اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر دفتر برنامه‌ریزی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران:

کرسی‌های آزاداندیشی با موضوعات قرآنی برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر دفتر برنامه‌ریزی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: کرسی‌های آزاداندیشی با موضوعات قرآنی در مدارس علمیه خواهران کشور برگزار می‌شود.

کرسی‌های آزاداندیشی با موضوعات قرآنی برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام علی‌اکبر حصاری با اشاره به شرایط متغیر جهانی که تحولات زیادی را در پی دارد اظهار کرد: اسلام به عنوان قدرت بزرگ در تغییر موازنه‌های جهانی هر روز خودنمایی بیشتری می‌کند و انتظار همگان این است که اسلام مدل خود را در اداره جهان ارائه کند.

وی از تولید علم به عنوان یک نیاز بزرگ یاد کرد و افزود: در راستای تبیین و تعریف تمدن نوین اسلامی باید از طریق تولید علم، راهکارهای اسلام را برای اداره جهان عرضه کنیم.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران رسالت حوزه‌های علمیه در تولید علم را استراتژیک و با قابلیت بالا توصیف کرد و گفت: حوزه باید تمام توان خود را در این مسیر به کار گیرد.

وی مسیر تولید علم دینی و فرآوری و بازآفرینی گزاره‌های دینی در عرصه جهانی را نظریه‌پردازی دانست و ادامه داد: نظریه‌پردازی چه در عرصه فرهنگی و چه در عرصه علمی پژوهشی به بسترسازی نیاز دارد تا زایش‌های علمی در ذهن نخبگان رخ دهد. این بسترسازی همان کرسی‌های آزاداندیشی است.

حجت‌الاسلام حصاری افزود: در این راستا باید فضای بازی فراهم کنیم تا برای کسانی که در ذهن‌های خود زمینه‌ای برای عرضه نوآوری در اندیشه و نظریه دارند، فضایی برای بحث و بررسی و نقد آن فراهم شود.

وی کرسی آزاداندیشی را مسندی در فضای باز برای ارائه آزادانه اندیشه دانست و افزود: این فضا به گونه‌ای است که باید هیچ حائلی برای عرضه اندیشه در محیط علمی و در میان نخبگان وجود نداشته باشد و در مقابل کرسی آزاداندیشی تنها یک کرسی نقد قرار می‌گیرد.

مدیر دفتر برنامه ریزی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه نباید نظریات ناپخته به مراکز عمومی راه یابند اضافه کرد: کسانی که نظریات علمی را قبل از بررسی و اتقان به عرصه‌های عمومی می‌برند بی‌تقوایی می‌کنند.

وی رسیدن به فضای لازم برای فعال ساختن کرسی‌های نظریه‌پردازی را مستلزم بسترسازی و آماده‌سازی ذهنیت‌ها دانست و افزود: اگر بخواهیم با آزاداندیشی سالم به نظریه‌پردازی و از نظریه‌پردازی به تولید علم دست یابیم به تقوای علمی و ادب علمی نیاز داریم.

حجت‌الاسلام حصاری با بیان اینکه هر کس اهل نظر است باید نظر را به اهل آن ارائه دهد گفت: این کار به تقوا نیاز دارد و کسی که در آن بی‌تقوایی می‌ورزد در اندیشه تخریب افکار جامعه برآمده است؛ نه ارتقا و اصلاح فرهنگ جامعه، زیرا وقتی اندیشه‌ای که هنوز از پختگی لازم برخوردار نیست در محیط عمومی ارائه می‌شود، جامعه دچار تردید، تزلزل و سرگشتگی می‌شود.

وی اظهار کرد: اقتضای ادب علمی این است که اگر اهل اندیشه، نظریه‌ای متفاوت از باورهای رایج عرضه کردند با سعه صدر و بزرگواری با آنها برخورد شود، تا به صحت یا بطلان نظریه خود برسند.

حجت‌الاسلام حصاری ادامه داد: ادب علمی اقتضا می‌کند که اگر یک نظریه خلاف عرف رایج علمی ارائه شد، سریعا نظریه‌پرداز را متهم و ناامید نکنیم و او را به انزوا نکشانیم.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه از سال تحصیلی آینده تعدادی از کرسی‌های نظریه‌پردازی در استان‌های مختلف برگزار خواهند شد گفت: این طرح در هر استان در یکی از مدارس به عنوان مدرسه نمونه با اشراف معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران اجرا خواهد شد.

وی محور فعالیت این کرسی‌ها را موضوعات قرآنی برشمرد و تصریح کرد: پس از بازخوردگیری از فعالیت این کرسی‌ها، مسیر برای فعالیت سایر مدارس علمیه در این عرصه باز خواهد شد و این کار توسعه خواهد یافت تا در همه زمینه‌های علمی مورد نیاز به نظریه‌پردازی و تولید علم دست یابیم.

حصاری تولید علم را به تولید کشاورزی تشبیه کرد و گفت: این کار به تولید کشاورزی شبیه است و نه تولید صنعتی. در تولید علم نمی‌توان یک خط تولید نصب کرد که در انتها پس از صرف زمان و فرآیند از پیش تعریف شده، از آن علم به دست آید، بلکه باید مانند کشاورزی زمین را آماده کرد، آلودگی‌ها و سنگلاخ‌ها و علف‌های هرز را از میان برداشت و با آبیاری درست از این بستر به علم جدید و نافع از ذهن‌های بارور شده دست یافت.

وی اظهار کرد: در کرسی‌های آزاداندیشی نیز باید این بستر را فراهم کنیم تا در میان طلاب تیزهوش، جرقه‌های علمی مناسب زده شود و هر کدام مبدأ تولید علمی باشند.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به ارسال بخشنامه‌ای به مدیریت‌های استانی حوزه‌های علمیه خواهران با هدف شناسایی مدارس علمیه‌ای که شرایط لازم به منظور برپایی کرسی‌های آزاداندیشی را دارند افزود: از ابتدای سال تحصیلی آینده شاهد برپایی کرسی‌های آزاداندیشی در مدارس علمیه خواهران منتخب خواهیم بود.

وی یادآور شد: گروهی منتخب از سوی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران در حال تهیه شیوه‌نامه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی هستند تا این شیوه‌نامه در اختیار مدارس علمیه خواهران قرار گرفته و ضمن فرهنگ‌سازی، اطلاعات لازم در این زمینه در اختیار مدارس عملیه خواهران قرار گیرد.

انتهای پیام/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول