میلیارد ریال از بانک‌ها برای اجرای مصوبات بخش کشاورزی شهرستان خبر داد.

جذب 217 میلیارد ریال برای اجرای مصوبات کشاورزی همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدعلی محمدی ظهر امروز در ستاد اجرایی توسعه بخش کشاورزی شهرستان همدان با اشاره به پساب فاضلاب تصفیه‌خانه همدان اظهار کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب همدان 30 میلیون متر مکعب پساب خارج می‌کند که 15 میلیون متر مکعب آن به نیروگاه مفتح اختصاص یافته است.

وی با تأکید بر اینکه نباید فاصله آب و فاضلاب و جهاد کشاورزی زیاد باشد، تصریح کرد: فرمانداری همدان به دنبال این است که مصوبات شهرستان برای شهرستان همدان صورت گیرد و در این راستا جهاد کشاورزی باید اختصاص پساب تصفیه‌خانه فاضلاب به بخش کشاورزی را دنبال کند.

معاون فرماندار همدان با اشاره به وضعیت سیب‌زمینی یادآور شد: سال قبل سطح تولیدات سیب‌زمینی 6 هزار و 200 هکتار بود که کشت سال قبل جهاد کشاورزی مبنای کار برای امسال نیز قرار می‌گیرد.

وی افزود: بیش از 217 میلیارد ریال توسط بانک‌ها برای اجرای مصوبات جذب شده و 395 میلیارد و 995 میلیون ریال اختصاص یافت که 82 درصد افزون بر رقمی بوده که برای آن در نظر گرفته شده است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان نیز گفت: بر اساس مصوبات کارکرد بخش کشاورزی، بایستی پساب فاضلاب به کشاورزی تعلق گیرد چرا که انتقال پساب فاضلاب استان به بخش کشاورزی به امضای معاون اول رئیس جمهور رسیده است.

جواد رشیدی تصریح کرد: برخی از شایعات و مباحث بر این مبناست که برای پساب‌ها تصمیم‌های دیگری گرفته شود اما باید این پساب‌ها از طریق کارگروه کشاورزی پیگیری شود و در جایگاه خود منصرف شود.

وی افزود: در مسیر فاضلاب قدیم برخی کشاورزان حق‌آبه دارند و سندی نیز در این رابطه دارند که نباید این کشاورزان نادیده گرفته شوند و باید بر اساس اسناد مشخص شود.

 

* نیروگاه مفتح به منابع آبی ضربه زده است

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه نیروگاه مفتح به منابع آبی ضربه زده است، بیان داشت: نیروگاه مفتح در حال حاضر روی پساب نیز حساب باز کرده است، اما 80 درصد پساب باید به کشاورزی اختصاص یافته و 20 درصد به صنعت اختصاص بیابد.

وی تصریح کرد: جورقان با مشکل خشکی قنات مواجه است به طوری که دو بار نیز لایروبی شده است اما در این فصل خشکی قنات به علت افت آب‌های سطحی چاه‌هاست.

رشیدی در خصوص بیماری سیست طلایی سیب‌زمینی یادآور شد: جهاد کشاورزی برای سم‌پاشی منتظر برداشت 60 درصد سیب‌زمینی مزارع است و در این راستا سموم لازم تهیه شده و مزارع نیز شناسایی شده است.

وی با اشاره به توزیع کود در سال زراعی امسال، بیان داشت: اخیرا کود ازته به صورت غیر یارانه‌ای درآمده و توزیع کود فسفاته و پتاسه نیز که کم شده است، ادامه می‌یابد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان با اشاره به سطح معرفی شده برای واگذاری بخش توسعه کشاورزی اذعان داشت: سطح واگذاری برای بخش کشاورزی از یک‌هزار و 400 هکتار به 2 هزار و 594 هکتار رسیده و میزان واگذاری حدود 260 هکتار است.

سرپرست سیلوی شهیدان زارعی همدان نیز گفت: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد کشور مبنی بر اینکه امسال خرید گندم با اولویت بخش خصوصی انجام شود، سبب شد که خرید سیلوها در مرحله بعدی واقع شود.

حمید آهنگر بیان داشت: قیمت خرید گندم با افت چهار درصد و سن‌زدگی حداقل دو درصد، 4 هزار و 200 ریال است که در بازار این میزان بیشتر است.

وی بیشتر خریداران کنونی گندم را کارخانجات عنوان کرد و افزود: جای هیچگونه نگرانی نیست و کسانی که خریدار هستند کارخانجات آرد هستند و تمام مراکز در شهرستان که چهار مرکز است، آمادگی خرید دارند.

سرپرست سیلوی شهیدان زارعی اضافه کرد: قیمت فروش گندم از سوی دولت 4 هزار و 650 ریال است اما قیمت خرید گندم دولتی 4 هزار و 200 ریال است که این امر موجب شد که کارخانه‌های آرد خود اقدام به خرید گندم کنند تا سود بیشتری حاصل شود.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول