اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/آخرین تحولات آفریقا/

تکاپوی اتحادیه آفریقا برای حل بحران سیاسی زیمبابوه

خبرگزاری فارس: حمله پلیس گابن به تجمع مخالفان، تکاپوی رئیس جمهور آفریقای جنوبی برای برگزاری انتخابات آزاد در زیمبابوه و حمله انتحاری علیه ارتش نیجریه از جدیدترین تحولات اخیر در گوشه و کنار آفریقا است.

تکاپوی اتحادیه آفریقا برای حل بحران سیاسی زیمبابوه

به گزارش فارس، مهمترین اخبار تحولات اخیر در گوشه و کنار آفریقا در زیر آمده است:

* حمله انتحاری به یک گشتی ارتش نیجریه

منابع نظامی نیجریه اعلام کردند در حمله انتحاری به یک گشتی ارتش در منطقه میدوگوری مرکز ایالت بورنو در شمال شرقی دو نفر کشته شدند. این انفجار انتحاری در حالی اتفاق افتاد که ارتش نیجریه از سه روز قبل عملیاتی گسترده را در ایالت بورنو علیه اعضای بوکو حرام آغاز کرده و تا کنون 20 تن از اعضای این گروه را کشته است.

* آفریقای جنوبی حمایت از مخالفان دولت رواندا را رد کرد

دولت افریقای جنوبی  ادعای حمایت این کشور از برخی عوامل مخالف با دولت رواندا را رد کرد.

وزارت روابط و همکاری های بین المللی آفریقای جنوبی با صدور بیانیه ای، ادعای برخی از فعالان مخالف با دولت رواندا را مبنی بر حمایت آفریقای جنوبی از آنان غیر واقعی بر شمرد.

در این بیانیه آمده است: در حالی که آفریقای جنوبی و رواندا روابط دوستانه ای با یکدیگر دارند، چنین اظهاراتی بی ارزش و تاسف بار است.

یک ژنرال سابق ارتش رواندا، که به آفریقای جنوبی پناهنده شده است، در گفت وگو با یک روزنامه گفته است دولت آفریقای جنوبی از شورشیان رواندا حمایت می کند.

* افراد مسلح معاون رئیس یک دانشگاه جنوب شرقی نیجریه را ربودند

افراد مسلح ناشناس دیروز چهارشنبه معاون رئیس یک دانشگاه دولتی این کشور را در جنوب شرقی نیجریه ربودند.

سخنگوی پلیس نیجریه گفت افراد مسلح حدود ساعت 11:30 صبح چهارشنبه به وقت محلی در مسیر معاون رئیس دانشگاه علوم و فناوری انوگو  کمین کرده و پس از تیراندازی و زخمی کردن مأموران پلیس همراهش ، وی را ربودند.

* دیدار رئیس جمهور آفریقای جنوبی با مقامات زیمبابوه برای حل بحران سیاسی این کشور

"جاکوب زوما" رئیس جمهوری آفریقای جنوبی دیروز چهارشنبه وارد هراره، پایتخت این کشور شد تا بر سر اختلافات سیاسی موجود در صحنه سیاسی زیمبابوه با طرف‌های مؤثر در بحران سیاسی کنونی این کشور دیدار کند.

زوما به عنوان میانجی‌گر جامعه توسعه جنوب آفریقا به زیمبابوه با مقامات این کشور درباره ضرورت برگزاری انتخاباتی آزاد و دموکراتیک گفت‌وگو کرد.

جاکوب زوما پس از دیدار با "رابرت موگابه"، رئیس جمهور و "مورگان چانگرای"، نخست وزیر زیمبابوه در نشست خبری گفت: در گفت وگو با مقامات زیمبابوه پیشرفت‌هایی درباره روند تصویب قانون اساسی جدید به دست آمد اما هنوز اشکالات جزیی وجود دارد.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی گفت که نتایج بررسی‌های خود را در نشست سران 15 کشور عضو توسعه آفریقای جنوبی که قرار است پایان هفته در موزامبیک برگزار شود اعلام خواهد کرد.

جاکوب زوما گفت که از مقامات زیمبابوه خواسته است اصلاحات سیاسی را برای برگزاری یک انتخابات آرام، شفاف و بدون خشونت هر چه سریع تر اجرا کند.

رابرت موگابه، رئیس جمهور زیمبابوه با پیش نویس قانون اساسی جدیدی که مخالفان وی قبلا آن را تایید کرده‌اند موافق نیست و تاکید کرده است که در پیش نویس قانون اساسی جدید انتخابات ریاست جمهوری بسیار محدود شده است.

* حمله پلیس گابن به تظاهرات اعضای حزب مخالف

پلیس گابن چهارشنبه شب به تجمع اعضای حزب مخالف موسوم به حزب ملی حمله کردند.

ماموران پلیس به سوی تظاهرات کنندگان گاز اشگ آور پرتاب کرده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

حزب ملی وابسته به "آندره اِمبا اوبامه" مخالف گابنی است.

امبا اوبامه شنبه گذشته پس از چهارده ماه گذراندن دوره درمان در خارج از کشور به گابن بازگشته است.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول