اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  زنان و جوانان

تداوم نسل ماندگار ایرانی/۶

برنامه‌های افزایش نسل باید برای جمعیت جوان کشور انجام شود

خبرگزاری فارس:معاون پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه گفت:برنامه‌های افزایش نسل باید برای جمعیت فعال و جوان کشور که در آینده 70 درصد سالمندان را شامل می‌شوند صورت بگیرد.

برنامه‌های افزایش نسل باید برای جمعیت جوان کشور انجام شود

شهلا کاظمی پور در گفت و گو با خبرنگار جامعه فارس اظهار داشت:رشد سالانه جمعیت در ایران طی7دروه سرشماری نشان می‌دهد که رشد جمعیت بعد از انقلاب و دهه 60 ، به شدت افزایش پیدا کرده و بعد از آن از دهه 70 تا 90 با اجرای سیاست‌های توسعه‌ای از جمله اشتغال زنان، آموزش عالی و... کاهش پیدا کرده است.

وی افزود:تعداد متوسط فرزندان در دهه 60 ، 4/6 فرزند و دهه 70 ، 4 فرزند و در حال حاضر رقمی حدود 6/1 است که این کاهش جمعیت در اثر کاهش باروری ایجاد شده است.

وی ادامه داد:الان رشد جمعیت 25/1 درصد است و هنوز منفی نیست و سالی 100 میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می‌شود اما اگر باروری با روند فعلی ادامه پیدا کرده و ثابت بماند، تا سال 1420 جمعیت ما به مرز 100 میلیون نفر رسیده و  از آن سال به بعد جمعیت روند کاهنده پیدا کرده و  به صفر می‌رسد.

کاظمی‌پور با بیان این نکته که در حال حاضر  سالمندان کشور 5 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند خاطر نشان کرد:مشکل اساسی کم شدن کودکان زیر 15 سال و افزایش تعداد سالمندان است.در آن سال جمعیت فعال کشور که بین 60-15 سال را تشکیل می‌دهند و از دهه 60 به سال 91 رسیده‌اند، سالخورده شده و بیش از 25 درصد جمعیت را تشکیل خواهند داد. 

وی با اشاره به بحران کاهش جمعیت در برخی کشورهای اروپایی یادآور شد:وقتی کاهش باروری و کاهش جمعیت به صفر رسیده و به شکل هنجار دربیاید دیگر نمی‌توان آن را تغییر داد از این رو مسئولان از حالا باید برنامه ریزی های خود را شروع کنند.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه یادآور شد:البته اقدامات و برنامه‌های انجام شده باید با مطالعه و برنامه ریزی صورت بگیرد و گرنه هر گونه شتابزدگی باعث ازدیاد جمعیت همانند سال‌های دهه 60 خواهد شد.

وی  با بیان اینکه کشور ما در پنجره جمعیتی قرار دارد تاکید کرد:بسیاری از کشورهای آسیای جنوب شرقی زمانی که در پنجره افزایش جمعیتی بودند به رشد بالای اقتصادی دست پیدا کردند. ما نیز نباید جمعیت فعال کشور خود را رها کنیم.

وی ادامه داد: اقدامات ما باید در راستای فعال‌سازی و توانمندسازی سالمندان برای آینده باشد.چراکه زیر ساخت‌های تامین اجتماعی ما مانند کشورهای اروپایی پیشرفته نیست و حتما باید طوری برنامه ریزی کنیم که سالمندان آینده ما بتوانند روی پای خودشان بایستند.

کاظمی‌پور با ذکر این موضوع که در هیچ کشوری تعداد جمعیت ملاک نیست افزود: آنچه که مهم است آماده کردن زیر ساخت‌ها است. آنچه که در جامعه ما مغفول مانده سرمایه‌گذاری است.از این رو مسئولان و سیاست‌گذاران باید افزایش جمعیت با کیفیت متعالی را در نظر بگیرند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول