اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌‌دهد

تکمیل مصلای نماز جمعه از آرزوهای مردم دلفان

خبرگزاری فارس: مردم شهرستان دلفان برای برپایی نماز جمعه به علت نبود مصلی رنج می‌برند، از این‌رو یکی از خواسته‌های مهم و ضروری مردم و مسئولان دلفان تکمیل مصلی در دلفان است.

تکمیل مصلای نماز جمعه از آرزوهای مردم دلفان

به گزارش خبرگزاری فارس از دلفان، شهرستان دلفان با 145 هزار نفر جمعیت یکی از شهرستان‌های محروم استان لرستان است که از کمبود امکان مذهبی رنج می‌برد.

یکی از این کمبودها در این شهرستان نبود مصلی برای برگزاری نماز جمعه است که نمازگزاران این شهرستان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

یکی از شرکت کنندگان نماز جمعه دلفان به خبرنگار فارس در این شهرستان گفت: متأسفانه با توجه به ازدحام جمعیت و حضور مردم هم‌اکنون نماز جمعه این شهرستان در پارک شهر برگزار می‌شود که موجب مشکلات فراوانی برای اقامه نماز هستیم.

رضا عینی افزود: ما سرگردان شده‌ایم و نمی‌دانیم که هفته‌های آینده پس از ماه مبارک رمضان نماز جمعه در کجا برگزار می‌شود.

یکی دیگر از شرکت کنندگان در نماز جمعه با اشاره به اینکه محل فعلی برگزاری نماز جمعه مکان مناسبی برای اقامه نماز جمعه نیست، گفت: متأسفانه شهرستان دلفان با اینکه در تمام مراسم‌ و مناسبت‌های فرهنگی و مذهبی حضور بسیار فعال و چشمگیری دارند اما از نعمت مصلای نماز جمعه که نیاز آن در این شهرستان احساس می‌شود، محروم است.

علی نیازی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در فصل تابستان تعدادی از نمازگزاران در زیر آفتاب سوزان نماز را می‌خوانند، اظهار داشت: امیدواریم مسئولان امر نسبت به رفع این موضوع و تلاش برای ساخت یک مصلی در شأن این مردم اقدام کنند.

یکی دیگر از جوانان شرکت کننده در نماز جمعه با اشاره به اینکه نمازگزاران در فصل تابستان در زیر آفتاب و در فصل زمستان در هوای سرد نماز جمعه را اقامه می‌کنند، افزود: با توجه به جمعیت و موقعیت این شهرستان تکمیل مصلای آن در اسرع وقت ضروری است.

علی‌جعفر دهقانی با بیان این‌که این شهرستان با پشتوانه عظیم فکری و علمی نیاز به محل مناسبی برای برگزاری نماز جمعه دارد، اظهار داشت: تکمیل و ساخت مصلای نورآباد برای رفاه مردم و استفاده هرچه بهتر از فضای نماز جمعه ضروری است.

یکی از بانوان شرکت کننده در نماز جمعه نیز با اشاره به اینکه ازدحام جمعیت موجب شده که مسیر قبله مشخص نشود، افزود: هنگام خروج از محل برگزاری نماز جمعه نیز مدت زمان زیادی را باید تحمل کنیم که نمازگزاران خارج شوند.

خانم عرفانی گفت: چون محل برگزاری نماز جمعه فاقد زیرانداز کافی است، ما مجبور هستیم هر هفته زیر‌انداز و قالیچه‌ای را برای اقامه نماز به همراه داشته باشیم.

در ادامه مسئول ستاد برگزاری نماز جمعه شهرستان دلفان نیز با اشاره به اینکه اکثر شرکت کنندگان در نماز جمعه شهرستان دلفان جوانان هستند، گفت: بدون اغراق نسبت به تناسب جمعیتی بیشترین حضور نمازگزاران در سطح استان لرستان را شهرستان دلفان تشکیل می‌دهند، به طوریکه حضور چشمگیر جوانان شکوه خاصی به این فریضه الهی بخشیده است.

ابراهیم حکیمی با اشاره به حضور بیش از 7 هزار نمازگزار جمعه در این شهرستان گفت: متأسفانه با این وجود این شهرستان فاقد مصلای نماز جمعه است که این امر موجب سردرگمی مردم این شهرستان برای برپایی نماز جمعه شده است.

وی اظهار داشت: با وجود همکاری تعدادی از ادارات و نهادهای شهرستان این آیین وحدت‌بخش در مکان‌های متعددی چون سالن‌های ورزشی، میادین، پارک‌ها، زمین فوتبال و مساجد برگزار می‌شود که این امر ستاد را با مشکلاتی چون نقل و انتقال وسائل و امکانات از جمله سیستم صوتی، زیرانداز و تهیه جایگاه مناسب برای خطیب جمعه و نمازگزاران مواجه کرده است که با توجه به حضور پرشور مردم جوابگو نیست.

حکیمی تصریح کرد: با وجود استقبال اعضای ستاد برگزاری نماز جمعه در برپایی و پیگیری امور مذکور اما متأسفانه این دغدغه وجود دارد که با توجه به نصب و جمع‌آوری هر هفته که خود ساعت‌ها وقت می‌برد و نارسایی احتمالی در وسائل و امکانات موجب اخلال در امر برگزاری نماز جمعه می‌شود، باید یک روز قبل جهت آمادگی مکان برای اقامه نماز جمعه در محل حضور پیدا کنیم.

مسئول ستاد برگزاری نماز جمعه دلفان با اشاره به اینکه یکی از آرزوهای به‌حق و انتظارات مردم شریف این شهرستان تکمیل و ساخت مصلای نماز جمعه است، افزود: متأسفانه با گذشت چند سال از شروع ساخت مصلای نماز جمعه این شهرستان تاکنون شاهد به بهره‌برداری رسیدن این طرح نیستیم.

وی ادامه داد: همانطور که شاهد هستید، این ستاد فاقد هرگونه ردیف و یا تخصیص بودجه‌ای بوده و تنها منبع تأمین مسائل مالی آن کمک‌های مردمی است که جوابگوی نیاز ما نیست.

در ادامه امام جمعه شهرستان دلفان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دلفان با انتقاد از کم‌توجهی مسئولان استان در ساخت مصلای این شهرستان گفت: در دولت نهم و دهم توجه ویژه‌ای به امر ساخت و ساز اماکن مذهبی شد به طوریکه اخیراً برای ساخت مصلی در یکی از شهرستان‌ها بیش از 7 میلیارد ریال اختصاص داده شد اما متأسفانه در این شهرستان کمتر توسعه‌یافته استان لرستان شاهد تخصیص اینگونه اعتبارات نیستیم.

حجت‌الاسلام محمدتقی صرفی‌پور با اشاره به اینکه در مرحله اول از طرف دولت مسئول ساخت مصلای امام جمعه و هیئت امنای شهرستان معین شد و تلاش‌های فراوانی صورت گرفت، افزود: در این مدت نسبت به تهیه زمین و جلب رضایت مالکین و تهیه سند اقدام شد و روند ساخت مصلی نیز از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار بود.

وی با انتقاد از واگذاری ساخت مصلی به مسکن و شهرسازی توسط استاندار اظهار داشت: این اقدام علاوه بر کندی روند ساخت مصلی موجب شد پیمانکاران ضعیف بیایند و کار کنند و روند ساخت این طرح که از نیازهای ضروری مردم این شهرستان است، از سرعت قابل قبولی برخوردار نشود.

امام جمعه دلفان همچنین با اشاره به تخصیص اعتبارات اندک برای ساخت این طرح افزود: تنها برای ساخت فاز اول ساخت مصلی که مردم بتوانند نماز جمعه را برگزار کنند، 10 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

و‌ی در ادامه ‌از م‍س‍ئولان‌ و دست‌‌ان‍درک‍‍ار‌ان‌ استان خ‍و‌اس‍ت‌ نسبت به ت‍خ‍ص‍ی‍ص‌ ‌ا‌ع‍ت‍ب‍‍ار م‍ورد ن‍ی‍‍از ج‍‍ه‍ت‌ س‍‍اخ‍ت‌ م‍ص‍ل‍‍ی‌ ن‍م‍‍از ج‍م‍‍ع‍ه‌ در ‌ای‍ن‌ ش‍‍ه‍رس‍ت‍‍ان‌ ‌اق‍د‌ام‌ ک‍ن‍ن‍د.

در ادامه سرپرست فرمانداری دلفان نیز در این خصوص به خبرنگار فارس در دلفان از پیشرفت 40 درصدی ساخت مصلی شهر دلفان خبر داد و گفت: یکی از تأکیدات ویژه دولت بحث توسعه اماکن فرهنگی ـ مذهبی بوده که بر همین اساس در سال‌های اخیر اعتبارات ویژه و قابل توجهی به طرح ساخت مصلاهای استان اختصاص داده شده است.

رضا دریکوند افزود: مصلای دلفان در زمینی به مساحت 7 هزار متر مربع ساخته می‌شود که تاکنون بیش از 6 میلیارد و 820 میلیون ریال برای این ساخت مجموعه هزینه شده است‌.

وی یادآور شد: در سال‌ جاری نیز یک میلیارد و 117 میلیون ریال اعتبار برای این طرح اختصاص داده شده، ضمن این‌که مصلی به عنوان یک مجتمع بزرگ فرهنگی دینی دارای بخش‌های مختلفی از جمله سالن کنفرانس، دارالقرآن، سایت‌های کامپیوتری، کتابخانه و حوزه علمیه است.

بر اساس گزارش فارس از دلفان، عملیات ساخت مصلای نماز جمعه دلفان در سال 88 در زمینی به مساحت 7 هزار متر مربع مساحت با اعتبار اولیه حدود 3 میلیارد و 640 میلیون ریال از محل اعتبارات دولتی، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و کمک‌های مردمی آغاز شد اما با گذشت سه سال از شروع عملیات اجرایی آن تنها 40 درصد پیشرفت کاری دارد.

به هر حال با توجه به نقش مصلی در برگزاری هرچه با شکوه‌تر مراسم نماز جمعه امیدواریم مسئولان مربوطه با در نظر گرفتن حضور پرشور مردم به ویژه جوانان شهرستان دلفان در این فریضه الهی و محروم بودن این شهرستان، با تخصیص به موقع اعتبارات و افزایش سقف آن برای تکمیل و ساخت این طرح عظیم فرهنگی مذهبی در این شهرستان که از خواسته‌های به‌حق مردم این شهرستان است، تلاش بیشتری را نسبت به گذشته انجام دهند که در صورت به بهره‌برداری رسیدن این طرح زمینه رفاه و استفاده هرچه بهتر نمازگزاران از فضای نماز جمعه فراهم می‌شود.

--------------------------

گزارش از سمیه فتحی

--------------------------

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول