اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با بیش از 16 هزار قرآن خطی

بزرگ‌ترین گنجینه قرآنی جهان اسلام در کتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد

خبرگزاری فارس: رئیس کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: گنجینه قرآن‌های خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با بیش از 16 هزار و 500 نسخه قرآن به عنوان بزرگ‌ترین گنجینه کتب آسمانی در جهان اسلام مطرح است.

بزرگ‌ترین گنجینه قرآنی جهان اسلام در کتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، محمدهادی زاهدی اظهار کرد: گنجینه قرآن‌های خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با بیش از 16 هزار و 500 نسخه قرآن به عنوان بزرگ‌ترین گنجینه کتب آسمانی در جهان اسلام مطرح است.

وی با بیان اینکه این میراث عظیم فرهنگی و معنوی که از یک هزار و 100 سال پیش تاکنون فراهم آمده، بیشتر از طریق وقف و اهداء تهیه شده، اظهار کرد: این نشان از اطمینان قلبی مردم مومن در طول تاریخ به دستگاه ملائک پاسبان رضوی (ع) است.

رئیس کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: قرآن‌های منسوب به ائمه اطهار (ع) که بر روی پوست آهو به خط کوفی کتابت شده است از نظر تعداد به حدود 100 نسخه می‌رسد و از لحاظ تنوع خطوط کوفی در جهان کم‌نظیر بوده و این مجموعه اکثراً در سال‌های 1007 و 1008 هجری قمری به تشویق و کتابت وقف‌نامه توسط علامه شیخ بهایی و به‌ وسیله شاه عباس صفوی وقف شده که در این میان مصاحف شریف منسوب به دست‌خط مبارک ائمه اطهار (ع) از تقدس و فاخریت ویژه‌ای برخوردار است.

زاهدی خاطرنشان کرد: مصاحف و جزوات قرآنی فوق‌العاده نفیس به خط کوفی دوره تکامل و متحول و به شیوه ایرانی و تزئینی، مکتوب در سده‌های سوم، چهارم و پنجم هجری از قبیل جزوه‌های قرآنی وقفی کشواد بن املاس در سال 327، ابن‌سیمجور در 383، ابن‌کثیر در 393، حکیم ستی بنت‌الحسین در 407، فخرالستی در 478، زمرد ملک و جوهر نسب دختران سلاطین سلجوقی در 540، الغ ترکان خاتون در سده ششم هجری و مجموعه 30 جزء قرآن فوق‌العاده نفیس به خط و تذهیب عثمان بن حسین و محمد بن عثمان وراق غزنوی در 464 هجری در این گنجینه وجود دارد که در نوع خود منحصر به ‌فرد است.

انتهای پیام/ح30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول