اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول مرکز جهاد دانشگاهی واحد رودان تاکید کرد

ضرورت راه‌اندازی پژوهشکده‌های علمی تحقیقاتی در مناطق کم‌تر برخوردار

خبرگزاری فارس: مسئول مرکز جهاد دانشگاهی واحد رودان بر ضرورت راه‌اندازی پژوهشکده‌های علمی تحقیقاتی در مناطق کم‌تر برخوردار تاکید کرد.

ضرورت راه‌اندازی پژوهشکده‌های علمی تحقیقاتی در مناطق کم‌تر برخوردار

مجتبی کمالی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در رودان هرمزگان، با اشاره به ضرورت راه‌اندازی پژوهشکده‌های علمی تحقیقاتی در مناطقی همانند رودان اظهار داشت: در بحث رهاورد جامعه علمی در مناطق کم‌برخوردار با توجه به شعار سال "حمایت از کار‌، تولید ملی و سرمایه ایرانی"، راه‌اندازی این پژوهشکده‌ها باید متناسب با ظرفیت‌های مناطق محروم باشد.

وی افزود: شهرستان رودان دارای ظرفیت‌های بسیار مستعد در بخش کشاورزی است، اما به دلیل شیوع آفت‌های جدید، بسیاری از فعالیت‌های کشاورزی تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

کمالی اضافه کرد: لیموترش به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در بخش کشاورزی مردم شرق هرمزگان و به ویژه شهرستان رودان، در چند سال اخیر دچار آفتی چون جاروی جادوگر شده است که بسیاری اراضی زیر کشت این محصول، به دلیل عدم ارائه یا وجود راهکار توسط کارشناسان و نبود یک مرکز تحقیقاتی برای مشاوره به کشاورزان دچار آسیب شده و از بین رفته است.

مسئول مرکز جهاد دانشگاهی رودان با اشاره به ضرورت راه‌اندازی پژوهشکده تحقیقاتی در شهرستان رودان با استفاده از کارشناسان بومی، تصریح کرد: با راه‌اندازی پژوهشکده‌های علمی این فرصت برای اعضای هیئت علمی، دانشجویان و محققان رشته‌های مختلف بالاخص در حوزه کشاورزی فراهم خواهد شد تا باید و نبایدهای این بخش مورد بررسی قرار گرفته و فعالیت‌های تحقیقاتی در این زمینه صورت گیرد.

این مسئول فعالیت محققان پژوهشکده‌ها در بخش کشاورزی را بررسی قابلیت‌ها و معرفی محصولاتی برای کشت دانست که در راستای سه مقوله تولید علم، کار‌آفرینی و اشتغال‌زایی نقش داشته باشند.

کمالی ادامه داد: شهرستان رودان در برخی از تولیدات کشاورزی حرف اول را در کشور می‌زند و از آنجایی که هر منطقه‌ای از کشور روز خاصی در تولید محصولات کشاورزی خود دارد، "اختصاص روز لیمو" در این شهرستان کار‌آفرینی، تولید اشتغال و رونق کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.

کمالی فعالیت این پژوهشکده‌ها را محدود به بخش کشاورزی ندانست و با اشاره به آب و هوا، خاک مناسب و معادن بکر و مناظر طبیعی شهرستان رودان اظهار داشت: پژوهشکده‌های علمی تحقیقاتی با مطالعه در این زمینه می‌توانند در بحث گردشگری و حوزه معدن نیز در راستای کارآفرینی و ایجاد اشتغال مؤثر واقع شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش شرکت‌های دانش بنیان در ارائه تولید بومی گفت: شرکت‌های دانش بنیان شرکت‌هایی هستند که ‌باید با نگاه بومی و منطقه‌ای در راستای برطرف کردن خلأها و تحقق شعار امسال حرکت کرده و با توجه به قابلیت هر منطقه تولید علم کنند.

مسئول مرکز جهاد دانشگاهی رودان در بحث آسیب شناسی شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: در راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان در شهرستان‌ها باید پایه‌ای و مبنایی کار کرد.

کمالی در ادامه با اشاره به لزوم ارتباط مؤثر دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی تصریح کرد: دانشگاه باید بداند چه رشته‌هایی را ایجاد کند که باعث کار‌آفرینی در آن منطقه شود و دانشجویان زمانی که فارغ‌التحصیل شدند به سراغ کار در دستگاه‌ها بروند.

وی اضافه کرد: ورود دانش آموخته‌ها به دستگاه‌ها نباید سبب قطع ارتباط تولید کار و کارآفرینی شود.

*جذب اعضای هیئت علمی با دید منطقه‌ای باشد

این مسئول درباره نقش مسئولان و اعضای هیئت علمی گفت: اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نقش موثری در تولید علم دارند و زمانی یک دانشگاه پویا خواهیم داشت که هیئت علمی فعالی داشته باشیم، پس مسئول هر دانشگاهی با توجه به نیاز هر منطقه باید اعضای هیئت علمی خود را جذب کند.

به گفته این مسئول دانشگاهی در رودان، اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها مشاورانی موثر برای مسئولان دانشگاه‌ها هستند که درباره مسائل مختلفی نظرات کاربردی می‌دهند.

کمالی در ادامه سخنان خود در بحث پذیرش دانشجو در رشته‌های مختلف و متناسب با نیاز کشور گفت: زمانی که دانشجو در کنار استاد به دنبال علم باشد خود نوعی تولید علم است.

وی ادامه داد: برای ارتقای سطح علمی این استان و شهرستان‌های آن، زمانی که رشته متناسب با نیاز استان و بر اساس برنامه‌ریزی مناسب در مراکز علمی و دانشگاه‌ها ایجاد شود، کارها و تصمیم‌گیری‌ها نیز مؤثرتر واقع خواهد شد.

مسئول مرکز جهاد دانشگاهی رودان با بیان اینکه در بسیاری از فعالیت‌ها و از جمله توزیع رشته‌های مورد نیاز هر منطقه نگاه بومی و دید منطقه‌ای نداریم، خاطر‌نشان کرد: راه‌اندازی رشته‌های جدید در این استان و به تبع آن در هر شهرستان باید متناسب با نیازهای هر منطقه و با نگاه بومی و منطقه‌ای باشد تا بتوانیم نیروی انسانی خوب و کارآمد تحویل جامعه بدهیم.

انتهای پیام/ز10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول