اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد

خسارت 2600 میلیارد ریالی حوادث غیرمترقبه به کشاورزی‌ آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خسارت وارده به بخش کشاورزی استان ناشی از حوادث غیرمترقبه طبیعی در سال زراعی جاری(91- 1390) را دو هزار و 646 میلیارد و 881 میلیون ریال اعلام کرد.

خسارت 2600 میلیارد ریالی حوادث غیرمترقبه به کشاورزی‌ آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، پرویز حسابی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: یک‌هزار و 274 میلیارد و 426 میلیون ریال از خسارت وارده ناشی از سرمازدگی مزارع و باغات در ماه‌های اسفند سال 90 و اردیبهشت سال 91 بوده است.

وی میزان خسارت خشکسالی به بخش کشاورزی استان را در سال زراعی جاری 556 میلیارد و 834 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: بیشترین خسارت خشکسالی در استان مربوط به شهرستان‌های هشترود، ملکان، بناب و مراغه بوده است.

حسابی با بیان اینکه بارش تگرگ در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر ماه سال‌جاری، 641 میلیارد و 616 میلیون ریال به محصولات کشاورزی استان خسارت زده است، افزود: بیشترین خسارت تگرگ در سال زراعی جاری مربوط به محصولات زراعی و باغی شهرستان‌های اهر، میانه، ورزقان و بستان‌آباد است.

وی میزان خسارت ناشی از سیل در ماه‌های خرداد و تیر امسال را 22 میلیارد و 539 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: 151 میلیارد و 466 میلیون ریال هم به واسطه سایر حوادث غیرمترقبه از جمله طوفان به این بخش خسارت وارد شده و شهرستان‌های اسکو، ملکان، تبریز و بناب نیز بیشترین خسارت را از سیل دیده‌اند.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بیشترین خسارت سرمازدگی به محصولات زراعی و باغی مربوط به شهرستان‌های بناب، هشترود و مرند بوده است، ادامه داد: بیشترین خسارت توفان به محصولات باغی شهرستان‌های میانه، اسکو، ملکان و ورزقان وارد آمده است و از بابت بادزدگی شهرستان میانه با 63 میلیارد ریال و شهرستان اسکو نیز با 54 میلیارد ریال بیشترین خسارت را متحمل شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین خسارت محصولات باغی ناشی از حوادث غیرمترقبه به محصولات سیب، انگور، زردآلو، گردو، گوجه و بادام وارد شده است، گفت: بیشترین خسارت محصولات زراعی هم متوجه گندم و جو بوده است که در اثر سرمازدگی، خشکسالی، تگرگ و سیل بر آنها خسارت وارد ساخته است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان میزان خسارت به محصول گندم استان ناشی از حوادث غیرمترقبه را بیش از 197 هزار و 737 تن اعلام کرد و ادامه داد: همچنین بیش از 31 هزار و 725 تن جو استان نیز خسارت دیده است.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی در منطقه‌ای خشک و نیمه خشک قرار گرفته و با خشکسالی‌های متعددی روبه‌‌روست، افزود: هر ساله کشاورزان و دامداران به علت خشکسالی، بارندگی‌های ناگهانی، سیل، آفات گیاهی و سایر حوادث طبیعی دچار خسارت‌های فراوانی می‌شوند که این مسأله موجب دلسردی کشاورزان برای سرمایه‌گذاری بیشتر در سال‌های آینده می‌شود.

حسابی با بیان اینکه بیمه محصولات کشاورزی برای تحقق هدف‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی و برای حفظ تداوم تولیدات کشاورزی و تثبیت درآمد کشاورزان یکی از مهم‌ترین راهکارهاست، افزود: در سال زراعی جاری تنها 63 درصد اراضی زراعی و 38 درصد اراضی باغی استان بیمه شده‌اند و در سال اخیر حوادث طبیعی به ویژه سیل، باران‌های سیل‌آسا و طوفان خسارت‌های سنگینی به کشاورزان استان تحمیل کرده و نه تنها باعث تخریب زمین‌های کشاورزی در برخی از شهرستان‌ها شده بلکه به طرق مختلف زمین‌های کشاورزی و محصولات مختلف را با خسارت‌های سنگین مواجه کرده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ادامه تولید و مداومت روند سرمایه‌گذاری برای اکثر کشاورزان خرده‌پا، به دلیل خسارت‌های وارده ناشی از حوادث طبیعی بدون وجود سیستم بیمه‌ای مناسب امکان‌پذیر نیست، افزود: تولید کشاورزى یکى از پر مخاطره‌ترین فعالیت‌هاى اقتصادى بوده و بلایاى طبیعى، آفات و بیمارى‌هاى نباتى، تغییرات ناگهانى دما و گاه حتى بی‌موقع ممکن است خسارت زیادى به کشاورزان وارد کند و از آنجا که بخش مهمى از تولیدکنندگان کشاورزى توان مالى محدودى دارند گاه حتى کمترین خسارت ممکن است آنها را از هستى ساقط کرده و شرایط زندگى فلاکت‌بارى را بر آنها تحمیل کند.

حسابی ادامه داد: به همین دلیل، بیمه محصولات کشاورزى را مى‌توان یکى از اهرم‌هاى توسعه کشاورزى دانست زیرا با استفاده از این ساز و کار نه تنها مى‌توان از طریق پس‌اندازهاى اندکى که انبوه کثیرى از کشاورزان به عنوان حق بیمه مى‌پردازند، خسارت وارده را جبران کرد، بلکه به وسیله آن مى‌توان امنیت بیشترى را براى تولیدکنندگان کشاورزى فراهم آورد.

وی با بیان اینکه بیمه محصولات کشاورزى نقش بسیار موثرى به ویژه در دوران گذر کشاورزى از ویژگى‌هاى کشاورزى سنتى به کشاورزى تجارتى ایفا مى‌کند، افزود: ایجاد شرایط و فضاى این لزوم براى جذب سرمایه در بخش کشاورزى، تامین عدالت اجتماعى و مقابله با فقر و آسیب‌پذیرى به ویژه در مورد کشاورزان متوسط و کوچک از طریق تضمین ثبات درآمد کشاورزان و کمک به فراهم‌سازى شرایط توسعه مطلوب کشاورزى از اهداف مهم بیمه محصولات کشاورزی است.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول