اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

یک درصد بهبود آبیاری در کشاورزی معادل ساخت 3 سد است

خبرگزاری فارس: رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه هر یک درصد بهبود در راندمان ‌آبیاری در بخش کشاورزی معادل ساخت 3 سد است، گفت: در سال‌جاری 41 هزار هکتار از اراضی و باغات کشاورزی استان آبیاری تحت‌ فشار می‌شود.

یک درصد بهبود آبیاری در کشاورزی معادل ساخت 3 سد است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در حاشیه بازدید از فاز اول آبیاری تحت فشار اراضی ایستگاه آموزشی و تحقیقاتی "خلعت پوشان" دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه استفاده از روش‌های پیشرفته آبیاری در مقایسه با روش‌های سنتی، تا 40 درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی می‌کند، اظهار کرد: استان آذربایجان‌شرقی از ظرفیت بالایی در بخش آب و خاک برخوردار است اما سنتی بودن فعالیت‌های کشاورزی در این استان موجب شده است نتواند به جایگاه واقعی خود در این بخش دست یابد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از شیوه‌های آبیاری سنتی در بخش کشاورزی و بازدهی پایین این نوع از آبیاری، چالش اصلی کشاورزی استان به شمار می‌رود، افزود: استان آذربایجان‌شرقی با یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی، دارای 800 هزار هکتار اراضی دیمی و حدود 400 هزار هکتار اراضی آبی است.

محمدیان با بیان اینکه متداول‌ترین روش آبیاری در زمین‌های آبی استان، آبیاری نشتی و غرق‌آبی است که به صورت نشتی، کرتی و نواری انجام می‌شود، اضافه کرد: با تبدیل آبیاری سنتی به تحت فشار می‌توان علاوه بر کاهش حجم آب مصرفی و بهبود چشمگیر کیفیت و کمیت محصولات، هزینه‌های تولید را بین 30 تا 50 درصد کاهش داد و راندمان آبیاری را از 35 درصد تا 70 درصد بالا برد.

وی با بیان اینکه هر یک درصد بهبود در راندمان ‌آبیاری در بخش کشاورزی معادل ساخت 3 سد است، افزود: با اصلاح آبیاری سنتی و استفاده و ترویج آبیاری نوین، راندمان ‌آبیاری در بخش کشاورزی به صورت چشمگیری افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه برای جبران کم‌‌آبی و کاهش اتلاف آب در بخش کشاورزی که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مصرف‌‌کننده آب است، تغییر الگوی کشت، بهبود راندمان آبیاری و افزایش بهره‌وری امری ضروری است، ادامه داد: تا سال 90 در مجموع 49 هزار هکتار از اراضی و باغات استان تحت پوشش سیستم‌های آبیاری تحت فشار قرار گرفته است و مقرر شده تا پایان سال 91 سطح پوشش سامانه آبیاری تحت فشار در آذربایجان‌شرقی به بیش از 91 هزار هکتار برسد.

محمدیان با بیان اینکه در آذربایجان‌شرقی 150 هزار هکتار به عنوان پهنه مستعد برای توسعه آبیاری‌های تحت فشار در پایاب چاه‌ها شناسایی شده است، افزود: تنها در پایاب سدهای استان 224 هزار هکتار اراضی قابل تبدیل به آبیاری تحت فشار وجود دارد.

وی گفت: صرفه‌جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، بکارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی‌رویه علف‌های هرز، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت‌تر محصولات و افزایش کمی و کیفی محصولات از مزایای بکارگیری روش‌های آبیاری نوین به شمار می‌رود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه محققان و کشاورزان مبتکر استان در امر بهینه‌سازی مصرف آب، جایزه می‌گیرند، افزود: هر طرح، پروژه، پایان‌نامه و ابتکار جدیدی که منجر به کاهش مصرف آب کشاورزی شود از سوی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی مورد حمایت قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول