اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

اسلام در آمریکای لاتین، چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو/۱

گسترش سیطره آمریکا بر آمریکای لاتین با اعزام مبلغان پروتستانی

خبرگزاری فارس: برخی تحلیلگران منطقه آمریکای لاتین معتقدند وجود تعداد زیادی از مبلغان پروتستانى به منزله یورش انواع مبلغان اخیر آمریکاى شمالى براى تضمین سیطره ایالات متحده آمریکا در منطقه است.

گسترش سیطره آمریکا بر آمریکای لاتین با اعزام مبلغان پروتستانی

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، با توجه به اهمیت ژئوپلیتیک آمریکای لاتین، بیداری سیاسی و تلاش برای کسب هویت سیاسی جدید در عرصه بین-الملل اتخاذ مواضع سیاسی ضد آمریکایی برخی کشورهای این منطقه و هم‌چنین گسترش روابط ایران با آنها، ضرورت تحقیقاتی درباره شرایط این منطقه، اسلام در آمریکای لاتین و فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو را دو چندان می‌کند.

آن چه که قرار است در سلسله مطالبی درباره اسلام در آمریکای لاتین منتشر شود، برگرفته از مقاله‌ای با عنوان «اسلام در آمریکای لاتین، چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو» نوشته یاسر عسگری کارشناس ارشد ادیان و عرفان و محقق پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) قم است که برای انتشار در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته است.  این مقاله در چند بخش منتشر خواهد شد.

این پژوهش حاصل تحقیقات نگارنده از منابع مختلف مکتوب و اینترنتی و هم‌چنین گفتگو با کارشناسان ایرانی و طلاب این منطقه است. در این نوشتار، جایگاه اسلام و مسلمانان در منطقه، چالش‏ها و فرصت‏های پیش روی آنها بررسی می‌شود.

**کشورهایی با زبان اسپانیولی

آمریکای لاتین با 21 میلیون کیلومتر مربع وسعت، بیش از 560 میلیون نفر جمعیت دارد. این منطقه، کشورهای آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی و حوزه دریای کارائیب را شامل می‌شود. اما به طور سنتی  آمریکای لاتین، به مناطقی از قاره آمریکا گفته می‏شود که زبان‌های اسپانیولی و پرتغالی در آنجا رسمیت دارد. اما عملاً، اکثر نیم‌کره غربی به جز آمریکا و کانادا و کشورهای غیراسپانیولی زبان حوزه دریای کارائیب تحت عنوان آمریکای لاتین دسته‌بندی شده‏اند.

پیش از این که به جایگاه اسلام و مسلمانان و چالش‌های پیش روی آنها بپردازیم، جریان‌های دینی و شبه دینی فعال این منطقه را به صورت گذرا مرور می‏کنیم تا بهتر بتوانیم اوضاع مسلمانان را تحلیل نمائیم.

 

جریان‌های دینی و شبه دینی فعال در آمریکای لاتین

 

**ورود اروپا و تبدیل منطقه به پایگاه کاتولیک‌ها

پس از ورود اروپایى‏ها به آمریکاى لاتین در سال 1492م این منطقه تبدیل به پایگاه اصلى مذهب کاتولیک شد. با ورود اسپانیایی‌ها و پرتغالی‌ها و حاکمیت همه‌جانبه آنها بر مقدرات این کشورها و ترویج مذهب (مسیحیت) بیش از 90 درصد مردم این منطقه مسیحی شدند. به دلیل مهاجرت اقوام لاتین و مخالفت با حضور انگلوساکسون‌ها و پروتستان‌ها مذهب کاتولیک، مذهب سنتی و بی‌رقیب در آمریکای لاتین شد. اما در قرن هجده و نوزده، پروتستان‌ها هم در برخی کشورها نفوذ پیدا کردند و لذا این‌گونه هم نیست که در این منطقه، فقط و فقط واتیکان حضور و فعالیت داشته باشد.

**شکست کاتولیک‌ها، از عملکرد بد کلیسا تا آزادی‌های مذهبی بیشتر

عمل‌کرد بد و محافظه‌کارانه کلیسای کاتولیک در حمایت از دیکتاتورها و طرد استقلال‌طلبان، جایگاه کلیسا را دستخوش تغییر قرار داد و باعث رشد سریع کلیساهای پروتستان در منطقه شد. به ویژه پس از استقلال کشورها، سخت‌گیری بر کلیساهای کاتولیک در بیشتر کشورها آغاز شد تا جایی که کلیساى کاتولیک سیاست توجه جدى به بُعد عبادى دین و پرداختن به معنویت را در دستور کار خود قرار داده است. عده‏ای معتقدند که علت پیدایی و گسترش مذهب پروتستان‏ها در آمریکای لاتین، انگلوساکسون‏ها هستند و عده‏ای نیز معتقدند که علت افزایش گروه‌های پروتستانی، آزادی‏های مذهبی است که بر اساس قانون اساسی این کشورها به آنها داده شده است.

**نقش آمریکا در گسترش مسیحیت در آمریکای لاتین

از سویی نقش آمریکا را نباید نادیده گرفت، چرا که کشیش‏های بسیاری به این کشورها می‌فرستد. گفتنی است فقط در اوائل دهه 1990 م، حداقل 54هزار نفر مبلغ پروتستانى از آمریکاى شمالى در آمریکاى لاتین مشغول فعالیت بودند.  به اعتقاد برخى از تحلیل‌گران، وجود این تعداد از مبلغان پروتستانى به منزله یورش انواع مبلغان اخیر آمریکاى شمالى براى تضمین سیطره ایالات متحده آمریکا در منطقه است.

**فعالیت تبلیغی رسانه‌های پروتستان در آمریکای لاتین

اونجلیست‏ها، انگلیکن‌ها، پنطیکاست‌ها (پنتی کاستال‌ها)، شاهدان یهوه، مورمون‌ها و دیگر فرقه‏های پروتستانی هم آنجا حضور دارند که به فعالیت‌های دینی، تبلیغی و  تبلیغاتی و خیریه‌ای می‌پردازند. در دهه‌های اخیر گرایش به فرقه‌های پروتستانی رشد صعودی داشته است. بررسی تبلیغات اونجلیست‏ها در آمریکای لاتین نشان می‏دهد که آنها از رسانه‏ها در تبلیغات دینی‏شان بسیار استفاده می کنند. آنها در ایالات متحده، آمریکای مرکزی و آمریکای لاتین و آفریقا تمرکز و سرمایه‏گذاری ویژه‏ای روی رسانه‏ها کرده‏اند تا از طریق این رسانه‏ها، افکار و عقاید خود را اشاعه دهند. 

**افزایش دوبرابری تعداد پروتستان‌ها در آمریکای لاتین در دهه اخیر

مبلغان پروتستان نیز از زمانی که آزادی مذهبی در کشورهای منطقه رواج یافت، حضور خود را در منطقه افزایش دادند و مدارس و درمانگاه‌ها و سایر خدمات متنوع ارائه کردند. لذا در طول دو دهه اخیر، تعداد پیروان مذهبى پروتستان در آمریکاى لاتین از 25 میلیون نفر به 50 میلیون نفر افزایش یافته است. 

علاوه بر فعالیت‌های کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها، برخی کلیساهای شرقی مانند ارتدوکس‌ها، ارامنه و مارونی‏ها هم در منطقه حضور دارند و به مهاجرانی که عمدتاً در زمان حاکمیت کمونیست‌ها در اتحاد جماهیر شوروی و اروپای شرقی یا فقدان امنیت در زمان جنگ‏های اعراب و اسرائیل از منطقه شامات به این منطقه آمدند خدماتی ارائه می‏کنند.  هم‌چنان که برخی ادیان آفریقایی هم در بین سیاه‏پوستان منطقه پیروانی دارد.

**گرایش مردم منطقه به ادیانی با عنوان رهایی بخش

یکى دیگر از جریانات قابل تأمل که چهار دهه پیش از دوران کلیساى کاتولیک منطقه برخاسته الهیات رهایى‎بخش است که در شکل‏گیرى‏اش از مارکسیسم هم متأثر بود. رهبران الهیات رهایى‎بخش به دنبال عدالت اجتماعى هستند و عمده آرمان‏هایش را در نوعى از سوسیالیسم برای تحقق عدالت مى‏یافتند. «کلیساى رهایى‏بخش» یا «الهیات رهایى‏بخش» برآمده از اراده مردمى است که مى‏خواهند با فقر مبارزه کنند و عدالت اجتماعى برقرار کنند. عمدتاً کارهاى امدادى و خیریه‏اى انجام می‌دادند به طوری که مى‏توان آنها را با فعالیت‏هاى کمیته امداد امام خمینی(ره)، جمعیت هلال احمر، و گاهى جهاد سازندگى یا اردوهاى جهادى دانشجویان مقایسه کرد.

**فرصت برای تبلیغ علنی و فراگیر دین اسلام، مهیا نیست

پیروان ادیان و مکاتب دیگر از جمله مسلمانان (اعم از اهل سنت و شیعه) و فرقه‏های منتسب به آن (مانند احمدیه یا قادیانیه، صوفیه و دروز)، یهودیان، بودایی‌ها، بهائی‌ها، فرقه‏های مختلف هندوئیسم به ویژه کریشنا مورتی، آیین‏هاى بومى و سرخ‌پوستى متعدد و... به ویژه معنویت‌های نوظهور (تلفیق آموزه‏های معنوی ادیان مختلف و روان‎شناسی) نیز حضور و فعالیت دارند که مسلمانان از اقلیت‏هاى بزرگ و در حال رشد اکثر کشورهاى منطقه هستند.

**چند گروه مسلمان در آمریکای لاتین وجود دارد؟

اساساً سه گروه مختلف مسلمانان در آمریکای لاتین وجود دارد: 1. نسلی از کارگران شبه قاره هند و غرب آفریقا، 2. مهاجران دوره‌های معاصر عمدتاً عرب و از کشورهای شرق آسیا، 3. تازه مسلمانان که عمدتاً از مسیحیت و اندکی هم از هندوییسم به آیین اسلام روی آوردند. فعالیت مذهبی برای کلیه ادیان و مذاهب در کشورهای آمریکای لاتین ـ به جز کوبا ـ آزاد بوده و محدودیت رسمی ندارد. اما علیرغم وجود قانون آزادی مذهبی، به علل مختلف که در این نوشتار به آن می‎پردازیم ـ خصوصاً اسلام‌هراسی و ایران هراسی و بهانه‏هایی چون مبارزه با تروریسم و خشونت مذهبی ـ فرصت برای تبلیغ علنی و فراگیر دین اسلام، مهیا نیست.

ادامه دارد...

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول