اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی:

اردبیل استعداد تولید گیاهان دارویی را ندارد

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: نظریه توسعه گیاهان دارویی در استان اردبیل تفکری غلط است و این استان استعداد تولید گیاهان دارویی را ندارد.

اردبیل استعداد تولید گیاهان دارویی را ندارد

اسماعیل چمنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: اصلی‌ترین عامل در توسعه محصولات باغی و حتی زراعی مسئله آب و هوایی منطقه است.

این استاد دانشگاه مسئله خاک را یکی دیگر از عناصر مهم  در تولید کیفی یک محصول زراعی و باغی مناسب اعلام کرد و گفت: محصول تولیدی باید قابلیت سازگاری با خاک را داشته باشد به طوری که اگر خاک ما از نظر نگهداری آب بافت سنگین رسی باشد کشت بادام توصیه نمی‌شود و به جای آن می‌توان به تولید آلبالو و آلو گرایش پیدا کرد چرا که PH خاک در این امر فاکتور بسیار ارزشمندی است.

این استاد دانشگاه سومین عنصر را اقتصاد محصول تولیدی و بازاریابی مناسب آن توصیف کرد و گفت: اگر زمانی ادعا می‌شد توسعه گیاهان دارویی در این استان پاسخگوست و می‌تواند قابل رقابت با سیب‌ زمینی باشد بعد از تحقیقات متعدد معلوم شد چنین نظریه و تفکری غلط بوده است.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی بیان داشت: شرایط خاک و آب و هوایی این استان زمینه مساعدی برای کشت گیاهان دارویی نیست و در بررسی عملکرد آن با کشت و برداشت سیب‌زمینی متوجه می‌شویم تولید آن به صرفه اقتصادی نیست.

رئیس دانشکده کشاورزی اردبیل عنصر چهارم را آفات و بیماری‌های شایع در منطقه عنوان کرد و افزود: باید محصولی را چه در بخش زراعت و چه باغات کشت و عمل‌آوری کنیم که امکان بروز و توسعه آفات و بیماری‌ها را نداشته باشد چرا که اگر قرار باشد بیماری دامنگیر کشت و زرع شود بهره‌وری محصول به شدت پایین می‌آید.

استاد دانشگاه‌های اردبیل عامل پنجم را نیز علایق و گرایش مردم به مصرف محصول تولیدی عنوان کرد و ابراز داشت: به دلیل آنکه مردم استان ما علاقه وافر به سیب و گلابی دارند نمی‌توان به کشت و توسعه محصولات "به" گرایش پیدا کرد چرا که این محصول از تازه‌خوری کمتری برخوردار است و توسعه آن منوط به برقراری صنایع تبدیلی متناسب در استان اردبیل است.

انتهای پیام/غ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول