اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بارزانی: کاهش احتمالی بودجه اعلام جنگ به کردستان است

خبرگزاری فارس: رئیس منطقه کردستان عراق اقدام احتمالی دولت برای کاهش بودجه این منطقه به دلیل فروش غیرقانونی نفت به ترکیه را "اعلام جنگ" تقلی کرد.

بارزانی: کاهش احتمالی بودجه اعلام جنگ به کردستان است

به گزارش مانیتورینگ فارس، «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق در گفت‌وگو با شبکه الجزیره درباره احتمال کاهش بودجه این منطقه به دلیل فروش غیرقانونی نفت به ترکیه، گفت: "قطعا کاهش بودجه منطقه کردنشین عراق توسط دولت به معنای اعلام جنگ است و بغداد مسئول عواقب آتی این اقدام خواهد بود."

هنگامی که مجری شبکه الجزیره منظور دقیق بارزانی از این اظهارات را پرسید، وی گفت: "مشخص است که به چه معناست. فعلا زود است (که درباره آن صحبت کرد) اما قطعا هر وقت آنها دست به چنین اقدامی بزنند ما آن را به عنوان اعلام جنگ تلقی خواهیم کرد."

اختلاف‌نظر کردها با دولت مرکزی که از قبل نیز وجود داشته در چندین موارد است که مهمترین آنها تطبیق بند ۱۴۰ قانونی اساسی عراق درباره تعیین سرنوشت مناطق مورد منازعه میان طرفین، نحوه استخراج نفت در منطقه کردستان و نحوه تولید، صادرات و تقسیم درآمدهای حاصل از آن است. مورد اختلاف بعدی، میزان قدرت و جایگاه کردها در نهادهای تصمیم گیرنده سیاسی دولت عراق و میزان برخورداری آنها از درآمدهای دولتی است.

بارزانی در ادامه افزود: "دولت عراق به جای دشمنی با کردستان و مردم کرد باید به مردم عراق جوابگو باشد. آیا دولت عراق پس از هزینه کردن 27 میلیارد دلار در بخش برق می‌تواند به مردم عراق پاسخگو باشد و بگوید چه بر سر این پول آمده است."

وی تصریح کرد: "اگر بغداد و دولت فدرال به دنبال اتخاذ چنین رفتاری هستند پس ما مجبوریم به دورانی بازگردیم که در آن به دنبال سرنگونی جنگنده‌های اف‌16 بودیم... امیدواریم این مسئله هرگز مطرح نشود اما ما مجبوریم که آماده شویم."

رئیس منطقه کردستان عراق تاکید کرد: "برای ما جنگنده‌های اف‌16 با جنگنده‌های میگ 19 و 21 تفاوتی ندارد. آنها قبلا علیه ما استفاده شدند. ما قبلا شاهد استفاده از تانک‌ها، آتش توپخانه و سایر سلاح‌ها علیه خودمان بوده‌ایم."

اولین مصاحبه بین‌المللی بارزانی طی یک ماه گذشته در حالی صورت می‌گیرد که بغداد اعلام کرده قرارداد صدور نفت به ترکیه غیرقانونی است و هرگونه فروش و صدور نفت باید با مجوز دولت مرکزی صورت گیرد.

«فیصل عبدالله» سخنگوی معاون نخست وزیر عراق دراین باره اعلام کرد: عراق از صدور غیر قانونی نفت منطقه کردنشین به ترکیه هشت میلیارد و 500 میلیون دلار زیان دیده است.

وی هشدار داد: چنانچه کردستان عراق این اقدام غیر قانونی را متوقف نکند، بغداد زیان خود را از طریق کاستن سهم منطقه کردنشین از بودجه عراق جبران می کند.

بغداد اعلام می کند که کنترل صادرات نفت عراق تنها به عهده دولت مرکزی است و امضای قراردادهای نفتی منطقه کردنشین با شرکت های نفتی بین المللی را بدون اجازه دولت مرکزی غیر قانونی می داند؛ در حالی که مقام های منطقه کردستان عراق معتقدند که منطقه کردنشین حق توسعه میدان های نفتی این منطقه بدون مشورت با بغداد را دارد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول