اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گلایه‌های خبرنگار بوشهری در روز خبرنگار

مسئله خانه مطبوعات بوشهر حل شدنی نیست

خبرگزاری فارس: در چند سال اخیر و به‌خصوص این اواخر می‌بینیم مسئله‌ خانه مطبوعات در استان برای اهالی خبر و خبرنگاری به مسئله‌ای تکراری و با کمال تاسف شاید غیرقابل حل تبدیل شده است.

مسئله خانه مطبوعات بوشهر حل شدنی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر بعد از چند سال فعالیت در کنار دوستان مطبوعاتی و اهل قلم و به مدد فعالیت‌های نصف و نیمه خبرنگاری‌ام توفیقی حاصل شد تا من نیز این سعادت را داشته باشم که عنوان خبرنگاری را یدک بکشم. این عرصه و فعالیت در این عرصه در کشور هم مانند همه‌ عرصه‌های دیگر اجتماع ما با فراز و نشیب‌های فراوانی روبروست و استان کوچک ما نیز از این امر مستثنی نیست.

هر چند انجام این فعالیت‌های به اصطلاح خبرنگاری را در این مدت چند ساله در مقابل سابقه‌ درخشان و طولانی همکاران گرامی‌ام هیچ می‌پندارم اما با این وجود از محضر همه‌ این بزرگوارم پوزش می‌طلبم و اجازه می‌خواهم چند خط گلایه‌ای را نه به عنوان نمایندگی آنها و یا حداقل عده‌ای از آنها که بی‌شک این عنوان بسیار بالاتر از توانایی‌ها چون منی است، بلکه صرفا از طرف خودم و به عنوان یک خبرنگار از برخی مسئولان استان داشته باشم.

همانطور که در چند سال اخیر و به‌خصوص این اواخر می‌بینیم مسئله‌ خانه مطبوعات در استان برای اهالی خبر و خبرنگاری به مسئله‌ای تکراری و با کمال تاسف شاید غیرقابل حل تبدیل شده است.

بر اثر اوضاع بوجود آمده در استان می‌توان به یقین ادعا کرد که هر خبرنگاری در استان ما با شنیدن عنوان"خانه مطبوعات " آنچه که ناخودآگاه و بلافاصله در ذهن او نقش می‌بندد عباراتی همچون "خانه مطبوعات محفلی، خانه مطبوعات محلی، خانه مطبوعات اصولگرایان ، خانه مطبوعات اصلاح طلبان و سایر واژه‌های معادل" است، حال آنکه حق مطلب این است که خبرنگار عرصه‌ خبر و اطلاع‌رسانی در استان باید بعد از شنیدن عنوان مذکور بلافاصله به یاد فعالیت‌های این نهاد، مطالبات بحق اهالی قلم و انتظارات آنها از خانه مطبوعات و دیگر باید و نبایدهای این به اصطلاح "خانه "بیفتد. امری که به نظر من به هیچ عنوان در استان ما محقق نشده است.

سوال اینجاست که چه عواملی در استان ما باعث شده است جایی که باید نمادی از پویایی، نشاط، تحرک و صد البته هم دلی و همدردی حداقل در بین خبرنگارانش باشد به چنین روزی بیفتد؟

استانی با تعداد قابل توجهی نشریه فعال و 44 سایت خبری که طبیعتا در هر مجموعه حداقل یک خبرنگار فعالیت مستمر و فعالانه دارد، چرا نباید خبرنگارانش جایی را در استان برای تبادل تجربیات، دانسته‌ها، هم اندیشی و ... داشته باشند؟ چرا اجازه می‌دهیم فعالیت‌های خبرنگاران هم مانند برخی امور دیگر در استان و کشورمان قربانی سیاسی‌کاری و سیاست‌زدگی‌های رایج شوند؟

آیا انتظار داشتن کانونی در استان که به جای سیاسی‌کاری و درگیر کردن اعضایش با مسائل حاشیه‌ای که نتیجه آن گرفتن نشاط و انرژی اعضا برای انجام رسالت خطیر خود است، در اندیشه‌ پرورش و خلق ایده‌ها و خلاقیت‌ها و برانگیختن بیشتر حس پرس و جو و درک مشکلات مردم جامعه در بین خبرنگارانش باشد انتظار زیادی است؟

توجه کنیم که با استمرار وضعیت موجود این خبرنگاران و در نهایت مردم استانمان خواهند بود که از این اختلاف متضرر خواهند شد، چرا که جامعه‌ای که خبرنگارش نتواند به جایگاه واقعی خود دست یابد و نتواند حداقل انتظارتش را دست یافته ببیند شاید دیگر انگیزه‌ای هم برای پرس و جو و پیگیری‌های سمجانه‌اش که لازمه‌ کار خبرنگاری است و از مقدمات امر برای حل مشکلات مردم، نداشته باشد.

با کمال تاسف با اوضاع به وجود آمده در استان شاهد آن هستیم که بیشتر مطبوعات نوشتاری و نیز سایت‌های استانی هر کدام به نوبه خود کم و بیش به مسئله  "خانه های مطبوعات" ! پرداخته‌اند که درصد بالایی از آنها پرداختنشان به این موضوع از نوع رد یکی و تایید دیگری بوده است.

اما آنچه که در شرایط فعلی ضروری به نظر می‌رسد اظهار نظر در مورد تایید یکی و رد دیگری نیست چرا که به نظر می‌رسد دوستان دلسوز و صاحبان نظر! به اندازه کافی وقت و انرژیشان را برای ساماندهی و حل! شایسته این موضوع به کار گرفته‌اند و نیز بر کسی پوشیده نیست که اهالی قلم استان ما زیرک‌تر از آن هستند که کسی بخواهد در این بابت برای آنها تعیین تکلیف کند.

بدون شک طرح این مسئله همزمان با اتفاقات اخیر و در شرایط فعلی و تقارن آن با روز خبرنگار شاید بتواند برای مسئولان استان این سئوال را در پی داشته باشد که در شرایط فعلی که یکی از خانه‌های مطبوعات تعطیل شده است و دیگری نیز فعالیت آنچنان بارز و در خور توجهی ندارد(امید که هیچ کدام به دل نگیرند) تکلیف جامعه‌ خبرنگاری استان و فعالان عرصه‌ خبر و اطلاع‌رسانی چه می‌شود؟

سئوالی که بدون شک باید بدون سیاسی‌کاری‌ها و ملاحظات جنایی به آن پاسخی در خور داده شود و بیش از این، این مسئله در استانی که بیش از پیش نیازمند فعالیت دلسوزانه‌ و همدلی و همراهی خبرنگاران و اهالی مطبوعاتش است لاینحل باقی نماند.

امید که بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شاهد فعالیت پویا ،مستمر و جدی "خانه‌ مطبوعات" باشیم که دغدغه‌ای جز چاره‌اندیشی برای حل مشکلات استان و بالطبع کشور عزیز و نظام مقدس "جمهوری اسلامی  ایران"‌مان نداشته باشد.

یادداشت: افشان نعمتی

انتهای پیام/صا10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول