اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

واردات برنج بر اساس سرانه دقیق مصرف ایرانی‌ها نیست

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: سرانه واردات برنج در حال حاضر 44 کیلوگرم است که بیشتر از سرانه واقعی هر ایرانی است.

واردات برنج بر اساس سرانه دقیق مصرف ایرانی‌ها نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، یحیی ابطالی شنبه ‌شب در نشست کارگروه توسعه کشاورزی مازندران گفت: برای تامین نیاز داخلی کشور برداشت مکانیزه برنج در سطح 135 هزار هکتار انجام شد که حدود 65 درصد سطح برداشت برنج را شامل می‌شود. در مقایسه با سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

ابطالی اظهار داشت: سطح برداشت مکانیزه علاوه بر کم‌کردن سختی و سهولت کار موجب کاهش ضایعات پنج تا 10 درصد برداشت به روش سنتی می‌شود و سرعت در برداشت و ارتفاع مناسب برداشت سبب می‌شود تا در بحث برنامه‌های کشت مجدد (رتون) توفیق‌های خوبی حاصل شود.

وی ادامه داد: سطح رتون در مازندران به سطح 50 هزار هکتار و نشای مجدد نیز به 19 هزار هکتار رسیده که نسبت به زمان مشابه در سال قبل حدود 45 درصد رشد داشته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: با توجه به شرایط مساعد امسال نخستین خوشه‌های برنج در شهرستان آمل ظاهر شد.

این مسئول افزود: تاکنون سطحی حدود 205 هزار هکتار از اراضی برنج 135 هزار هکتار برداشت شده که از این تعداد یک میلیون و 450 هزار تن شلتوک و 950 هزار تن برنج سفید استحصال می‌شود.

وی به واردات برنج کشور اشاره کرد و گفت: توصیه جهاد کشاورزی مازندران این است که چهار تا شش ماه از زمان شروع برداشت واردات صورت نگیرد.

این مسئول ادامه داد: واردات برنج باید براساس سرانه 36 کیلوگرم مصرف به ازای هر ایرانی صورت گیرد. سرانه واردات برنج در حال حاضر 44 کیلوگرم است که بیشتر از سرانه واقعی هر ایرانی است.

مازندران 42 درصد زیر کشت و حدود 40 درصد تولید برنج کشور و رتبه اول را در تولید برنج دارد.

انتهای پیام/ن20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول