اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله ری‌شهری در گفت‌و‌گو با فارس مطرح کرد

ارتقای دانشکده علوم حدیث به دانشگاه قرآن و حدیث

خبرگزاری فارس: آیت‌الله ری‌شهری از ارتقای دانشکده علوم حدیث به دانشگاه قرآن و حدیث خبر داد.

ارتقای دانشکده علوم حدیث به دانشگاه قرآن و حدیث

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، موسسه دارالحدیث سال 1374 با پیام مقام معظم رهبری به‌طور رسمی افتتاح شد. چهار سال بعد دانشکده علوم حدیث تأسیس شد که یکی از بخش‌های این مؤسسه است و در آستانه ماه ضیافت خدا با موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این دانشکده به دانشگاه قرآن و حدیث ارتقا یافت.

آیت‌الله محمد محمدی ری‌‌شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) و سرپرست دانشگاه قرآن و حدیث در گفت‌و‌گو با فارس به دستاوردهای دانشکده علوم حدیث پرداخت.

 

 

فارس: اهداف ارتقاء دانشکده علوم حدیث به دانشگاه قرآن و حدیث چیست؟

آیت‌الله ری‌شهری: خداوند متعال را شاکریم که در آستانه ماه مبارک رمضان و بهار قرآن شاهد یکی دیگر از دستاوردهای مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث هستیم. دانشگاه قرآن و حدیث در واقع ثمره‌ای است که بعد از 17 سال که از تأسیس دارالحدیث گذشته ما شاهد شکوفایی آن هستیم.

فارس: طراحی برای دانشگاه قرآن و حدیث صورت گرفته است؟

آیت‌الله ری‌شهری: مؤسسه دارالحدیث شامل بخش‌های دانشگاه قرآن و حدیث، پژوهشگاه قرآن و حدیث، معاونت اطلاع‌رسانی و کتابخانه تخصصی علوم و حدیث هست.

ما در حال حاضر چهار پژوهشکده داریم که شامل پژوهشکده‌های کلام اهل بیت (ع)، تفسیر اهل بیت (ع)، اخلاق و علوم رفتاری و علوم و معارف حدیث که مورد آخر مادر دانشگاه و سایر پژوهشکده‌ها است.

به فضل خدا در این دانشگاه سه دانشکده طراحی شده که دانشکده‌های علوم و معارف حدیث، علوم و معارف قرآن و علوم و معارف اسلامی هستند.

 

فارس: مقاطع تحصیلی در دانشگاه قرآن و حدیث چیست؟

آیت‌الله ری‌شهری: در حال حاضر این دانشگاه یک هزار دانشجوی حضوری دارد که در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند. بیش از 3 هزار و 500 دانشجوی غیرحضوری نیز دارد که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول تحصیل هستند.

امیدواریم با ارتقاء دانشکده به دانشگاه شاهد شکوفایی بیشتر این مجموعه و دانشجویان بیشتری برای این دانشکده باشیم.

 

فارس: علل ارتقای این دانشکده به دانشگاه براساس احساس خلاء در چه زمینه‌ای بوده است؟

آیت‌الله ری‌شهری: اصولاً قرآن و حدیث از یکدیگر جدا نیستند. ما با دانشجویان دانشکده که خدمت مقام معظم رهبری رسیده بودیم ایشان فرمودند « دارالحدیث در واقع دارالقرآن هم است.»

بر اساس حدیث معتبر ثقلین قرآن از عترت و کتاب از سنت جدا نیست. به همین جهت ما گاهی از طریق قرآن به حدیث و گاهی هم از طریق حدیث به قرآن می‌رسیم. حدیث چیزی جز تفسیر معارف قرآنی نیست. به همین جهت ما این موضوع را در این دانشگاه و همچنین در پژوهشکده تفسیر اهل بیت (ع) مد نظر داریم و به امید خدا در این زمینه نوآوری‌هایی وجود دارد که به جهان اسلام ارائه می‌شود.

 

فارس: آیا برنامه‌ای برای کاربردی کردن مبانی قرآنی و حدیثی دارید که در سطح جامعه و یا سطح هنری بتوان از آن استفاده کرد؟

آیت‌الله ری‌شهری: وظیفه کاربردی کردن مبانی قرآن و حدیث برعهده معاونت اطلاع‌رسانی و بین‌الملل دارالحدیث است که با همکاری پژوهشکده‌ها و دانشکده‌ها در سطوح مختلف علوم و معارف قرآن و حدیث را کاربردی کرده و در اختیار جامعه به‌ویژه نسل نو و جوانان تحویل دهند.

طبیعتاً وقتی که دانشکده به دانشگاه ارتقا پیدا کرد جوانان اقبال بیشتری نسبت به این مجموعه خواهند داشت. در حال حاضر هم که دانشکده علوم و حدیث را داریم اقبال بسیار خوب است و همان طور که مشاهده کردید با وجود اینکه مدت زیادی از شروع این تشکیلات نمی‌گذرد هم‌اکنون 4 هزار و 500 دانشجو در مجموع دو دانشکده مجازی و حضوری در مقاطع مختلف تحصیلی داریم که مشغول به تحصیل کردن هستند.

 

فارس: آیا دانشگاه شدن این دانشکده مزیت خاصی برای دانشجویان دارد؟

آیت‌الله ری‌شهری: خیر. فقط مانند دانشگاه‌های دیگر اشتیاق دانشجویان بیشتر می‌شود و مزیت خاصی برای آنها ندارد. 

-------------------------------------

گفت‌و‌گو از: مصطفی هدایی

------------------------------------

انتهای پیام/خ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول