اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی استان قم خبر داد

راه‌اندازی مرکز تحقیقات دام و طیور در قم

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان قم از راه‌اندازی مرکز تحقیقات دام و طیور خبر داد و گفت: در حال حاضر مقدمات راه‌اندازی این مرکز در دست پیگیری است.

راه‌اندازی مرکز تحقیقات دام و طیور در قم

مهدی رفیعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به طرح بارورسازی گاوهای شیری اظهار کرد: این طرح به صورت موفقیت‌آمیز به همت پژوهشگران مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان قم برای نخستین بار انجام شد.

وی با اشاره به دلایل نازایی دام‌ها بیان کرد: برخی از گاوهای شیری به دلیل قرار گرفتن در معرض برخی بیماری‌ها دچار نازایی می‌شوند و امکان استفاده از گاوهای شیری از بین خواهد رفت.

مدیرکل دامپزشکی استان قم ادامه داد: بارور نشدن گاوها نه تنها برای دامداری‌ها به صرفه نیست بلکه هزینه‌های بسیار فراوانی را به دنبال داشته و موجب ضرر و زیان دامداران می‌شود به همین دلیل این گاوها برای خارج شدن از چرخه محیط زیست زیر تیغ کشتارگاه‌ها می‌روند.

وی با تبیین روش‌هایی که می‌تواند موجب ادامه حیات گاوهای شیری شود تصریح کرد: در این روش‌ها از تخمک‌های فعال و مفید این گاوهای غیر بارور برای تولید جنین استفاده شود.

رفیعی از جمله روش‌های استفاده بهینه از گاوهای شیری غیر بارور را روش ICSI عنوان کرد و گفت: در این روش‌ها می‌توان تخمک‌ها را افزایش داد و به تولید جنین‌ پرداخت که این طرح در بحث تجاری تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: استفاده از روش ICSI که در بحث تجارت مطلوب تاثیر دارد می‌تواند موجب افزایش نسل گاوهای ارزشمند شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه در زمینه باروری، بحث انتقال و تولید جنین در دنیا آغاز شده است تصریح کرد: تولید جنین برای نخستین بار در استان قم رخ داده است در حالی که تمام روش‌های قبلی وارداتی بود.

وی با ابراز خرسندی از بومی‌سازی علم ژنتیک بیان کرد: تحقیق‌ها در زمینه علوم ژنتیکی در ایران نه تنها مفید واقع شد بلکه کارشناسان و متخصصان جهاد دانشگاهی واحد استان قم توانستند این موفقیت را کسب کرده و این علم را بومی کنند.

رفیعی با تاکید بر اینکه طرح بارورسازی گاوهای شیری طرحی کاملا بومی است تصریح کرد: با اجرای این طرح خودباوری در متخصصان کشورمان تقویت شده و از این پس بدون راهنمایی کشورهای خارجی نیز می‌توانیم به تولید علم و ایده بپردازیم.

وی اضافه کرد: تولید جنین در کشور نیاز بخش داخلی را تامین و واردات از کشورهای بیگانه را قطع خواهد کرد.

رفیعی با ابراز خرسندی از برطرف شدن نگرانی‌های دامداران مبنی بر هدایت گاوهای غیر بارور گفت: اجرای این طرح موجب تغییر نگرش دامداران برای هدایت گاوهای ارزشمند خود به کشتارگاه‌ها می‌شود.

وی تولید تخمک و جنین ارزشمند را موجب فرآیند درآمدزایی در کنار صنعت دامپروری دانست و گفت: اجرای این طرح افزایش ارزش افزوده در بخش صنعت دامپروری را به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل اداره دامپزشکی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه مشترک با جهاد دانشگاهی، نظام دامپزشکی و اداره کل دامپزشکی عنوان کرد: زمینه‌های مشترک بسیاری برای ادامه تحقیقات در این تفاهم‌نامه ذکر شده که اگر این تحقیقات تکمیل و عملیاتی شود پس از طی روال اداری، اقدام به راه‌اندازی مرکز تحقیقات دام و طیور خواهیم کرد.

وی یادآور شد: در این خصوص باید بخشی از مجوزها از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادر شود که در این راستا مکاتبات اولیه انجام شده است.

رفیعی خاطر نشان کرد: بخشی دیگر از مجوزها نیازمند تائیدیه‌های پزشکی است که سازمان دامپزشکی و اداره کل دامپزشکی نسبت به اعلام آن اقدام می‌کنند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول